• Modny wygląd Hyundaia Kony góruje nad niewyróżniającym się z tłumu i30 Wagonem
  • Na trasie ujawniają się zalety Hyundaia i30, czyli niski środek ciężkości i mniejsze opory powietrza
  • Wnętrza pokazują, do której klasy należą Kona i i30. W większym i30 kombi znajdziemy miękkie materiały na desce rozdzielczej

Snuję się wolno w kolumnie samochodów i z niecierpliwością próbuję sięgnąć wzrokiem do przodu, żeby dostrzec luźniejszy pas ruchu. Zza kierownicy wyżej zawieszonego Hyundaia Kony widzę więcej niż kolega siedzący w kompaktowym i30. Kiedy już wydostałem się z korka, pojawiło się kolejne wyzwanie. Muszę znaleźć w tej miejskiej dżungli miejsce do parkowania. Wsuwam się powoli w ciasną lukę pomiędzy samochodami. Od razu doceniam, że Hyundai Kona jest wyżej zawieszony. O wiele łatwiej prześlizgnąć się przez ledwie uchylone drzwi niż w i30.

Ewolucja samochodu rodzinnego w ostatnich latach nabrała tempa. Do tej pory funkcję jedynego auta w rodzinie zwykle pełnił kompaktowy hatchback lub kombi. Przeżywaliśmy też zachwyt minivanami, ale ta moda nie trwała długo. Dziś najważniejszym rywalem dla kompaktowego kombi jest crossover, którego kolejne ewolucje pojawiają się na rynku jak grzyby po deszczu. Jednym z najnowszych przedstawicieli tego segmentu zyskującego coraz większą grupę zwolenników jest Hyundai Kona. Dlaczego porównujemy kombi klasy C z crossoverem niższej klasy – B? Ponieważ mają zbliżone cechy. Za podstawowe i30 Wagon zapłacimy 69 700 zł, natomiast zakup Hyundaia Kony wymaga wyłożenia z portfela 73 990 zł. W obu wypadkach bierzemy pod uwagę benzynową wersję 1.0 o mocy 120 KM.

Hyundai Kona vs. Hyundai i30 Wagon – wykorzystanie miejskiej przestrzeni

Zagęszczenie panujące w mieście wymusza stawianie wysokich budynków. Podobnie jest w przypadku samochodów. Jeśli zamierzasz poruszać się autem głównie w mieście, to lepiej mieć krótszy, ale wyższy model. Dlatego właśnie niewielkie crossovery w stylu Hyundaia Kony cieszą się tak dużym powodzeniem. Kona ma 156 cm wysokości, co daje 9 cm przewagi nad i30. Łatwiej nią zaparkować, kierowca siedzący wyżej czuje się bezpieczniej i co bardzo ważne, kiedy jeździmy na krótkich dystansach, znacznie wygodniej zajmuje się miejsce w fotelach. Crossover ujawnia swoje kolejne zalety, gdy musimy przypiąć dziecko pasami w foteliku. Nie musimy tak niewygodnie i głęboko nurkować do wnętrza auta.

W mieście przydaje się również zwiększony (o 3 cm) do 17 cm prześwit. Możemy odważniej wspinać się na krawężniki, bez obaw o szorwanie podwoziem. Naturalnym środowiskiem Hyundaia Kony jest miasto. Pora wydostać się jednak z objęć stolicy.

Hyundai Kona vs. Hyundai i30 Wagon – a kiedy się rozpędzimy...

Przesiadam się do Hyundaia i30 i od razu dostrzegam jego zalety. Mimo że zawieszenie jest bardziej miękko zestrojone, niżej położony środek ciężkości powoduje, że i30 nie przechyla się na zakrętach, a dzięki dłuższemu rozstawowi osi lepiej pokonuje nierówności. Model i30 ma też skromniejszą powierzchnię czołową, tym samym stawia mniejszy opór powietrzu, dlatego łatwiej porusza się z wysokimi prędkościami.

Hyundai i30 Wagon 1.0 rozpędza się do 188 km/h, a Kona z tym samym silnikiem osiąga 181 km/h. Dlatego też i30 jest na trasie minimalnie oszczędniejsze. Kierowca poruszający się i30 na odcinku długości 1000 km zaoszczędzi ponad litr benzyny w porównaniu z tym, co zużyje na tym samym dystansie crossover Kona. Podczas jazdy autostradą daje o sobie znać modny kształt karoserii Hyundaia Kony. Mniejsze przestrzenie pomiędzy kołami a błotnikami w Hyundaiu i30 ograniczają zawirowania powietrza, tym samym zmniejszają hałas przy wysokich prędkościach. Zatem na trasie okazuje się, że lepiej sprawdza się klasyczna koncepcja auta kompaktowego, którą prezentuje Hyundai i30.

Hyundai Kona vs. Hyundai i30 Wagon – różnica klas

Wystarczy na moment zajrzeć do wnętrza, żeby dostrzec różnice. Szybko ujawnia się przynależność obu do różnych klas. W i30 mamy miękkie materiały na desce rozdzielczej. To standard w klasie C. Tymczasem środek Hyundaia Kony jest wypełniony dobrze wyglądającymi, ale twardymi materiałami. To typowe dla klasy B, do której zalicza się Kona.

Największa różnica wynika z aranżacji przestrzeni. Kombi jest niższe i dłuższe. Model i30 mierzy 458 cm, a Kona – 416 cm. W Hyundaiu Konie siedzimy wyżej, więc odzyskujemy przestrzeń ograniczoną mniejszym o 5 cm rozstawem osi. Mamy zatem podobną ilość miejsca, ale inaczej zaaranżowanego. W tym wypadku o wyborze decyduje zazwyczaj gust. Istotna różnica pojawi się, kiedy zajrzymy do bagażnika. Kona oferuje 361 litrów, a w i30 kombi mamy do dyspozycji przepastny bagażnik o pojemności 602 litry.

Hyundai Kona vs. Hyundai i30 Wagon – decyduje przeznaczenie

Podsumowując, jeśli więcej kilometrów pokonujesz w mieście, to praktyczniejszy okazuje się Hyundai Kona, a jeśli przeważają dłuższe trasy i zależy ci na obszernym bagażniku, niezastąpiony będzie klasyczny Hyundai i30.

Hyundai Kona 1.0 – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 998 ccm, R3, turbobenzynowy
Moc 120 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 172 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa ręczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km
Masa własna 1233 kg
Cena od 73 990 zł

Hyundai i30 Wagon 1.0 – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 998 ccm, R3, turbobenz.
Moc 120 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 172 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa ręczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km
Masa własna 1245 kg
Cena od 69 700 zł
- Kona wyróżnia się oryginalnym, zadziornym kształtem przednich świateł, ale przynależność obu modeli do jednej rodziny Hyundaia zdradza charakterystyczna atrapa chłodnicy.
- Felgi o średnicy 18 cali poprawiają proporcje modnego crossovera.
- Mimo sportowej sylwetki i30 mamy do dyspozycji bagażnik o pojemności ponad 600 litrów.
- Hyundai Kona z pewnością zwróci większą uwagę na ulicy niż sportowo ukształtowana sylwetka kombi ze znaczkiem i30.
- Pozycja za kierownicą i30 sprawdza się szczególnie na długich dystansach.
- Pod podłogą przepastnego bagażnika i30 kryją się dodatkowe schowki.
- Mimo wyżej zamocowanego fotela w Hyundaiu Konie pozycja jest ergonomiczna.
- Pakując bagaże do modelu Kona, nie trzeba się schylać.