Spotkanie stylistów odpowiedzialnych za projekt nowego modelu z zagranicznymi dziennikarzami w Centro Stile Fiata w turyńskim Mirafiori zbiegło się w czasie z uroczystym otwarciem rozbudowanej i unowocześnionej fabryki włoskiego koncernu w serbskim Kragujevacu. Właśnie w tych zakładach rozpocznie się seryjna produkcja 500L. Jeśli wszystko pójdzie po myśli Włochów, fabrykę opuszczać będzie docelowo 200 tys. pojazdów rocznie.

Stylowy jak kultowy maluch, wygodny jak kompaktowy van

Choć auto ma w nazwie 500, technicznie i gabarytowo bliżej mu do Punto. Pięcioro drzwi czyni je pojazdem w pełni przydatnym dla rodzin. Stylistycznie jednak 500L wyraźnie nawiązuje do współczesnej generacji kultowego malucha, jest natomiast od niego zdecydowanie przestronniejsze. W samochodzie o długości 4,14 m projektanci urządzili stylowe wnętrze, w którym wygodnie zmieści się czworo dorosłych z bagażem.

Fiat 500L: 500-ka w rozmiarze L Foto: Auto Świat
Fiat 500L: 500-ka w rozmiarze L

Nie będą musieli podkurczać nóg, schylać głów ani trącać się łokciami. Wrażenie przestronności potęgują obszerne powierzchnie okien, przez które do wnętrza dociera dużo światła. Przeszklenie i wysoka pozycja siedzeń sprzyjają dobrej widoczności we wszystkich kierunkach. Przygotowano trzy linie wykończenia wnętrza, odpowiadające różnym stylom życia użytkowników: ekspresyjny Pop, graficzny Easy i stonowany, komfortowy Lounge.Najpierw ruszy na podbój Europy, potem – także Ameryki i Azji

Fiat 500L jest w zamierzeniach koncernu modelem globalnym. Jego wejście na rynek europejski, w tym polski, przewidziano na jesień. W przyszłym roku pojawić ma się także w Stanach Zjednoczonych, Azji i Ameryce Łacińskiej. Wśród wersji silnikowych pojawi się na pewno mocniejsza odmiana benzynowego 0.9 TwinAira i 1.4 MultiAir oraz dieslowski 1.3 Multijet.

W przyszłości planowane jest także 500L z napędem 4x4, który z małego vana uczyni modny crossover. Kolejnym krokiem mógłby być Fiat 500XL, czyli wariant 7-osobowy.