Jeep Renegade jest pierwszym pojazdem tej marki, który został zaprojektowany przez dwa zespoły – włoski i amerykański, to również pierwszy samochód Jeepa produkowany w pełni poza Stanami Zjednoczonymi. Na jego niewielkich barkach spoczywa także dodatkowy ciężar – Renegade stanowi premierę marki w segmencie małych SUV-ów. Najmłodszy Jeep będzie więc musiał zmierzyć się z Oplem Mokka, Volkswagenem Tiguanem, a także ze Skodą Yeti. Warto tu zaznaczyć, że ten ostatni konkurent stanowił niejako punkt odniesienia przy ustalaniu cen nowego Renegade na rynku europejskim.
"Baby Jeep" pomimo, że jest najmniejszym modelem w rodzinie, wcale nie jest taki mały. Samochód ma 4236 mm długości i 1805 mm szerokości, jest więc nieco większy od swojego głównego konkurenta. Skoda Yeti oferuje bowiem 4223 mm długości i 1793 mm szerokości.
Nadwozie nowego Renegade zostało zaprojektowane przez zespół amerykański. Wyraźnie widać, że pojazd opiera się na stylistyce Wranglera. Przód uzbrojony jest w rozpoznawalną maskownicę z siedmioma otworami, a duże okrągłe reflektory i trapezowe nadkola nawiązują do tradycji marki.
Dodatkowym szczegółem, który pojawia się zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz samochodu jest wykorzystywany wszędzie motyw „X” inspirowany wojskowym kanistrem, który również ma nawiązywać do korzeni marki Jeep.
We wnętrzu widać włoską dbałość o jakość materiałów. Nie spotkamy tu nieprzyjemnych w dotyku plastików, czy skrzypiących elementów. Przestrzeń została dobrze rozplanowana i wyposażona w kilka praktycznych schowków i uchwytów. Nad wszystkim góruje konsola uzbrojona dodatkowo w tradycyjny uchwyt dla pasażera zapożyczony z Wranglera, a na zacisku otaczającym dotykowy ekran można tradycyjnie znaleźć sentencję: „Since 1941”. Podobne smaczki znajduje się w nowym Renegade niemal na każdym kroku. Pod stacyjką wprawne oko zauważy wytłoczony napis „To New Adventures”, a na oblamówce przedniej szyby została umieszczona naklejka w kształcie miniaturowego Jeepa wjeżdżającego na górę. Dodatkowo w okolicach wycieraczki tylnej szyby znajduje się naklejka symbolizująca człowieka śniegu, znanego również jako Yeti… ot taki żart producenta.
W centralnym punkcie konsoli został umieszczony kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 7 cali. Drugi, nieco mniejszy znajduje się pomiędzy zegarami na desce rozdzielczej i pokazuje dane przesyłane z komputera pokładowego.
W dolnym panelu przyrządów znajduje się sterowanie klimatyzacją, wytłumiony schowek i centrum multimedialne z USB, wejściem audio i zasilania 12 V dla urządzeń mobilnych. Dodatkowo na dolnej półce została wytłoczona topograficzna mapa pustyni Moab w Utah – legendarnej lokalizacji off-roadowej miłośników Jeepa.
Siedzenia pasażerów są ergonomicznie i dobrze wyprofilowane, a drugi rząd siedzeń dzieli się w proporcjach 60/40 lub dodatkowo 40/20/40 z przestrzenią bagażową dla dłuższych przedmiotów. Pojemność bagażnika to 351 litrów, 1297 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach. Dodatkowo podłoga bagażnika została wyposażona w podwójne dno, którego wysokość można regulować w zależności od potrzeb.
Samochód został osadzony na nowej platformie, która dzięki swojej modułowej konstrukcji może stanowić bazę dla innych modeli zbudowanych na tych samych podstawach. Zawieszenie Jeep Renegade to jedna z jego największych zalet. Włoski zespół projektowy stanął na wysokości zadania, dzięki czemu samochód zachowuje się wrorcowo zarówno na asfalcie, jak i podczas dynamicznej jazdy po bezdrożach.
Dzięki wysoko zamocowanym amortyzatorom typu płaskiego i sprężynom śrubowym, konstrukcja tylnego zawieszenia umożliwia Jeepowi Renegade maksymalizację ugięcia sprężyny, poprawę funkcjonowania układu kierowniczego i zapewnia do 205 mm ugięcia tylnego koła. Natomiast zawieszenie MacPherson zapewnia do 170 mm ugięcia przedniej osi i lepsze zachowanie w zakrętach. Samochód zachowuje się pewnie, z gracją zarezerwowaną do tej pory dla kompaktów.
Amerykanie uzupełnili całość o swoje napędy. Jeep Renegade oferuje możliwość wyboru dwóch systemów: Jeep Active Drive i Jeep Active Drive Low. Dodatkowo model jest pierwszym małym SUV-em posiadającym system odłączania napędu tylnej osi zapewniając oszczędność paliwa napędu 4x2 i natychmiastowo włączając napęd 4x4, gdy potrzebna jest przyczepność.
Systemy Jeep Active Drive i Active Drive Low są połączone z system kontroli trakcji Jeep Selec-Terrain z czterema ustawieniami (pięć dla modelu Trailhawk, z dodatkowym trybem Rock uzupełniającym tryby Auto, Snow, Sand i Mud, co zapewnia ustawienia do jazdy na drodze lub w terenie, dając optymalne osiągi na dowolnej nawierzchni. Niezależne zawieszenie kół, zapewniające maksymalne wychylenie przegubu koła do 205 mm oraz prześwit do 210 mm dla modelu Trailhawk.
W Europie, nowy Jeep Renegade oferuje dwa silniki benzynowe i dwa silniki diesla, dając w sumie dziewięć różnych kombinacji układu napędowego. Oferta silników benzynowych obejmuje 140-konny silnik 1,4 litra MultiAir2 Turbo z systemem Stop&Start połączony z sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów lub DDCT (podwójne sprzęgło suche), 170-konny silnik 1,4 litra MultiAir2 Turbo z systemem Stop&Start połączony z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów i 110-konny silnik 1,6 litra E.torQ z systemem Stop&Start połączony z pięciobiegową mechaniczną skrzynią biegów.
Gama silników diesla obejmuje 120-konny silnik 1,6 litra MultiJet II z systemem Stop&Start oraz sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów, 120-konny lub 140-konny dwulitrowy silnik MultiJet II z systemem Stop&Start i sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów, 140- i 170-konny dwulitrowy silnik MultiJet II z systemem Stop&Start oraz dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Nowy Jeep Renegade jest pierwszym małym SUV-em posiadającym dziewięciobiegową automatyczną skrzynię biegów. Nowa skrzynia biegów jest zamontowana w wersji z 170-konnym silnikiem 1,4 litra MultiAir2 Turbo, 140- i 170-konnym 2,0 litrowym silnikiem Turbo diesel i silnikiem benzynowym 2,4 litra Tigershark MultiAir w serii Renegade.
Jeep zmienia się, zachowując jednak przy okazji wszystko, co do tej pory zbudowało legendę tej marki. Europejscy klienci dostaną więc w pakiecie bardzo dobre właściwości terenowe, których nie powstydziłaby się żadna terenówka, a które zawstydzają „bulwarowe 4x4”. To wszystko opakowane jest natomiast rozpoznawalnym i nietuzinkowym stylem, który ciężko pomylić z dziesiątkami podobnych do siebie SUV-ów, a włoska dbałość o detale i trakcja godna sportowych korzeni Italii dopełniają całości.
Oficjalne ceny nie zostały jeszcze podane, ale punktem odniesienia na rynku europejskim ma być cennik Skody Yeti.