Samochód powstał z myślą o klientach Starego Kontynentu w biurach stylistycznychkoncernu w Rüsselsheim pod Frankfurtem. Już podczas premierowego pokazu na salonie paryskim wzbudził uznanie oglądających go dziennikarzy i zwiedzających. Teraz po pierwszych jazdach testowych możemy potwierdzić te pozytywne wrażenia.Sprawdzone i funkcjonalne rozwiązaniaPo pierwsze cee'd jest samochodem bardzo atrakcyjnym. Stylistyka nadwozia 5-drzwiowego hatchbacka zwraca uwagę, auto wyróżnia się sportową linią i jednym z najniższych w klasie wspołczynników oporu powietrza Cx= 0,33. Duży rozstaw osi - 2650 mm, długość 4235 mm i szerokość 1790 mm są gwarancją dużej przestronności wnętrza. Dostęp do niego ułatwiony jest dzięki szeroko (maks. 70 stopni) otwieranym drzwiom. Auto imponuje ilością miejsca zarówno na przednich, wygodnych siedzeniach, jak i na tylnej kanapie, gdzie nawet wysocy pasażerowie mogą czuć się swobodnie. Pojemność bagażnika przy standardowym ustawieniu siedzeń wynosi 340 l, a po złożeniu dzielonej asymetrycznie (60:40) tylnej kanapy - 1300 l (Volkswagen Golf oferuje odpowiednio 350/1305 l, Opel Astra 350/1270 l, a Ford Focus 385/1245 l). Zaletą przestrzeni bagażowej po złożeniu oparć siedzeń jest płaska podłoga, a jedyny mankament to konieczność uprzedniego wyjęcia zagłówków. Czasy, kiedy w modelach Kii dominował tani plastik i wątpliwej jakości materiały wykończeniowe, to już historia. Cee'd w tym zakresie nie budzi żadnych zastrzeżeń, no może z wyjątkiem gałki skrzyni biegów. Jest to jednak mały detal, który nie psuje dobrej opinii o całości. Kokpit jest czytelny i ma rozbudowaną konsolę środkową. Do wyboru będzie pięć rodzajów wykończenia: czarny, srebrny, niebieski, wrzosowy lub aluminium, które zostaną dopasowane do pięciu rodzajów tapicerek z materiału i dwóch skórzanych. Bogaty standard i wybór opcjiDuży, monochromatyczny wyświetlacz komputera pokładowego dominuje w górnej części deski rozdzielczej. Niżej umieszczono radioodtwarzacz CD i MP3, który w topowych wersjach może być wyposażony w złącza USB, AUX i iPod umożliwiające podłączenie zewnętrzncyh urządzeń do samochodowego systemu audio. Radioodtwarzaczem można sterować przyciskami w kole kierownicy.Standard wyposażenia poza wspomnianymi już elementami ma objąć 6 poduszek powietrznych, ABS z EBD, 3-punktowe pasy bazpieczaeństwa dla wszystkich pasażerów z napinaczami z przodu i ogranicznikami siły napięcia oraz uchwyty ISOFIX na tylnych, skrajnych miejscach do montażu fotelików dziecięcych. Seryjnie instalowany będzie także centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie, regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach oraz 15-calowe felgi stalowe. Na liście opcji znajdują się takie elementy, jak: system stabilizacji toru jazdy ESP,system kontroli trakcji TCS, układ wspomagania nagłego hamowania, BAS, podgrzewane fotele, automatyczna klimatyzacja, 16- lub 17-calowe felgi ze stopów lekkich oraz wiele innych. Kia zapewnia, że każdy klient będzie mógł dopasować model do indywidualnych gustów.Dopasowany układ jezdny i silnikiKolumny McPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu mają dość neutralną charakterystykę. Cee'd na trasie zachowuje się komfortowo, a nierówności poprzeczne nie robią na nim większego wrażenia. Podobnie jest na zakrętach, które pokonuje, zachowując dużą stabilność. Nagłe zmiany obciążenia nie wytrącają samochodu z równowagi. Panowanie nad Cee'dem ułatwia też zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym.Auto dostępne będzie w Polsce od połowy grudnia w cenie od ok. 47 tys. zł. Do wyboru jeden z czterech silników: benzynowe o poj. 1,4 i 1,6 oraz wysokoprężne o poj. 1,6 l. Podstawowa jednostka dysponuje mocą 109 KM i współpracuje z 5-biegową skrzynią ręczną. Zapewnia zupełnie przyzwoite osiągi, ale pod warunkiem utrzymywania wysokich obrotów. Optymalnym rozwiązaniem dla Kii jest silnik 1.6 CRDi o mocy 115 KM opracowany specjalnie dla tego modelu. 255 Nm momentu od 1900 obr./min gwarantuje doskonałą elastyczność. Jednostka zadowala się też niewielką ilością paliwa. W maju przyszłego roku oferta powiększy się o jeszcze jedną jednostkę wysokoprężną o poj. 2,0 l i mocy 140 KM.W sierpniu do sprzdaży wejdzie wersja kombi, a w grudniu sportowy, 3-drzwiowy hatchback.
Kia cee'd - Typowy europejczyk
Kia odrobiła pracę domową na piątkę z plusem. Nowy model może być tylko dumny ze swoich twórców i z pewnością wywoła nerwowość europejskiej konkurencji.