Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Fiat Panda 4x4 Cross - Zabawka dla bogatych

Fiat Panda 4x4 Cross - Zabawka dla bogatych

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Nowe światła, rozdęte zderzaki, osłony podwozia i progów, zaczepy holownicze, większe koła – Panda 4x4 zmienia się w wersję Cross.

Fiat Panda 4x4 Cross - Zabawka dla bogatychŻródło: Auto Świat

Za 60 500 zł można kupić praktyczną Pandę 4x4, ale po dołożeniu 5000 zł otrzymujemy wersję, która wygląda odważnie, jak samochód koncepcyjny. Poza tym opony o wyższym profilu wpłynęły na zwiększenie prześwitu z 15 do 15,8 cm w wersji z silnikiem Diesla. Choć podoba ma się wygląd Crossa z pewnością wybór nie będzie łatwą decyzją.

Fiat Panda Cross - Nadwozie/wnętrze

Dodatki, które otrzymała wersja Cross, stanowią o jej charakterze. Z jednej strony wygląda jak zabawka, ale, jak podkreśla producent, zmiany służą ochronie części mechanicznych podczas jazdy terenowej. Wnętrze jest ciekawie wykończone i komfortowe. Niestety trzeba tolerować jego niewielką szerokość i wysoko zamocowane fotele przednie.

Fiat Panda Cross - Układ napędowy.

Pod maską pracuje turbodoładowany silnik Diesla 1.3 MultiJet II. Moc 80 KM całkowicie wystarcza w tym niewielkim aucie, nawet pomimo zastosowania napędu na cztery koła i podniesionego zawieszenia. Choć jest to znany diesel obecnie pracuje znacznie lepiej. Udoskonalono elektronikę sterującą, dzięki czemu szybko reaguje na polecenia podawane pedałem gazu, nie jest głośny i przyjemnie jak na silnik wysokoprężny brzmi.

Poza tym pojawiło się przydatne szczególnie w mieście rozwiązanie. Przed ruszaniem, po wciśnięciu sprzęgła wskazówka obrotomierza automatycznie wyskakuje ponad 1 tys. obr./min. Dzięki temu silnik nie szarpie i nie gaśnie podczas ruszania.

Fiat Panda Cross - Jazda na szosie.

Panda na asfalcie dzięki znakomicie tłumiącym amortyzatorom prowadzi się bardzo przyjemnie. Problem pojawia się, gdy zapragniemy szybciej wjechać w zakręt. Wtedy dają o sobie znać niewielki rozstaw kół i wysoko umieszczony środek ciężkości. Samochód przechyłem nadwozia może wystraszyć pasażerów.

Fiat Panda Cross - Jazda w terenie.

W terenie największą zaletą Pandy są niewielkie wymiary i mała masa. Nie zatrzyma jej wąska leśna droga. Elektronicznie sterowane: sprzęgło wielopłytkowe oraz blokady dyferencjałów wykorzystują hamulce i wybawią z opresji, ale nie nadają się do długotrwałej jazdy w bardzo trudnych warunkach.

Fiat Panda Cross - Koszty.

Cena Pandy może jednak zniechęcać. Za najtańszą wersję z dwucylindrowym silnikiem benzynowym trzeba bowiem zapłacić 72 200 zł. Promocyjnie jest oferowana w cenie 65 900 zł. By kupić diesla, trzeba dopłacić 3000 zł – i z pewnością będą to dobrze wydane pieniądze. Panda Cross bardzo nam się podoba, z wyjątkiem jej ceny.

Fiat Panda Cross - dane techniczne

Silnik turbodiesel R4
Ustawienie poprzecznie z przodu
Rozrząd/napęd 16V/łańcuch
Wtrysk wielopunktowy
Pojemność 1248 cm3
Średnica cylindra/skok tłoka 69,6/82 mm
Moc maksymalna 80 KM/4000 obr./min
Mom. obrotowy 190 Nm/1500 obr./min
Spalanie miasto/trasa/śr. 5,0/4,6/4,7 l/100 km
Skrzynia biegów 5-biegowa, ręczna.
Zawieszenie przód i tył MacPherson/belka skrętna
Hamulce p/t tarcze went./tarczowe
Pojemność bagażnika 225 l
Masa własna/ładowność 1155 kg/470 kg
Opony 185/65 R 15
Rozstaw osi 2300 mm
Dł./szer./wys. 3705/1662/1882 mm
Średnica zawracania 9,7 m
Poj. zbiornika paliwa 35 l
Prześwit 158 mm

Fiat Panda Cross - nasza opinia

Jedynym na rynku tak małym jak Panda Cross samochodem z napędem na cztery koła jest Suzuki Jimny, który kosztuje 52 900 zł. Suzuki jest jednak mniej komfortowe, ale też znacznie lepiej przygotowane do dłuższej jazdy w trudnym terenie. Szkoda, że cena Pandy jest tak wysoka.

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków