Czas pędzi nieubłaganie – chciałoby się powiedzieć w nieco nostalgicznym tonie. To naturalna kolej rzeczy i nieubłagane prawa rynku, że kolejne modele zrywają ze swoją przeszłością pozostawiając sobie z "tamtych dni" wyrobioną przez lata markę. Wiele ikon, aby przetrwać musiał nieco spiłować swoje pazury. Tak stało się z Range Roverem, który z terenówki stał się luksusową bulwarówką, czy też z Subaru, które już samo nie wiem kim chciałoby być w przyszłości. Przykładów jest wiele. Sytuacji nie poprawia działalność niektórych rządów, które starają się moderować rynek motoryzacyjny przez opodatkowanie większych modeli progresywnym podatkiem od emisji CO2.

Jeep Wrangler
Jeep Wrangler

Wrangler to marka sama w sobie. Jest jak kapsuła czasu i nawet dzisiaj po kilkudziesięciu latach produkcji swoją linią nawiązuje bezpośrednio do protoplasty z czasów drugiej wojny światowej. To "stara szkoła", która znajdzie swoich odbiorców niezależnie od tego ile dopieszczonych SUV-ów będzie jeździło po drogach.

Testowany przez nas egzemplarz Sahara Unlimited został uzbrojony w silnik V6 3,6 PENSTAR. Ta odlana z aluminium jednostka napędowa generuje moc na poziomie 284 KM i oferuje 347 Nm momentu obrotowego. Napęd przekazywany jest za pomocą pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Cały układ działa niezwykle sprawnie, a agresywne przełożenie pierwszego biegu zapewnia całkiem przyjemną dynamikę podczas ruszania. Samochód został wyposażony oczywiście w system napędu 4x4 zestrojony z reduktorem.

Jeep Wrangler
Jeep Wrangler

Dodatkowo na pokładzie znalazły się takie udogodnienia jak elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, system wspomagania ruszania pod górę i system przeciwdziałający wywróceniu się pojazdu.

Jego zdolności terenowe wzmacnia dodatkowo rozłączany przedni stabilizator, który po naciśnięciu przycisku zwiększa o 22 proc. maksymalny skok przedniego zawieszenia – wyposażenie to jest dostępne w wersji Rubicon. Dodatkowo tylny most ma wzmocniona konstrukcję, a skrzynia biegów została wyposażona w przełożenie redukcyjne 4:01 umożliwiające pełzanie z małą prędkością w trudnym terenie (również wersja Rubicon)

Jeep Wrangler
Jeep Wrangler

Wydaje się, że wnętrze samochodu zostało zaprojektowane w oparciu o najlepsze doświadczenia zebrane przez wszystkie lata produkcji Wranglera. Pomimo tego, że można go bez problemów używać na co dzień, Amerykanin nosi w sobie znamiona prostoty, w pozytywnym znaczeniu tego słowa. Nie znajdziemy tu fanaberii i delikatnych obić. W zamian za to znajdziemy typowo "męski świat", gdzie funkcjonalność jest priorytetem, a wytrzymałość głównym celem. Dzięki praktycznym materiałom wnętrze samochodu można umyć zwykłym wężem, wystarczy odetkać korki spustowe.

Projektanci nie zapomnieli również o nowych technologiach. Centrum multimedialne Uconnect zapewnia bezpośredni dostęp do wielu funkcji umożliwiając komunikację i rozrywkę. Sterowanie głosowe pozwala wybierać stacje radiowe, a także cele w nawigacji i nagrywać notatki głosowe.

Jeep Wrangler
Jeep Wrangler

Wydaje się, że samochód został przygotowany niemal na wszystko. Pozycja kierowcy została umiejscowiona wysoko, a przednie fotele zapewniają w odpowiednich miejscach bardzo dobrze wyprofilowaną amortyzację. W wersji Sahara dostępna jest skórzana tapicerka, ale najprzyjemniejszą częścią programu jest możliwość demontażu dachu.

Do wyboru jest wersja z dachem materiałowym wykonanym ze specjalnego trójwarstwowego materiału, który nie powoduje hałasu i nie nasiąka wodą. W opcji znajduje się Freedom Top, czyli trzyczęściowy sztywny dach, który również może być zdemontowany. Całość uzupełnia opuszczana przednia szyba i wyjmowane drzwi.

Można powiedzieć, że wybierając Jeepa Wranglera płaci się za historię, a samochód dostaje się w gratisie. Historia ta w wersji Sahara kosztuje około 170 tys. zł, nieco tańsza jest wersja z silnikiem diesla – ta została wyceniona na niecałe 160 tys. zł. Niemiej warta jest każdej złotówki.