Porządna technika, ładny wygląd, słowem wszystko to, co potrzebne jest autu służącemu do codziennej eksploatacji. A już za kilka miesięcy do oferty dołączy wersja kombi, której funkcjonalność ma sprawić, że kompaktowa Kia przypadnie do gustu także osobom o większych potrzebach transportowych.Sporty, ale najwyraźniej także heavyTak jak wcześniej zapowiadano, światowa premiera nowej wersji nadwoziowej Kii odbędzie się podczas salonu samochodowego w Genewie (8-18 marca). I choć nazwa auta (Sporty Wagon) sugeruje, że będzie to konstrukcja podobna w założeniach do np. Alfy Romeo 159, gdzie w pierwszej linii stawia się na sportowy, dynamiczny wygląd, cee'd może się pochwalić naprawdę dużym kufrem. Przy normalnym położeniu siedzeń bagażnik pomieści aż 534 l - niemalże 200 l więcej niż 5-drzwiowy hatch-back. Oczywiście osiągnięcie takiego wyniku nie byłoby możliwe bez odpowiednich zmian w konstrukcji nadwozia - Sporty Wagon jest aż o 23,5 cm dłuższy i o 1 cm wyższy od wersji hatchback. Rozstaw osi jest taki sam - 2650 mm. W efekcie nie zmieniły się komfort podróżowania i przestronność z tyłu. Po złożeniu tylnych siedzeń uzyskamy płaską powierzchnię, a kufer ma wówczas objętość 1664 l - o 50-60 l więcej niż Renault Mégane czy Opel Astra. Mimo wszystkich tych udogodnień stylistom udało się stworzyć auto znacznie ładniejsze od hatchbacka. Dzięki zachodzeniu tylnej szyby na boki i kształtowi świateł Sporty Wagon wygląda naprawdę dobrze, choć trzeba przyznać, że Koreańczycy nie są tu oryginalni i podobne rozwiązanie stylistyczne zastosowano już w Peugeocie 407 kombi. Pod względem wyposażeniowym kombi nie będzie się różniło wiele od hatchbacka. Oferta nadal obejmuje trzy standardy wyposażeniowe. Identyczne silniki i skrzynie biegówDo napędu cee'da Sporty Wagona posłużą te same silniki, co w wersji hatchback - 2 benzynowe (1.4/109 KM i 1.6/122 KM) i 2 diesle (1.6/90 lub 115 KM). Benzynowy motor 1.6 może być także wyposażony w 4-stopniowy "automat". Nie wiadomojeszcze, czy przy okazji wprowadzenia nowej odmiany Kia w Polsce zdecyduje się na rozszerzenie oferty o benzynową jednostkę 2.0 o mocy 143 KM (oferowaną na niektórych rynkach). Nie wiemy jeszcze, jaka będzie cena Sporty Wagona. Podstawowy hatchback kosztuje obecnie 44 900 zł (z silnikiem 1.4,wersja Comfort ma m.in. 6 poduszek, ABS, radioodtwarzacz CDz MP3 i "elektrykę") Można więc z dużym prawdopodobieństwem szacować, że odmiana kombi nie powinna być droższa o więcej niż 4-5 tys. zł. Premiera rynkowa odbędzie się w sierpniu.
Kia cee'd Sporty Wagon - Objętość ładnie opakowana
Powodzenie cee'da na naszym bardzo trudnym rynku powinno innym firmom motoryzacyjnym dać sporo do myślenia. Skoro Kii udało się zebrać aż tyle zamówień na nowy, zupełnie nieznany model, może warto byłoby przyjrzeć się ofercie i coś w niej zmienić? Oczywiście sceptycy powiedzą, że duże zainteresowanie kompaktową Kią jest spowodowane jedyną na rynku 7-letnią gwarancją, ale każdy, kto miał do czynienia z tym pojazdem, musi przyznać - cee'd jest pierwszym w pełni europejskim "koreańczykiem", który gwarantuje dobrą relację ceny do wyposażenia i przy okazji nie sprawia wrażenia samochodu "z innego świata".