Aby jednak zacząć udowadniać naszą tezę, musimy najpierw zagłębić się nieco w rodowity język Fiata. Bo choć Qubo pochodzi z leżącej prawie w obrębie Unii Europejskiej Turcji, to jednak imię jego włoskie brzmienie ma. Żeby nie przedłużać - Qubo w kraju pizzy i krzywej wieży oznacza sześcian.

Ile jednak filozofii i to w dodatku geometrycznej znajduje się w Qubo? Sześcian to bryła, która idealnie wykorzystuje swoją objętość w stosunku do zajmowanego przez nią miejsca w przestrzeni.

Podobnie jest z modelem Qubo. Ten kompaktowy sześcian, oparty na użytkowym modelu Fiorino, wyraża ideę nazwaną przez Fiata "free space". Tak więc zielony Qubo maksymalnie wykorzystuje całkiem przestronne wnętrze upchnięte w kompaktowych wymiarach.

A auto rzeczywiście jest niewielkie. Niecałe 4 metry długości, trochę ponad 1,7 metra wysokości i nieco więcej niż 1,7 szerokości to liczby, które ułatwią życie kierowcy w najtrudniejszych miejskich warunkach. Do tego dochodzi całkiem niezła, bo poniżej 10 metrów średnica zawracania i wąskie, oblężone przez stojące samochody uliczki nie są już straszne.

Fiat Qubo Foto: Onet
Fiat Qubo

Ci którzy uważają, że Qubo to niewielki, typowo miejski samochód, są w błędzie. Wystarczy zaglądnąć do środka.

Do samochodu wsiada się wygodnie, a to za sprawą szerokich drzwi przednich i suwanych tylnych, umiejscowionych po obu stronach.

W środku wygodnie może podróżować nawet pięć osób. I nie oznacza to wcale, że tej ostatniej wygodniej byłoby w bagażniku. Fotele są wygodne i nadają się do dłuższych podróży.

Fiat Qubo Foto: Onet
Fiat Qubo

W miejsce standardowego przedniego fotela można zamontować alternatywne specjalne siedzenie, które po złożeniu może zniknąć, znajdując się na poziomie podłogi bagażnika.

Tylne siedzenia są podzielone w stosunku 1/3 i 2/3. Można je złożyć “jak książkę" lub wymontować (całkowicie bądź częściowo), otrzymując w ten sposób 2500 litrów przestrzeni bagażowej. Przy rozłożonych siedzeniach bagażnik ma pojemność 329 litrów.

Fiat Fiorino Qubo oferowany jest w trzech wersjach wyposażeniowych: Fresh, Active i Dynamic. Podstawowe wyposażenie jest wyjątkowo bogate. Obejmuje między innymi ABS razem z EBD (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania), przednie i boczne poduszki powietrzne, przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ograniczonym napięciem, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, centralny zamek sterowany pilotem, elektrycznie sterowane szyby przednie. Dodatkowo wersja Active wyposażona jest w fotel kierowcy z regulacją wysokości oraz części lędźwiowej, a także podłokietnik przedni. W Fiorino Qubo w wersji Dynamic można poczuć się już naprawdę luksusowo. Pozwoli na to klimatyzacja z filtrem przeciwpyłkowym, radioodtwarzacz CD z MP3, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, dzielona tylna kanapa.

Oprócz tego klient ma do wyboru szeroki wachlarz opcji z wyposażenia dodatkowego: 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, relingi dachowe w kolorze aluminium, podgrzewane fotele, blokada drzwi "dead - lock", czujniki parkowania i wiele innych.

Dostępny jest system Blue & Me z przyciskami sterowania na kole kierownicy i komendami głosowymi, z bezprzewodową komunikacją Bluetooth oraz portem USB do podłączenia urządzeń zewnętrznych. Dodatkowo można zamówić zrobotyzowaną skrzynię biegów Dualogic.

Fiorino Qubo ma do dyspozycji dwa silniki. Pierwszy z nich to silnik benzynowy o pojemności 1,4 l i mocy 73 KM dostępnej przy 5200 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 118 Nm osiąganym już przy 2600 obr./min. Silnik ten może zostać wyposażony w instalację LPG.

Fiat Qubo Foto: Onet
Fiat Qubo

Silnik Diesla 1.3 Multijet 16v o mocy 75 KM to najmniejszy diesel z bezpośrednim wtryskiem Common Rail drugiej generacji. Osiąga maksymalny moment obrotowy 190 Nm już przy 1750 obr./min., co przekłada się na olbrzymią elastyczność jazdy oraz szybką reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Dzięki temu bardziej przypomina jednostki benzynowe.

Qubo to funkcjonalny samochód rodzinny idealnie spisujący się mieście. Nietuzinkowy wygląd i kanciasta bryła samochodu została złagodzona przez zabiegi stylistyczne. W oczy rzuca się masywny przedni zderzak, który wygląda jakby służył do rozbijania policyjnych barykad, ale w połączeniu z wesołym charakterem samochodu i jego metaliczną zielenią jego "agresywność" jest łagodzona do niezauważalnego minimum. Całość dopełniają malutkie tylne szyby.

Fiat Qubo Foto: Onet
Fiat Qubo

Podsumowując, Qubo jest samochodem z wieloma zaletami i zastosowaniami, które przedstawimy podczas kolejnych odcinków naszego długodystansowego testu.