Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Infiniti Q30 2.2d DCT AWD - japoński Mercedes (test i opinie)

Infiniti Q30 2.2d DCT AWD - japoński Mercedes (test i opinie)

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek

Infiniti Q30 to najmniejszy model w historii marki i zarazem pierwszy przedstawiciel Infiniti w segmencie kompaktów. Od razu staje do walki z największymi jak Audi A3, BMW Serii 1 czy Mercedesem Klasy A, i wcale nie stoi na straconej pozycji. Dlaczego? Zobaczcie sami.

Infiniti Q30 2.2d DCT AWD
Zobacz galerię (28)
Onet
Infiniti Q30 2.2d DCT AWD

Infiniti Q30 jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Bo choć w Europie długą dominację samochodów klasy kompaktowej zakończył rozkwit segmentu SUV-ów, to te pierwsze wciąż są mocną, drugą siłą i tam właśnie leżą ogromne pieniądze do zgarnięcia.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedes w rasowej odsłonie

Japońska marka podeszła do tematu profesjonalnie. Zamiast budować model Q30 od zera, skorzystała ze współpracy aliansu Renault-Nissan, do którego należy także Infiniti, z koncernem Mercedesa. Na płycie podłogowej MRA, wspólnej z Mercedesem Klasy A i kilkoma innymi modelami spod znaku gwiazdy, powstał rasowy kompakt, bliźniaczy z dopracowanym i odnoszącym rynkowe sukcesy kompaktem Mercedesa.

Z Klasy A zapożyczono wiele podzespołów, włącznie z silnikami, skrzyniami biegów, zawieszeniem czy całą masą dźwigni i przełączników na kierownicy i kluczyku skończywszy. Czy to źle? Absolutnie nie. Odrobinę trudności na początku sprawiać może – nieznającym rozwiązań Mercedesa – obsługa wycieraczek za pomocą dźwigni z lewej, a nie z prawej strony kierownicy. Wspólnej z kierunkowskazami.

Infiniti Q30 2.2d DCT AWD
Infiniti Q30 2.2d DCT AWDŻródło: Onet

Wygląd nadwozia to kwestia gustu, ale nie można odmówić mu elegancji i charakteru. Typowe dla Infiniti płynne kształty przyciągają spojrzenia przechodniów i innych kierowców. Momentami nieco przypomina to stylistykę używaną przez Mazdę, co należy przyjąć raczej za komplement, mając na uwadze gorące wręcz przyjęcie Mazd z rodziny Skyactiv. Wróćmy jednak do Infiniti.

Wnętrze samochodu zapewnia komfort czterem osobom. Największy tym siedzącym z przodu. Tylna kanapa, o ile fotele nie zostaną zbyt mocno odsunięte, zaspokoi potrzeby pasażerów o wzroście do 180 cm, choć przestrzenią nie rozpieszcza, zwłaszcza jeśli chodzi o miejsce na nogi. Trzeci towarzysz podróży, siedzący pośrodku, będzie narzekać na niewygodę, chyba że ma do 150 cm wzrostu. A bagażnik? 430 litrów to dobry wynik jak dla hatchbacka klasy kompakt.

Mocny i oszczędny

Testowany egzemplarz napędzany jest silnikiem Diesla o pojemności 2,2 litra, mocy 170 KM i 350 Nm momentu obrotowego. Zapewnia to bardzo przyzwoite osiągi ważącego 1,6 tony i napędzanego na cztery koła pojazdu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 8,3 s i maksymalna prędkość sięgająca 220 km/h mówią same za siebie.

Plusem tej wersji, oprócz dobrej dynamiki, jest oszczędność paliwa. Po pokonaniu 200 km w cyklu mieszanym z przewagą jazdy miejskiej i paroma kilometrami po autostradzie komputer pokazywał 8,3 l/100 km. W trasie bez problemu da się uzyskać wynik w okolicach 6 l/100 km.

Infiniti Q30 2.2d DCT AWD
Infiniti Q30 2.2d DCT AWDŻródło: Onet

Dobre wrażenie robi układ kierowniczy, który jest precyzyjny i mimo braku mechanicznego połączenia kierownicy z kołami daje dużo informacji o tym, co dzieje się z przednią osią. Zawieszenie ustawione pod kątem sportowego charakteru auta jest sztywne i twarde, co sprzyja dynamicznej jeździe, natomiast gorzej idzie japońskiemu kompaktowi tłumienie nierówności, nie mówiąc o pokonywaniu progów zwalniających.

W szybko pokonywanych zakrętach, o ile nawierzchnia nie jest wyboista, Infiniti Q30 jedzie jak po sznurku, dając duży margines bezpieczeństwa i przyczepności. Na mokrej i śliskiej drodze kierowcę wspiera napęd na cztery koła, znacznie poprawiający trakcję.

Skrzynia biegów DCT o siedmiu przełożeniach, zapożyczona z Mercedesa, sprawnie przełącza biegi, a w trybie sportowym czuwa nad tym, żeby kierowca miał do dyspozycji maksymalną wartość momentu obrotowego dla lepszych przyspieszeń. Zastrzeżenie mam jednak do szybkości reakcji na wciśnięcie pedału gazu – po wduszeniu prawego pedału następuje chwila zawahania, która w ekstremalnych sytuacjach zdaje się trwać wieczność, albo przynajmniej spory jej ułamek.

Infiniti Q30 2.2d DCT AWD
Infiniti Q30 2.2d DCT AWDŻródło: Onet

Infiniti Q30 w testowanej wersji naszpikowany jest systemami bezpieczeństwa i wspierającymi kierowcę jak rozpoznawanie znaków drogowych, system zapobiegania kolizjom, asystent pasa ruchu, aktywny tempomat, asystent martwego pola w lusterkach czy asystent parkowania.

Cena? Prezentowany model wart jest według cennika 170 tys. złotych (Mercedes Klasy A z tym samym silnikiem i napędem czterech kół kosztuje od 160 tys. złotych), a po doposażeniu w kilka kolejnych opcji nawet ponad 200 tys. złotych. Podstawowe Infiniti Q30 z benzynowym silnikiem 1,6 turbo to koszt około 100 tys. złotych, podobnie jak bliźniaczy Mercedes.

Podsumowanie

Infiniti Q30 z hukiem wkracza na salony, czy raczej do salonów sprzedaży. Na tle konkurentów wyróżnia go atrakcyjna stylistyka i sportowy charakter, będące powiewem świeżości w zachowawczym segmencie premium zdominowanym przez Audi, Mercedesa i BMW, a technologie zapożyczone od Mercedesa wzbudzają zaufanie potencjalnych klientów – i to się po prostu sprawdza. Świadczy o tym bardzo ciepłe przyjęcie modelu na europejskich rynkach, w tym również i u nas.

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków