Fiat Panda 4x4 Cross

powstała na bazie popularnej, nowej generacji tanich samochodów Panda. Klasyczną Pandę 4x4 uzupełniła w ofercie zmieniona, uzupełniona o dodatki stylistyczne wersja Cross. Ozdabiają ją z przodu i z tyłu okrągłe reflektory, większe, "pancerne" zderzaki, w których zintegrowano światła przeciwmgłowe oraz pełniąca tylko rolę ozdobną plastikowa nakładka na dachu.Bliższe zapoznanie się z cennikiem, uświadamia nam, że Cross różni się od wersji 4x4 kilkoma szczegółami. Jest jednak jedna rzecz, której nie ma panda 4x4 i inni konkurenci - elektroniczna blokada międzyosiowa.

Pierwsze wrażenie

Widok pomarańczowo-szarej karoserii powoduje niemal wytrzeszcz oczu. Dzięki "przywdzianiu" płatów szarosrebrnego plastiku Panda stała się niezwykle atrakcyjnym pojazdem. W porównaniu z modelem 4x4 jej sex-appeal wzrósł o kilkadziesiąt procent. Całości dopełnia, niepraktyczny w terenie, pomarańczowy kolor, który znajdziemy też na obiciu foteli. Można stwierdzić, że Panda dzięki tym zabiegom wygląda jak ogromna plastikowa zabawka - na pewno ciężko jej nie zauważyć. Oczywiście, komu nie odpowiada jaskrawy kolor pomarańczy, może zamówić sobie kolor czarny, beżowy czy oliwkowozielony.

We wnętrzu jest podobnie.

Pomarańczowe obicia foteli nadają całości specyficzną atmosferę. Dzięki jasnym kolorom i dużym oknom wnętrze wydaje się przestronniejsze. Ergonomiczna deska rozdzielcza, taka jak w innych modelach Pandy, gromadzi wszystkie potrzebne przyrządy i przełączniki. Na poprawnie ukształtowanych fotelach, miejsce znajda cztery dorosłe osoby. Szkoda, że nie ma możliwości, złożenia części oparcia tylnej kanapy. W przypadku, gdy bagaże trójki pasażerów nie zmieszczą się w małym 200-litrowym bagażniku, trzeba je będzie położyć na tylnych fotelach, ryzykując szybsze zabrudzenie tapicerki. W wnętrzu siedzi się, jak w każdej Pandzie, wyjątkowo wygodnie, szczególnie, jeśli weźmie się pod uwagę rozmiary auta.

Po uruchomieniu silnika

usłyszymy nowoczesny i wydajny, małolitrażowy, szesnastozaworowy turbodiesel Multijet, z którego parametrów Fiat jest dumny i montuje go we wszystkich małych modelach. Niestety nieprzyjemnie nas zaskoczył poziom hałasu i wibracji. Położenie silnika nie zmieniło się oczywiście w porównaniu ze zwykła Pandą JTD, ale w aucie tańszym o kilkadziesiąt procent, jakoś łatwiej to znieść. Jednak tu kończą się negatywne odczucia dotyczące silnika. Silny turbodiesel oferuje wystarczającą moc do napędu wszystkich kół i zapewnia jeśli nie dynamiczną, to na pewno płynną jazdę.

Jazda

przynosi zaskoczenie. Gdy już pasażerowie przyzwyczają się do wyższego hałasu, zauważą, że dzięki wielkim kołom Panda, z niewiarygodną jak na auto tych rozmiarów gracją, pokonuje nierówności. Jazda po wybitych drogach nie spowoduje wytrzęsienia u pasażerów i auta duszy, a na komfort można liczyć nawet na trasach mocno dziurawych. Dzięki wysokiej mocy i momentowi obrotowemu, można wyprzedzać bez wcześniejszego planowania. Można też pomyśleć o pokonaniu granicy 130 km/h - Panda może się rozpędzić do licznikowych 160 km/h, ale nie jest stworzona do takich prędkości, dając znać o tym wysokim hałasem i nerwowością prowadzenia. Na autostradzie możliwe jest utrzymywanie prędkości 120 km/h, nawet podjeżdżając pod lekkie wzniesienia.

Szosy,

są najlepszym miejscem gdzie Panda może prezentować swoje ekstrawaganckie "szaty", chociaż wygląda jak podróżnik. Właściwości jezdne są też raczej szosowe - podwozie, chociaż dzięki dużym kołom zachowuje się komfortowo, jest na tyle sztywne, by mogło walczyć z pochylaniem się wąskiej i wysokiej karoserii w zakrętach. W szybkim łuku należy uważać, ponieważ po utracie przyczepności przednich kół, dołącza się napęd tylnych i auto z podsterownego staje się nadsterowne. Podobnie może się skończyć paniczne hamowanie. Terenowa Panda nie jest po prostu samochodem sportowym, chociaż mogłoby o tym świadczyć sztywne, dobrze trzymające w zakrętach zawieszenie.

Miasto

jest oczywiście głównym celem większości podróży Pandy Cross. To tam najbardziej widoczne będą jej pomarańczowo-szare wdzięki, wybijające się ponad okalający ją tłum. Mieszczanie też się będą za pandą najczęściej oglądać, wdzięczni za wyrwanie ich z szarosrebrnej nudy. Przyjechać dokądś Pandą Cross, oznacza ze jesteśmy w dobrym humorze i wieziemy dobre nowiny. Panda dzięki wspomaganiu i małemu promieniowi skrętu, wjedzie prawie wszędzie, chociaż przy w pełni skręconych kołach, należy dodać jej więcej gazu. Uważać też trzeba na duże koła ze stopów lekkich, które wystają poza opony - uszkodzić je można na każdym krawężniku. Jeśli ktoś nie jest przyzwyczajony do bardzo wydajnych hamulców i wspomagania będzie chwilkę z tym walczył, ale szybko można się do tego przyzwyczaić.

Teren

to raczej nie jest środowisko dla subtelnie wyglądającego autka, ale pozory mylą. Już zwykła Panda 4x4 zaskakuje kątami najazdu, sztywną karoserią, a dzięki małemu rozstawowi osi i kół pokonywała niewiarygodnie wielkie nierówności. Model Cross dodał do tego jeszcze siłę turbodiesla potrzebną do pokonywania wzniesień i niezwykle cenna blokadę międzyosiową. By uwierzyć jak strome podjazdy można pokonać Pandą, trzeba spróbować zrobić to samemu. Problemem nie jest nawet luźna nawierzchnia, nad którą ważące 1200 kg. autko niemal się wznosi. Cross potrafi też gnać po rozjeżdżonej polnej drodze, nie tracąc przy tym precyzji prowadzenia i stabilności. Pytaniem pozostaje tylko jak długo wytrzymałoby użytkowane w ten sposób podwozie. Jeśli chodzi o możliwości terenowe, Panda może się równać z dwukrotnie droższymi, wielkimi SUV-ami - wiele z nich pokona już po porównaniu danych na papierze.

Na zakończenie

Fiat Panda Cross, dzięki swojej niezbyt agresywnej cenie, na pewno nie stanie się hitem sprzedażowym. Tych, którzy szukaliby podobnego auta do miasta, zadowoli już na pewno zdecydowanie tańsza Panda 4x4. W bezpośrednim porównaniu Cross wyróżniałby się troszkę wyższym komfortem przy pokonywaniu nierówności i niewątpliwie wyjątkową, nie tylko w tej klasie, blokadą międzyosiową dyferencjałów. Dzięki temu nie tylko nie lęka się nawet średniociężkiego terenu, ale da sobie radę w mieście i na krótkiej rodzinnej wycieczce. Dodatkowo spali przy tym niecałych 6 litrów oleju napędowego a i ubezpieczenie jej jest niedrogie. Niestety aktualnie Panda Cross nie jest dostępna na polskim rynku.

