Model ten cieszył się także dużym zainteresowaniem klientów, jednak nie tylko ze względu na wygląd, ale głównie dzięki opinii auta mało usterkowego. Konstruktorzy drugiej generacji Focusa mieli trudny orzech do zgryzienia. Musieli zbudować pojazd nowocześniejszy i jednocześnie lepszy od poprzednika. Zaryzykowali i wzorując się na starym modelu, postanowili nie zmieniać go za bardzo. Efekt ich pracy to kompakt z największym (nie licząc wyrośniętej Octavii) bagażnikiem w klasie, przestronnym wnętrzem i równie dobrym co w poprzedniku układem jezdnym. Opłacało się. Focus II w ubiegłym roku był w Polsce najlepiej sprzedającym się autem spośród nowej generacji kompaktów. Dobra przestronność i potężny bagażnik Wnętrze kompaktowego Forda nie jest już tak oryginalne, jak w poprzedniku. Trudno jednak doszukać się w nim wad. O dobrej ergonomii świadczą duże, wygodne fotele oraz dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierowniczej. Zastrzeżenia mamy jedynie do wyświetlacza klimatyzacji automatycznej umieszczonego z prawej strony panela centralnego. Kierowca nie widzi znajdujących się na nim informacji, gdyż zasłaniają je przyciski od regulacji siły nawiewu. Takżepłaska tylna szyba utrudnia wykonywanie manewru cofania. Mało tego, wyposażono ją w zbyt małą wycieraczkę, co przy silnym zabrudzeniu znacznie ogranicza widoczność. Pojemny bagażnik Focusa (385 l) ma duży otwór załadunkowy, jednak jego krawędź należy do najwyższych w klasie kompaktów. Po rozłożeniu tylnych foteli na podłodze tworzy się próg utrudniający wkładanie i przesuwanie dłuższych przedmiotów. Ładowność 419 kg to nie najlepszy wynik w tej klasie aut.Ford podobnie jak u poprzednika zdecydował się na system otwierania pokrywy silnika za pomocą kluczyka. To oryginalne rozwiązanie, lecz naszym zdaniem mało praktyczne. Konieczność otworzenia maski wiąże się niemal zawsze z zabrudzeniem rąk. Funkcjonalność wnętrza poprawiają liczne schowki i uchwyty na kubki. Centralny przed pasażerem ma dużą pojemność, za dopłatą może być nawet klimatyzowany. Jakość materiałów wykończeniowych i ich spasowanie zasługują na pochwałę. O zwieszeniu Focusa I krążą już legendy. Do momentu pojawienia się Golfa piątej generacji uznawane było za najlepsze w klasie.W "dwójce" inżynierowie nie musieli nic zmieniać w konstrukcji zwieszenia, wystarczyło tylko je unowocześnić. Auto jest dość sztywne, ale nie cierpi na tym komfort jazdy. Przy jeździe na wprost oraz podczas szybkiego pokonywania łuków pozostaje stabilne. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu kierowca ma bardzo dobre czucie pojazdu. Średnica zawracania (11,2 m) umożliwia sprawne zawracanie autem na ciasnych uliczkach i na parkingu. Konkurencyjny Golf robi to jednak lepiej (10,8 m).Dobre osiągi 115-konnego silnika Ti-VCT Pod tajemniczym skrótem kryje się nowoczesna technika silnika benzynowego 1.6 wyposażonego w zmienne fazy rozrządu. Jednostka zapewnia Focusowi dobrą dynamikę. Z jego osiągów mogą być niezadowoleni jedynie ściganci. Dla nich Ford przewidział Focusa ST (225 KM). 115-konny silnik zapewnia autu przyspieszenie do "setki" w mniej niż 11 s i stosunkowo dobrą elastyczność. Zużycie paliwa i poziom hałasu akceptowalne, choć niektórzy konkurenci z jednostkami o zbliżonej mocy są oszczędniejsi i cichsi. 5-biegowa, manualna skrzynia jest precyzyjna i ma krótkie skoki lewarka, choć niektórzy kierowcy narzekali na zbyt bliskie położenia biegów. Zwłaszcza z włączeniem trzeciego biegu były największe kłopoty.Wysoki poziom bezpieczeństwaDruga generacja Focusa to auto bezpieczne. Jego nadwozie w testach zderzeniowych Euro-NCAP osiągnęło maksymalną notę 5 gwiazdek. Także wyposażenie kompaktowego Fordazdaje się potwierdzać dobrą ochronę w razie kolizji. Seryjnie oferowane są poduszki czołowe, boczne oraz kurtyny powietrzne. Systemy kontroli trakcji i stabilności (ESP+TCS) oferowane są za dopłatą 2900 zł. Na liście opcji znajdują się także układ wspomagania awaryjnego hamownia EBA (200 zł) oraz reflektoryadaptacyjne (1900 zł). Seryjna podgrzewana przednia szyba.O wysokiej skuteczności układu hamulcowego świadczy krótka droga hamowania. Na zatrzymanie ze 100 km/h Focus potrzebuje nieco ponad 37 m. Także po rozgrzaniu hamulce nie tracą wysokiej skuteczności. Oprócz poprawnej konstrukcji drogę do sukcesu Focusowi wyznaczyła także konkurencyjna cena. Główny rywal, Golf V z silnikiem 1.6 FSI 115 KM, kosztuje ponad 73 tys. zł. PodsumowanieFucus drugiej generacji to auto szyte na miarę. Wśród samochodów kompaktowych nie zaskakuje nowatorskimi rozwiązaniami, ale cenić go można za funkcjonalne i przestronne wnętrze, dopracowany układ jezdny i nowoczesny silnik, który świetnie spisuje się jako źródło napędu do tego auta. Zawiedzie jednak amatorów wyszukanej stylistyki, gdyż linie nadwozia i design wnętrza są bardzo stonowane. To udane, praktyczne auto, które dobrze sprawdzi się jako samochód rodzinny.
Ford Focus 1.6 - Kompakt bez emocji
Pierwsza generacja Focusa wzbudzała wiele emocji, gdy debiutowała w 1998 roku. Oryginalna stylistyka nadwozia i awangardowe rozwiązania we wnętrzu wręcz szokowały.