Za 60 500 zł można kupić praktyczną Pandę 4x4, ale po dołożeniu 5000 zł otrzymujemy wersję, która wygląda odważnie, jak samochód koncepcyjny. Poza tym opony o wyższym profilu wpłynęły na zwiększenie prześwitu z 15 do 15,8 cm w wersji z silnikiem Diesla. Choć podoba ma się wygląd Crossa z pewnością wybór nie będzie łatwą decyzją.
Fiat Panda Cross - Nadwozie/wnętrze
Dodatki, które otrzymała wersja Cross, stanowią o jej charakterze. Z jednej strony wygląda jak zabawka, ale, jak podkreśla producent, zmiany służą ochronie części mechanicznych podczas jazdy terenowej. Wnętrze jest ciekawie wykończone i komfortowe. Niestety trzeba tolerować jego niewielką szerokość i wysoko zamocowane fotele przednie.
Fiat Panda Cross - Układ napędowy.
Pod maską pracuje turbodoładowany silnik Diesla 1.3 MultiJet II. Moc 80 KM całkowicie wystarcza w tym niewielkim aucie, nawet pomimo zastosowania napędu na cztery koła i podniesionego zawieszenia. Choć jest to znany diesel obecnie pracuje znacznie lepiej. Udoskonalono elektronikę sterującą, dzięki czemu szybko reaguje na polecenia podawane pedałem gazu, nie jest głośny i przyjemnie jak na silnik wysokoprężny brzmi.
Poza tym pojawiło się przydatne szczególnie w mieście rozwiązanie. Przed ruszaniem, po wciśnięciu sprzęgła wskazówka obrotomierza automatycznie wyskakuje ponad 1 tys. obr./min. Dzięki temu silnik nie szarpie i nie gaśnie podczas ruszania.
Fiat Panda Cross - Jazda na szosie.
Panda na asfalcie dzięki znakomicie tłumiącym amortyzatorom prowadzi się bardzo przyjemnie. Problem pojawia się, gdy zapragniemy szybciej wjechać w zakręt. Wtedy dają o sobie znać niewielki rozstaw kół i wysoko umieszczony środek ciężkości. Samochód przechyłem nadwozia może wystraszyć pasażerów.
Fiat Panda Cross - Jazda w terenie.
W terenie największą zaletą Pandy są niewielkie wymiary i mała masa. Nie zatrzyma jej wąska leśna droga. Elektronicznie sterowane: sprzęgło wielopłytkowe oraz blokady dyferencjałów wykorzystują hamulce i wybawią z opresji, ale nie nadają się do długotrwałej jazdy w bardzo trudnych warunkach.
Fiat Panda Cross - Koszty.
Cena Pandy może jednak zniechęcać. Za najtańszą wersję z dwucylindrowym silnikiem benzynowym trzeba bowiem zapłacić 72 200 zł. Promocyjnie jest oferowana w cenie 65 900 zł. By kupić diesla, trzeba dopłacić 3000 zł – i z pewnością będą to dobrze wydane pieniądze. Panda Cross bardzo nam się podoba, z wyjątkiem jej ceny.
Fiat Panda Cross - dane techniczne
Silnik | turbodiesel R4 |
Ustawienie | poprzecznie z przodu |
Rozrząd/napęd | 16V/łańcuch |
Wtrysk | wielopunktowy |
Pojemność | 1248 cm3 |
Średnica cylindra/skok tłoka | 69,6/82 mm |
Moc maksymalna | 80 KM/4000 obr./min |
Mom. obrotowy | 190 Nm/1500 obr./min |
Spalanie miasto/trasa/śr. | 5,0/4,6/4,7 l/100 km |
Skrzynia biegów | 5-biegowa, ręczna. |
Zawieszenie przód i tył | MacPherson/belka skrętna |
Hamulce p/t | tarcze went./tarczowe |
Pojemność bagażnika | 225 l |
Masa własna/ładowność | 1155 kg/470 kg |
Opony | 185/65 R 15 |
Rozstaw osi | 2300 mm |
Dł./szer./wys. | 3705/1662/1882 mm |
Średnica zawracania | 9,7 m |
Poj. zbiornika paliwa | 35 l |
Prześwit | 158 mm |
Fiat Panda Cross - nasza opinia
Jedynym na rynku tak małym jak Panda Cross samochodem z napędem na cztery koła jest Suzuki Jimny, który kosztuje 52 900 zł. Suzuki jest jednak mniej komfortowe, ale też znacznie lepiej przygotowane do dłuższej jazdy w trudnym terenie. Szkoda, że cena Pandy jest tak wysoka.
Galeria zdjęć
Nowe światła, rozdęte zderzaki, osłony podwozia i progów, zaczepy holownicze, większe koła – Panda 4x4 zmienia się w wersję Cross.
Cross może pokonać stok o nachyleniu nawet 70 proc. Jest przy tym dość wąski (155 cm), co pozwala przemieszczać się leśnymi duktami.
Wysokie zawieszenie sprawia, że szybko zapominasz, jak niewielkie auto prowadzisz.
Specjalny wzór tapicerki dostaniemy jedynie w Pandzie Cross.
Jedynym na rynku tak małym jak Panda Cross samochodem z napędem na cztery koła jest Suzuki Jimny, który kosztuje 52 900 zł. Suzuki jest jednak mniej komfortowe, ale też znacznie lepiej przygotowane do dłuższej jazdy w trudnym terenie. Szkoda, że cena Pandy jest tak wysoka.