Testy Testy nowych samochodów Fiat 500X - Włoski urok w akcji

Fiat 500X - Włoski urok w akcji

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Fiat zaniedbał obecność w segmencie samochodów kompaktowych, ale z impetem wkracza w klasę crossoverów. Nowy Fiat 500X świetnie wygląda i dobrze jeździ

Fiat 500X - Włoski urok w akcji
Zobacz galerię (21)
Fiat / Fiat
Fiat 500X - Włoski urok w akcji

Segment kompaktowych SUV-ów zyskuje na popularności. Nie jest to tylko efekt praktycznych zalet takich samochodów. Znaczenie mają również wygląd, moda oraz poczucie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Zacznijmy zatem od wrażeń. Choć mieliśmy okazję jeździć nowym Fiatem 500X po włoskich drogach jedynie parę godzin, mamy bardzo dobre wspomnienie.

Środek wygląda ciekawie i elegancko. Materiały są dobrej jakości, a plastik na desce rozdzielczej przyjemnie miękki. Taki standard wykończenia do tej pory mogliśmy obserwować w Alfach. Odczucia rzeczywiście przybliżają Fiata 500X do Mini Countrymana, czyli do klasy premium.

Wygodnie siedzi się za kierownicą, fotele są zamocowane nisko jak na SUV-a, a dolna linia okien została poprowadzona wysoko. To celowy zabieg inżynierów i stylistów Fiata, którzy chcieli uzyskać wrażenia samochodu o cechach sportowych. I najwyraźniej im się to udało.

Fiat 500X ma świetnie pracujące, choć dość twarde zawieszenie, dzięki czemu przyjemność sprawia również szybsza jazda po asfalcie. Jedynie pasażerom siedzącym na tylnych fotelach mogą dać się we znaki nierówne nawierzchnie. Jeśli dołożymy do tego dobrze zestrojony układ kierowniczy, mięsiście działającą ręczną 6-biegową przekładnię i gładko pracujący turbodoładowany silnik 1,4 l, to jazda tym SUV-em rzeczywiście może się spodobać.

Poza jednostką benzynową 1,4 l (140 KM) optymalnym silnikiem wydaje się również wysokoprężny 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM. Nowy Fiat 500X pozostawia wrażenie solidności. Karoseria jest sztywna i nie słychać skrzypienia elementów wykończenia wnętrza, co nie zawsze było domeną tej marki. Mamy też wrażenie, że Fiat 500X będzie należeć do tych aut, których właściciele po zaparkowaniu z dumą będą oglądać się za siebie, by nacieszyć się widokiem ulubieńca.

Sporo w tym SUV-ie nawiązań stylizacyjnych do klasycznej 500. Okrągłe reflektory, chromowane obramowania świateł tylnych czy mocno pochylona tylna klapa nie pozostawiają wątpliwości, co do proweniencji tego modelu.

Wygląd, wykończenie, ale również mnogość wersji nobilituje Fiata 500X. W czasie debiutu, oprócz 1.4 Turbo 140 KM, do salonów trafią też diesel 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM z napędem na przednie koła i ręczną skrzynią oraz mocniejszy silnik wysokoprężny 2.0 MultiJet II (140 KM), który współpracuje z nowym, aż dziewięciostopniowym automatem ZF i napędem 4x4.

Z czasem do oferty trafią również silniki benzynowe 1.6 E-torQ (110 KM), 1.4 Turbo MultiAir2 (170 KM) i mocny Tigershark MultiAir 2.4 4x4 o mocy 187 KM. W wersjach z napędem na wszystkie koła elektronika współpracująca ze sprzęgłem wielopłytkowym decyduje, gdzie kierować moment obrotowy. Podczas płynnej jazdy napędza jedynie przednią oś.

Dopiero gdy zajdzie potrzeba (szybsza jazda lub śliska nawierzchnia), do gry wkracza tył. Takie zestrojenie pozwala oszczędzać paliwo i nie ogranicza dzielności terenowej. Za pomocą gałki umieszczonej pomiędzy fotelami możemy dopingować napęd do aktywniejszego wykorzystania tylnej osi.

Po uruchomieniu silnika samochód pozostaje w trybie auto, który dostosowuje się do warunków i techniki jazdy. Jest też tryb Sport, w którym elektronika szybciej przerzuca napęd pomiędzy osiami, lub terenowy, mocniej angażujący do jazdy obie osie. W Europie ceny 500X zaczynają się od 17 tys. euro, w Polsce wersję podstawową wyceniono na 59 900 zł

Fiat 500X - dane techniczne

Silnik spalinowybenz. turbo R4
Ustawienie poprzecznie z przodu
Rozrząd/napęd16V/pasek zębaty
Wtrysk wielopunktowy
Pojemność1368 cm3
Stopień sprężania10,0:1
Moc maks. KM/obr./min 140/5000
Moment obr. Nm/obr./min230/1750
Skrzynia biegów6-biegowa, ręczna
Reduktorbrak
System napędu 4x4sprz. wielopłytk.
Podział mocy przód:tył100:0 do 50:50
Pomoce trakcyjne w tereniehamulce
Karoseria/wsp. oporu pow.samonośna
Zawieszenie przednie i tylne Kolumny MacPherson
Przekładnia kierowniczazębatkowa
Hamulce przód i tył tarcz. wentylowane
Pojemność zbiornika/paliwo48 l/Pb 95
Opony seryjne215/60R 17
Przyczepa ham./bez ham. 1200/600 kg

Fiat 500 X- ceny

Wersja wyposażeniaSilnikSkrzynia biegówNadwozieCena
POP1.6 110 KMManualna 5-bSUV-5d59 900 zł
POP STAR1.6 110 KMManualna 5-bSUV-5d64 900 zł
POP STAR1.4 140 KMManualna 6-bSUV-5d72 900 zł
POP STAR1.6 120 KM dieselManualna 6-bSUV-5d78 400 zł
LOUNGE1.6 110 KMManualna 6-bSUV-5d72 500 zł
LOUNGE1.4 140 KMManualna 6-bSUV-5d80 500 zł
LOUNGE1.6 120 KM dieselManualna 6-bSUV-5d86 100 zł
CROSS1.4 140 KMManualna 6-bSUV-5d Off-Road Look83 400 zł
CROSS1.6 120 KM dieselManualna 6-bSUV-5d Off-Road Look86 400 zł
CROSS2.0 140 KM dieselManualna 6-bSUV-5d Off-Road Look93 400 zł
CROSS2.0 140 KM dieselAutomatyczna 9-bSUV-5d Off-Road Look103 400 zł
CROSS PLUS2.0 140 KM dieselManualna 6-bSUV-5d Off-Road Look96 600 zł
CROSS PLUS2.0 140 KM dieselAutomatyczna 9-bSUV-5d Off-Road Look105 600 zł
Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek