Pisząc o tym modelu nie można nie sięgnąć do historii tego modelu. W pierwszej odsłonie Croma (po włosku "ósemka") była produkowana w latach 1985 - 1996. Był to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie, w którym pod maską pracował diesel z bezpośrednim wtryskiem (rok 1986).

Po kilku latach przerwy, w 2005 roku Croma powróciła w zupełnie nowej odsłonie. Zbudowana na płycie podłogowej Opla Signum jest jedną z najbardziej nietypowych limuzyn na rynku. W ciekawy i proporcjonalny sposób łączy w sobie elementy i zalety samochodów kombi i MPV segmentu D. Ale po kolei.

Postanowiliśmy sprawdzić jak radzi sobie na naszych drogach Fiat Croma z 150- konnym silnikiem 1,9 Multijet.

Bryła samochodu, tak samo jak w przypadku pierwszej odsłony została zaprojektowana przez Giorgio Giugiaro. Jednak pomimo swoich włoskich korzeni Croma jest pozbawiona tego do czego przyzwyczaił nas Fiat. Samochód jest stonowany, przewidywalny - jednym słowem trochę niemiecki, a można by się pokusić o stwierdzenie że nawet miejscami (przede wszystkim z przodu) szwedzki.

Samochód ma 4,75 m długości, 1,77 szerokości i 1,59 wysokości. Te proporcje wymuszają na nim niejako wygląd z lekka nadmuchanego kombi, co zapowiada przestronne wnętrze.

Ilość miejsca jakie oferuje Fiat Croma, zarówno dla kierowcy jak i - co nie zawsze się zdarza - dla pasażerów jest wprost zadziwiająca. Wysoka pozycja za kierownicą i przestrzeń, której nie powstydził by się niejeden mini van połączone są z dynamiką konwencjonalnego kombi. W tym aucie naprawdę można bez trudu usiąść za wysokim, dobrze zbudowanym kierowcą. I nie trzeba przy tym mieć 160 cm w kapeluszu i zaawansowanej niedowagi!  Wnętrze samochodu jest uporządkowane, przewidywalne i klasyczne.

Oparcia tylnych foteli opuszczane są w proporcji 40:60, co zwiększa przestrzeń bagażową Cromy z 500 do 1.610 litrów, liczone po dach z uwzględnieniem schowka w podłodze. Ten ostatni dobrze sprawdza się  jako szuflada na płaskie rzeczy. Bagażnik jest też wyposażony w boczne otwarte kieszenie na reklamówki, uszy do montażu siatki przytrzymującej drobiazgi. Podsumowując, bagażnik na pewno usatysfakcjonuje podróżującą rodzinę.

Na naszym rynku samochód jest dostępny z dwoma silnikami diesla i jednym benzynowym. Testowany egzemplarz napędzany był 1,9 jednostką Multijet o mocy 150 KM. Dysponuje on momentem obrotowym o wartości 320 Nm. Dzięki niemu samochód rozpędza się do "setki" poniżej 10 sekund.

Przy większych prędkościach ten ważący ponad 1,5 tony samochód prowadzi się stabilnie. Precyzyjnie działający układ kierowniczy i sympatycznie zestrojone zawieszenie zadowoli nawet najbardziej wybrednych. Z pozoru niezbyt stabilne nadwozie nie ma tendencji do bujania się. A dobra widoczność kabiny ułatwia manewrowanie w mieście.

Silnik współpracujący z 6- biegową przekładnią zadawala swoją elastycznością. Mimo swojej mocy i wagi Croma jest bardzo ekonomicznym samochodem. W mieście spala 8 l/100 km. Na trasie bez trudu można osiągnąć wynik 6,5 l/100 km.

Polecane silniki:

1.9 Multijet 1.9 Multijet
Pojemność 1910 cm3 1910 cm3
Moc 88 kW (120 KM) 110 kW (150 KM)
Max m. obr. 280 Nm (2000) 320 Nm (2000)
V max 205 km/h 210 km/h
Spalanie:
Miasto 7,7 l/100 km 8,0 l/100km
Trasa 5,0 l/100km 6,5 l/100 km

Fiata Croma w podstawowej wersji silnikowej (1,8 140 KM) został wyceniony na 88 900 zł. Testowana wersja to wydatek rzędu 104 tys. zł. Za tą kwotę otrzymujemy bardzo wiele przestrzeni zaklętej w nadal ciekawej linii nadwozia i w dodatku bardzo dobrze wyposażoną. Wymienić warto automatyczną, dwustrefową klimatyzację, pełne elektryczne sterowanie, zestaw Blue&Me, radio z MP3, kierownicę z przyciskami sterowania i skórzaną tapicerkę.

Można śmiało powiedzieć, że nawet po latach Croma broni się bez problemów. Nabywcy mają do dyspozycji paletę bezpiecznych i dużych samochodów w cenach nieco niższych od konkurencji. Do tego jeżeli potrzebujemy samochodu w pełni rodzinnego, które nie boi się - i na dodatek nie zrazi nas do długich tras Croma będzie dobrym wyborem.

Tak więc: Fiat Croma jest trochę włoski, trochę niemiecki - ale na pewno bardzo uniwersalny.

Wersja Cena (zł)
1.8 16v 140 KM Dynamic 88 990
1.9 Multijet 120 KM Dynamic 96 990
1.9 Multijet 16v 150 KM Dynamic 104 990
1.9 Multijet 16v 150 KM Emotion 109 990
1.9 Multijet 16v 150 KM Emotion Aut. z DPF 116 990