Kiedy w 2005 roku na tragach samochodowych we Frankfurcie Honda zaprezentowała VIII generację modelu Civic, szeroka publiczność podzieliła się na dwa obozy, do których później dołączyli potencjalni klienci. Kompaktowy "japończyk"  z jednym światłem z przodu (dwoma zespolonymi  z grillem) szokował wyglądem. Tak oryginalna stylistyka nie wszystkim jednak przypadła do gustu, a do samochodu szybko przylgnęło określenie "UFO".

Nadwozie

Opracowując XI generację Civica pod kątem rynku europejskiego, Honda postanowiła odejść od futurystycznego designu na rzecz bardziej klasycznej formy, co stanowi ukłon w stronę konserwatywnej klienteli. Przód auta stracił swój kosmiczny charakter, nabierając w zamian bardziej agresywnego charakteru. Miejsce kontrowersyjnego, transparentnego grilla, z którego zrezygnowano już przy okazji liftingu w 2009 roku, zastąpiły klasyczne światła zgrabnie skomponowane z ciemnym klinem wdzierającym się w lakierowany zderzak.

Z samochodu zniknęły także trójkątne elementy tj. halogeny i końcówki układu wydechowego. Z przodu zastąpiły je okrągłe światła oraz LED-y, a z tyłu całkowicie zrezygnowano z integracji przeprojektowanego zderzaka z wydechem i ukryto go pod plastikowym elementem.

Japońscy inżynierowie zadbali też o lepszą widoczność do tyłu. Co prawda spoiler połączony z nowymi wyłupiastymi światłami nadal przecina tylną szybę, ale w porównaniu z poprzednią generacją auta został obniżony. Takie rozwiązanie może nie jest idealne, ale częściowo uwalnia kierowcą od ciągłego posiłkowania się zewnętrznymi lusterkami podczas jazdy. Warto także wspomnieć, że na tylnej szybie pojawiła się wycieraczka.

Wnętrze

We wnętrzu nowego Civica poprawiono jakość materiałów wykończeniowych. Większość z nich jest miękka i dość przyjemna w dotyku, ale na zbieranie laurów w tej dziedzinie Honda musi jeszcze poczekać. Deskę rozdzielczą wyposażono zarówno w cyfrowe wskaźniki znajdujące się pod przednią szybą, jak i w analogowe zegary osadzone w trzech tubusach bezpośrednio przed kierownicą. O ile nowe fotele zasługują na pochwałę (fotel kierowcy jest wyposażony w regulowane boczki), o tyle wyżsi pasażerowie auta mogą czuć się rozczarowani ilością miejsca dzielącą ich głowy od dachu. Rekompensatą tej kwestii może być przepastny bagażnik. Dzięki temu, że zamiast koła zapasowego samochód wyposażono w zestaw naprawczy, pojemność kufra wynosi aż 477 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ładunkowa nowego Civica wzrasta do 1378 litrów. Ciekawą opcją jest także możliwość podniesienia samych tylnych siedzisk , dzięki czemu zyskujemy dodatkową przestrzeń na bagaż wewnątrz kabiny.

Uwadze specjalistów z Japonii nie umknęło także zawieszenie auta. Stosowane wcześniej silentblocki tylnego zawieszenia zastąpiły olejowe poduszki, co poprawiło komfort podróżowania.

Silniki i spalanie

Testowany przez nas Civic był wyposażony w 1,8-litrowy silnik i-VTEC skonfigurowany z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. Pomimo 142 KM mocy i maksymalnego momentu obrotowego rzędu 174 Nm, który jest dostępny przy 4300 obr./min, benzynowa jednostka nie zachwycała dynamiką, a każda próba wkręcenia silnika na wyższe obroty była okupiona sporym hałasem dobiegającym do wewnątrz auta.

W dobie ekologii także Honda postanowiła zadbać o środowisko i wyposażyła Civica w system Start-Stop i tryb ECON. Po jego aktywacji niebieskie podświetlenie prędkościomierza zmienia się na zielone, a przepustnica auta wolniej reaguje na nasze polecenia. Zbyt ostre operowanie pedałem gazu od razu piętnowane jest powrotem do niebieskiej iluminacji cyfrowego wskaźnika. Jeśli zdecydujemy się na "zieloną jazdę" jesteśmy na nią skazani, dopóki ponownie nie naciśniemy przycisku ECON. To może być kłopotliwe zwłaszcza gdy sytuacja na drodze będzie wymagała gwałtownego przyspieszenia.

Oprócz wspomnianego motoru, w gamie silnikowej IX generacji kompaktowej Hondy znajdzie się także 2,2-litrowy diesel o mocy 150 KM i momencie 350 Nm oraz podstawowa jednostka 1,4 zasilana benzyną (100 KM, 127 Nm). W późniejszym terminie dołączy do nich także 1,6-litrowy silnik Diesla oferowany w kilku wariantach mocy.

Pierwsze egzemplarze nowego Civica pojawią się w polskich salonach w marcu 2012 roku. Oficjalne cenniki nie są jeszcze znane, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy przypuszczać, że samochód będzie nieco droższy od swojego poprzednika.

Jak na razie producent nie przewiduje wprowadzenia na rynek 3-drzwiowej odmiany auta.