Pisząc o tym modelu nie można nie sięgnąć do historii tego modelu. W pierwszej odsłonie Croma (po włosku "ósemka") była produkowana w latach 1985 - 1996. Był to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie, w którym pod maską pracował diesel z bezpośrednim wtryskiem (rok 1986).
Po kilku latach przerwy, w 2005 roku Croma powróciła w zupełnie nowej odsłonie. Zbudowana na płycie podłogowej Opla Signum jest jedną z najbardziej nietypowych limuzyn na rynku. W ciekawy i proporcjonalny sposób łączy w sobie elementy i zalety samochodów kombi i MPV segmentu D. Ale po kolei.
Postanowiliśmy sprawdzić jak radzi sobie na naszych drogach Fiat Croma z 150- konnym silnikiem 1,9 Multijet.
Bryła samochodu, tak samo jak w przypadku pierwszej odsłony została zaprojektowana przez Giorgio Giugiaro. Jednak pomimo swoich włoskich korzeni Croma jest pozbawiona tego do czego przyzwyczaił nas Fiat. Samochód jest stonowany, przewidywalny - jednym słowem trochę niemiecki, a można by się pokusić o stwierdzenie że nawet miejscami (przede wszystkim z przodu) szwedzki.
Samochód ma 4,75 m długości, 1,77 szerokości i 1,59 wysokości. Te proporcje wymuszają na nim niejako wygląd z lekka nadmuchanego kombi, co zapowiada przestronne wnętrze.
Ilość miejsca jakie oferuje Fiat Croma, zarówno dla kierowcy jak i - co nie zawsze się zdarza - dla pasażerów jest wprost zadziwiająca. Wysoka pozycja za kierownicą i przestrzeń, której nie powstydził by się niejeden mini van połączone są z dynamiką konwencjonalnego kombi. W tym aucie naprawdę można bez trudu usiąść za wysokim, dobrze zbudowanym kierowcą. I nie trzeba przy tym mieć 160 cm w kapeluszu i zaawansowanej niedowagi! Wnętrze samochodu jest uporządkowane, przewidywalne i klasyczne.
Oparcia tylnych foteli opuszczane są w proporcji 40:60, co zwiększa przestrzeń bagażową Cromy z 500 do 1.610 litrów, liczone po dach z uwzględnieniem schowka w podłodze. Ten ostatni dobrze sprawdza się jako szuflada na płaskie rzeczy. Bagażnik jest też wyposażony w boczne otwarte kieszenie na reklamówki, uszy do montażu siatki przytrzymującej drobiazgi. Podsumowując, bagażnik na pewno usatysfakcjonuje podróżującą rodzinę.
Na naszym rynku samochód jest dostępny z dwoma silnikami diesla i jednym benzynowym. Testowany egzemplarz napędzany był 1,9 jednostką Multijet o mocy 150 KM. Dysponuje on momentem obrotowym o wartości 320 Nm. Dzięki niemu samochód rozpędza się do "setki" poniżej 10 sekund.
Przy większych prędkościach ten ważący ponad 1,5 tony samochód prowadzi się stabilnie. Precyzyjnie działający układ kierowniczy i sympatycznie zestrojone zawieszenie zadowoli nawet najbardziej wybrednych. Z pozoru niezbyt stabilne nadwozie nie ma tendencji do bujania się. A dobra widoczność kabiny ułatwia manewrowanie w mieście.
Silnik współpracujący z 6- biegową przekładnią zadawala swoją elastycznością. Mimo swojej mocy i wagi Croma jest bardzo ekonomicznym samochodem. W mieście spala 8 l/100 km. Na trasie bez trudu można osiągnąć wynik 6,5 l/100 km.
Polecane silniki:
1.9 Multijet | 1.9 Multijet | |
Pojemność | 1910 cm3 | 1910 cm3 |
Moc | 88 kW (120 KM) | 110 kW (150 KM) |
Max m. obr. | 280 Nm (2000) | 320 Nm (2000) |
V max | 205 km/h | 210 km/h |
Spalanie: | ||
Miasto | 7,7 l/100 km | 8,0 l/100km |
Trasa | 5,0 l/100km | 6,5 l/100 km |
Fiata Croma w podstawowej wersji silnikowej (1,8 140 KM) został wyceniony na 88 900 zł. Testowana wersja to wydatek rzędu 104 tys. zł. Za tą kwotę otrzymujemy bardzo wiele przestrzeni zaklętej w nadal ciekawej linii nadwozia i w dodatku bardzo dobrze wyposażoną. Wymienić warto automatyczną, dwustrefową klimatyzację, pełne elektryczne sterowanie, zestaw Blue&Me, radio z MP3, kierownicę z przyciskami sterowania i skórzaną tapicerkę.
Można śmiało powiedzieć, że nawet po latach Croma broni się bez problemów. Nabywcy mają do dyspozycji paletę bezpiecznych i dużych samochodów w cenach nieco niższych od konkurencji. Do tego jeżeli potrzebujemy samochodu w pełni rodzinnego, które nie boi się - i na dodatek nie zrazi nas do długich tras Croma będzie dobrym wyborem.
Tak więc: Fiat Croma jest trochę włoski, trochę niemiecki - ale na pewno bardzo uniwersalny.
Wersja | Cena (zł) |
1.8 16v 140 KM Dynamic | 88 990 |
1.9 Multijet 120 KM Dynamic | 96 990 |
1.9 Multijet 16v 150 KM Dynamic | 104 990 |
1.9 Multijet 16v 150 KM Emotion | 109 990 |
1.9 Multijet 16v 150 KM Emotion Aut. z DPF | 116 990 |