- Polska jest jednym z niewielu krajów w Europie, w których Elantra jest oferowana
- Elantra jest dla tych, którzy chcą mieć prosty konstrukcyjnie samochód, ale jednak wyposażony w nowoczesne udogodnienia
- Prowadzeniu Elantry nie można nic zarzucić
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Elantra od lat jest najpopularniejszym Hyundaiem na świecie: w zeszłym roku sprzedano 574,7 tys. egzemplarzy, z czego niecały tysiąc w Polsce – to o tyle ciekawe, że nasz rynek jest jednym z niewielu w Europie, na których ten model można kupić. Fajnie, bo wsiadasz za kierownicę i czujesz trochę egzotyki.
Zeszłoroczny lifting nieco udziwnił stylistykę auta, ale najwyraźniej rynkom „elantrolubnym” taki design się podoba. Ważniejsze, że zaktualizowano system multimedialny, dzięki czemu obsługuje Apple CarPlay i Android Auto, ma też tak przejrzyste menu, jak pozostałe nowe Hyundaie. Czujniki martwego pola ostrzegają przed ruchem poprzecznym podczas cofania i nadjeżdżającym pojazdem, gdy otwieramy drzwi. Pasażerów rozpieszczają 4 podgrzewane fotele, z przodu jest nawet wentylacja – niespotykana w tej klasie.
Równie dużą rzadkością w dzisiejszych czasach jest układ napędowy Elantry: wolnossące 1.6, połączone z 6-stopniowym „automatem”. Duet równie prosty w swojej konstrukcji, co dobry i sprawdzony – przyjemny do spokojnej jazdy. Nie ma tu układu start-stop, bezpośredniego wtrysku paliwa i z tego powodu filtra cząstek stałych, a mimo to jednostka spełnia normę Euro 6d-Temp. W Polsce dostępny jest tylko ten silnik.
Na biegu jałowym 4-cylindrowy motor jest ledwie słyszalny, zaczyna wyć dopiero, gdy podczas dynamicznego rozpędzania przekracza 4 tys. obrotów. Nigdy jednak nie wpada w wibracje i ładnie ciągnie do 6,5 tys. obrotów. 128 KM, osiąganych przy 6300 obr./min, wystarcza, by rozpędzić ważącą 1316 kg Elantrę w 11,5 s do „setki”. Sześciostopniowy „automat” (uczciwe 5500 zł dopłaty) nie należy do najszybszych, ale nie irytuje ślamazarnością. Płynnie zmienia biegi i dobrze radzi sobie podczas jazdy w korku. Reakcja na gaz jest przytomna, punkt wymuszenia redukcji – zawsze czytelny. A gdy sytuacja lub temperament kierowcy tego wymagają, skrzynia ma też tryby sportowy i manualny. Silnik z kolei można lekko ożywić, wybierając program Sport, wówczas też lekko usztywnia się układ kierowniczy.
A spalanie? Na naszej pętli pomiarowej Elantra potrzebowała 7,1 l/100 km. Co ciekawe, komputer pokładowy wskazał wartość o cały litr niższą. Dla porównania nowocześniejszy europejski kuzyn Elantry, Hyundai i30 Fastback ze 140-konnym 1.4 T-GDI i przekładnią dwusprzęgłową, zużył w naszym teście (ta sama trasa, inny dzień, ale porównywalne warunki) średnio 7,4 l/100 km. Uczciwie dodamy, że był o 120 kg cięższy i „setkę” robił w równe 9 sekund.
Prowadzeniu Hyundaia Elantry nie można nic zarzucić. Układ kierowniczy działa z dobrze dobranymi siłami, na wyjściu z zakrętu kierownica szybko wraca do pozycji „zero”, precyzja pasuje do charakteru auta. Za to zestrojenie zawieszenia wyszło trochę za sztywne. Niedoskonałości jezdni są filtrowane niezbyt delikatnie, a przed progami spowalniającymi trzeba naprawdę gwałtownie zwolnić, żeby pokonując je, nie podskoczyć na fotelu. Do kompaktowej limuzyny o spokojnej charakterystyce lepiej pasowałyby miększe nastawy. Na Elantrę obowiązuje teraz rabat 5000 zł. Najtańsza wersja z „automatem” (wyposażenie Comfort) kosztuje 80 400 zł.
Hyundai Elantra 1.6 MPI 6AT - to nam się podoba
Nowoczesne elementy zwiększające komfort i bezpieczeństwo, prosty układ napędowy, potencjał bezawaryjności.
Hyundai Elantra 1.6 MPI 6AT - to nam się nie podoba
Z tyłu mogłoby być więcej miejsca, dużo twardych tworzyw w kokpicie, zbyt sztywne zawieszenie, pakietowane wyposażenie.
Hyundai Elantra 1.6 MPI 6AT - dane techniczne
| Wyniki pomiarów testowych | Hyundai Elantra 1.6 |
| Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,0 s |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s |
| Przyspieszenie 0-130 km/h | 18,9 s |
| Czas rozpędzania 60-100 km/h | 6,3 s (aut.) |
| Czas rozpędzania 80-120 km/h | 11,8 s (aut.) |
| Masa własna/ładowność | 1316/484 kg |
| Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
| Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,3/11,3 m |
| Hamow. ze 100 km/h zimne | 39,5 m (opony zimowe) |
| Hamow. ze 100 km/h gorące | 40,5 m (opony zimowe) |
| Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
| Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) |
| Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) |
| Spalanie testowe (95 okt.) | 7,1 l/100 km |
| Zasięg | 700 km |
| Dane techniczne producenta | Hyundai Elantra 1.6 |
| Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
| Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
| Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk wielopunkt./łańcuch |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1591 |
| Moc silnika (KM/obr./min) | 128/6300 |
| Maks. mom. (Nm/obr./min) | 155/4850 |
| 0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 11,6/195 |
| Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 7,2/163 |
| Skrzynia biegów/napęd | 6 aut./przedni |
| Marka i model opon test. auta | Uniroyal MS Plus 77 |
| Rozmiar opon test. auta | 225/45 R 17 |
| Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 458/50 |
| Wyposażenie | Hyundai Elantra 1.6 |
| Wersja | Premium |
| Reflektory LED/system multim. | S/S |
| Unikanie kolizji/czujnik martw. pola | S/S |
| Kluczyk zbliż./kamera cofania | S/S |
| Elektr. ster. fotele z pamięcią | S |
| Podgrzewane/went. fotele | S/S |
| Lakier metalik/17-cal. alufelgi | 2400 zł/S |
| Gwarancja i ceny | Hyundai Elantra 1.6 |
| Cena podst. testowanej wersji | 102 400 zł |
| Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lat (b.o. km)/12 lat |
| Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |
| Cena testowanego auta | 104 800 zł |
Hyundai Elantra 1.6 MPI 6AT - naszym zdaniem
Hyundai Elantra jest dla tych, którzy chcą mieć prosty konstrukcyjnie samochód, ale jednak wyposażony w nowoczesne udogodnienia. Silnik jest oszczędny, „automat” sprawnie pracuje – czy to dobry wybór np. na taksówkę? Tak, choć niestety, nawet pasażerom o przeciętnym wzroście może brakować przestrzeni z tyłu nad głową, a zawieszenie jest twardawe. Ale przecież popularne jako taryfy Toyoty też nie są w tej kwestii idealne.