Cee’d SW ISG niczym się nie odróżnia od zwykłych wersji. Co prawda, wygląd to kwestia gustu, ale muszę przyznać, że dzięki białemu lakierowi kombi (jakich wiele) stało się wyjątkowe. Odniosłem wrażenie, iż kolor nie jest przypadkowy – widać, że auto jest „czyste”, czyli „ekologiczne”. Wnętrze również niczym nie zaskakuje, a bagażnik pomieści pakunki nawet dużej rodziny.
Najważniejszy w Kii cee'd ISG jest zamontowany system Idle Stop&Go, którego główne zadanie to oszczędzanie paliwa/ekologia (niepotrzebne skreślić w zależności od poglądów). Postanowiłem sprawdzić, czy faktycznie cee’d zużywa mniej paliwa.
Zadanie nie było trudne, bowiem kolega z redakcji na co dzień porusza się cee’dem SW pozbawionym ISG. W przypadku kombi podstawowy a jednocześnie optymalny silnik benzynowy ma pojemność 1.6 i osiąga maksymalnie 122 KM – nie czyni to jednak z Kii sprintera. Największą wadą jest spory apetyt na benzynę, bowiem w ruchu miejskim zużycie paliwa podstawowej odmiany wynosi 10 l/100 km – wersja ISG miała być oszczędniejsza i tak też było.
W ruchu miejskim średnie zużycie paliwa testowanej Kii wynosiło około 9 l/100 km. Równie ważne jest to, że zamontowany w cee’dzie system Idle Stop&Go nie przeszkadza kierowcy w prowadzeniu auta, ponieważ silnik gaśnie wtedy, kiedy trzeba, i uruchamia się niemal automatycznie bez najmniejszej ingerencji kierowcy.
Decydując się na to rozwiązanie, musimy wiedzieć, że niższe zużycie paliwa uzyskamy jedynie podczas jazdy w mieście. Poza nim różnice pomiędzy zwykłą Kią a wersją ISG są niezauważalne.
Cee’d to auto zaprojektowane przez... księgowych, jednak nawet to nie tłumaczy wygłuszenia na poziomie kompaktów z lat 90. ubiegłego wieku. Testowany egzemplarz był wyjątkowo głośny.
Pod względem kosztów Kia cee’d nie ma sobie równych. Wersja podstawowa to wydatek 50 900 zł. Wystarczy dołożyć 1300 zł, aby cieszyć się z posiadania kompaktowego kombi, które jest oszczędne i tym samym ekologiczne. W przypadku osób poruszających się głównie w mieście system zaproponowany przez Kię ma sens. Bezpieczeństwo na wysokim poziomie: 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.