Plusy

  • atrakcyjny wygląd zewnętrzny i wewnętrznydużo przestrzeni dla pasażerówłatwa obsługa i bardzo dobra ergonomiałatwość manewrowania w mieściemożliwości terenowe

Minusy

  • niezbyt wysoka jakość zewnętrznych plastikówhałas i wibracje pochodzące z silnika i skrzyni rozdzielczejduże opory toczeniawysoka cena

Wyposażenie standardowe:

ABS+EBD, 2 airbagi, światłą przeciwmgłowe, spryskiwacze świateł, plastikowe osłony błotników i drzwi, relingi dachowe, 15" koła ze stopów lekkich, wspomaganie kierownicy Dualdrive, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, elektryczna blokada dyferencjałów, elektryczne sterowanie okien przednich i lusterek, centralny zamek z pilotem, funkcja doming home, immobilizer, osłona silnika, komputer pokładowy, regulacja wysokości kierownicy i fotela kierowcy, schowek pod fotelem pasażera, klimatyzacja manualna, instalacja pod radio

Wnętrze, obsługaJakość montażu8Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)7Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność7Miejsce na tylnych fotelach - nogi6Miejsce na tylnych fotelach - głowa8Schowki8Wrażenia z obsługi8Widok do przodu9Widok do tyłu7Silnik, skrzynia biegów**Kultura pracy5Ciąg przy niskich obrotach7Moc przy wysokich obrotach7Głośność przy niskich obrotach5Głośność przy wysokich obrotach4Spalania8Zestopniowanie skrzyni biegów8Łatwość przełączania biegów9Podwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu9Właściwości jezdne ekstremalne9Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9Przenoszenie napędu na jezdnię10Wydajność hamulców8BagażnikWielkość7Możliwości załadunku, wielkość otworu8Regularność4Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa7Podsumowanie ogólne Podsumowanie ogólne - średnia7,38

Ocena dotyczy samochodu testowanego przez redakcję i wystawiana jest w porównaniu z konkurencją w danym segmencie.** Silnik oceniany jest w porównaniu z silnikami o podobnych parametrach i pojemności, w konkurencyjnych modelach. Dlatego nie należy sądzić, że silnik o pojemności 1,6 l. który otrzymał 10 pkt. jest porównywalny do silnika o pojemności 4 l. mającego taką samą punktację.

Dane techniczne

SilnikTyp silnikabenzynowyCylindry/zawory4/4Pojemność skokowa (cm3)1248Moc maksymalna (KM/ obr/min)68/4000Maksymalny moment obrotowy (Nm/ Obr/min)145/1500OsiągiPrędkość maksymalna (km/h)150Przyspieszenie 0-100 km/h18Spalanie - miasto/trasa/kombinowane7,0/4,4/5,3Rozmiary i masyBagażnik - podstawowy/złożone oparcia (l.)200/855Pojemność zbiornika paliwa (l.)30Masa podstawowa/ nośność1165/370Rozmiar opon175/65 R15

Rozmiary według wykresu - zewnętrznea) długość (mm)3581b) szerokość (mm)1611c) wysokość (mm)1643d) rozstaw osi (mm)2305e) rozstaw kół przód (mm)1387f) rozstaw kół tył (mm)1382Rozmiary według wykresu - wewnętrzneg) przestrzeń wzdłużna z przodu min/max (mm)760/1060h) przestrzeń wzdłużna z tyłu min/max (mm)580/750i) wysokość nad fotelem - przód (mm)950j) wysokość nad fotelem - tył (mm)930k) szerokość z przodu (mm)1310l) szerokość z tyłu (mm)1270długość siedziska z przodu (mm)490długość siedziska z tyłu (mm)460wysokość oparcia z przodu (mm)610wysokość oparcia z tyłu (mm)570miejsce z tyłu, pod przednim fotelemtak