Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Fiat Punto - Odporny na podwyżki

Fiat Punto - Odporny na podwyżki

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Nowe Punto o nieco awangardowym wyglądzie zostało zaprojektowane przez konstruktorów z Centro Stile Fiat równolegle w trzech zakładach: w Mirafiori, Melfi i w Termini Imerese. Założeniem specjalistów było stworzenie samochodu podkreślającego jednocześnie dynamizm i komfort jazdy, a także mogącego powtórzyć sukces handlowy jego poprzednika. Drugą generację tego modelu wypuszczono na rynek w okrągłą, setną rocznicę powstania włoskiego koncernu. Z tej też okazji model ten zaopatrzono w nowe logo zbliżone wyglądem to znaku firmowego Fiata z lat 20. Intensywna praca nad nową konstrukcją dała wymierne efekty; Punto drugiej generacji swoim wyglądem podkreśla agresywność, solidność wykonania, a także sportowe aspiracje i nową stylistykę Fiata. Wskazują na to ostre krawędzie pokrywy silnika, zespolone światła przednie oraz gwałtowne załamania pokrywy bagażnika. Jednak w podstawowej wersji zderzaki - co prawda ładnie wyprofilowane, ale w czarnym matowym kolorze - szpecą auto.

Fiat Punto - Odporny na podwyżki
Auto Świat
Fiat Punto - Odporny na podwyżki

W Punto zaskoczyć może jego wnętrze; tutaj także dotarł nowy design Fiata

Kształty deski rozdzielczej mogą zadowolić nawet najwybredniejszych, jednak nawet jej dwukolorowa kolorystyka nie poprawi nie najlepszej jakości wykończenia zauważalnej w szczegółach. Nie można jednak zarzucić konstruktorom dbałości o komfort podróżnych. Ergonomia fotela (regulowany w 3 płaszczyznach), funkcjonalność i rozmieszczenie przełączników na kokpicie bez zastrzeżeń. Zadbano o sporą ilość schowków na drobiazgi (m.in. siatka w boczkach drzwi, uchwyt na puszkę z napojami). Ale zapomniano znów o szczegółach. W schowku deski rozdzielczej i w popielniczce brakuje podświetlenia. W testowanej wersji przesadnie zubożono wyposażenie do minimum. Brakuje m.in. wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej i obrotomierza. Skromne wnętrze to także brak w podstawowej wersji dzielonej kanapy i brak podświetlenia bagażnika.

W Punto zdecydowanie postawiono na bezpieczeństwo w szeroko pojętym znaczeniu

Przed kolizją można zabezpieczyć się poprzez zamówienie czołowego airbagu pasażera (dla kierowcy w standardzie), bocznych poduszek powietrznych, ABS z EBD, zagłówków tylnych z trzema pasami trzypunktowymi. Standardowo Punto posiada wzmocnienia boczne, konstrukcję o kontrolowanym zgniocie, tylną belkę o zaprogramowanym zapadaniu, wzmocnione słupki, a także teleskopową kolumnę kierowniczą i strzemię podporu pedałów łamiące się podczas wypadku. Twarde resorowanie, pewne prowadzenie i duża stabilność toru jazdy - tak pokrótce można scharakteryzować zawieszenie nowego Punto. Takie parametry zapewnia konstrukcja: z przodu klasyczne kolumny McPhersona z wahaczami poprzecznymi, z tyłu zaś zawieszenie półzależne, tzn. dwa wahacze wzdłużne połączone belką skrętną i amortyzatory teleskopowe.

Ciekawostką, jaką zastosowano w nowym Punto, jest elektryczne wspomaganie układu kierowniczego "Dualdrive"

Układ kierowniczy może być dodatkowo "wspomożony elektrycznie" (po wciśnięciu przycisku "City"), dzięki czemu użycie siły na kierownicy do wykonania skrętu jest minimalne. Powyżej prędkości 70 km/h funkcja dodatkowego wspomagania automatycznie się wyłącza. Układ hamulców o dwóch niezależnych skrzyżowanych obwodach hydraulicznych zapewnia szybkie i skuteczne zatrzymanie pojazdu. Na przedniej osi zastosowano tarcze, z tyłu zaś bębny, które za dopłatą mogą współpracować z ABS-em. Założeniem konstruktorów wolno ssącej jednostki wysokoprężnej było zbudowanie silnika, który będzie tani, o niskim zużyciu paliwa, a zarazem o dobrych osiągach. Połączyć te trzy cechy jednocześnie nie jest łatwo. "Spece z Fiata" znaleźli jednak rozwiązanie: wykonali silnik o wtrysku pośrednim bez doładowania, lecz za to o wyższej pojemności (1910 ccm). I faktycznie 60-konna jednostka jest dynamiczna (15 s do "setki"), oszczędna (5,7 l/100 km), a przy tym auto wyposażone w ten silnik ma atrakcyjną cenę zakupu w tej klasie aut (36 800 zł).

Z nowinek technicznych zastosowano tu także komorę spalania o wysokiej turbulencji i system recyrkulacji spalin (EGR)

Poprawia to jakość mieszanki paliwa z powietrzem, a tym samym uzyskuje się równomierne spalanie i mniejszą hałaśliwość. Wysoką kulturę obsługi oferuje zastosowana skrzynia biegów. Pracuje cicho, a zmiana biegów odbywa się niezwykle miękko i precyzyjnie.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków