Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Fiat 500: Powrót do przyszłości

Fiat 500: Powrót do przyszłości

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Czy pamiętacie gang silnika kultowego Polskiego Fiata 126p? Jego 2-cylindrowa jednostka, choć archaiczna i słaba, u wielu kierowców wywołuje sympatyczne wspomnienia. Tę grupę ucieszy zapewne to, że włoski producent zapowiada całą paletę nowych i oszczędnych „dwucylindrówek” TwinAir o mocy od 65 KM do 105 KM. Podczas światowej prezentacji mieliśmy okazję przejechać się autem napędzanym 85-konną odmianą silnika.

Fiat 500: Powrót do przyszłości
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Fiat 500: Powrót do przyszłości

Głównym powodem wprowadzenia dwucylindrowych silników do oferty nie jest jednak sentyment, ale troska o środowisko. Tak przynajmniej tłumaczy to producent. Silnik o pojemności 900 cm3 to nowa konstrukcja z najnowocześniejszymi rozwiązaniami Fiata, wyposażona zgodnie z panującymi trendami w turbosprężarkę. Jednocześnie jest najekologiczniejszym przedstawicielem obecnie sprzedawanych benzyniaków.

Emituje zaledwie 92 g CO2 na km (w zestawieniu ze zautomatyzowaną przekładnią Dualogic). Dodatkowo wersję tę standardowo wyposażono w system Start&Stop, co według producenta pozwala zredukować spalanie w mieście o kolejne 12 proc. To nie koniec ekologicznych nowinek. Na środkowej konsoli znajdziemy przycisk „Eco”, którym można zmniejszyć dostępny maksymalny moment obrotowy ze 145 Nm do 100  Nm, osiągany przy 2000 obr./min. Moc pozostaje bez zmian.

Parametry eksploatacyjne mocy i momentu obrotowego można śmiało porównać z danymi technicznymi 4-cylindrowego silnika 1.4 16V, z tą jednak różnicą, że TwinAir zużywa o 30 proc. mniej paliwa (według producenta średnio 4,1 l/100 km). Z przekładnią Dualogic spalanie zmniejsza się o kolejne 0,1 l/100 km. Nam jednak nie udało się do tej wartości nawet zbliżyć. Fiat 500 z taką jednostką osiąga prędkość maksymalną 173 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 11 sekund.

A jak jeździ 500 z nowym silnikiem? Auto całkiem żwawo przyspiesza, nie jest przy tym głośniejsze od samochodów z silnikami 4-cylindrowymi. Wciśnięcie przycisku „Eco” psuje zabawę i pozbawia dynamiki – coś za coś. Ciekawy jest też dźwięk 2-cylindrowej jednostki, ale przyznajemy, że nie ma on w sobie nic denerwującego, Wręcz przeciwnie: w opakowaniu retro nowej „pięćsetki” nadaje autu swoisty urok.500 TwinAir trafi do sprzedaży we wrześniu 2010 roku. W ofercie znajdą się też wersje CNG i na gaz ziemny, a w przyszłości także odmiana hybrydowa.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków