- Bagażnik mieści 552-1986 l i oferuje parę przydatnych akcesoriów do bezpiecznego transportu bagaży
- Pasażerowie mają zapewnione równie dobre warunki podróży, jak bagaże
- Podróżując autostradą trzeba liczyć się ze spalaniem co najmniej 9 l/100 km
Pewnie już zauważyliście, że zamieniając swoje rodzinne kombi na SUV-a, nie będziecie oryginalni. I jeżeli nie macie chorego kręgosłupa, działki na końcu świata albo ciężkiej przyczepy do ciągania – nie róbcie tego. Takie modele, jak Kia Optima kombi, nadal są lepszymi rodzinnymi wozami i też pozwalają się wyróżnić. O ile Optima już sama w sobie prezentuje się zgrabnie, o tyle w wersji GT-Line ma jeszcze upiększenia w sportowym duchu oraz pełne wyposażenie (zerknijcie do tabeli – jest bogato). Do pełni szczęścia brakuje tylko elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika i rolety odsuwającej się za dotknięciem palca.
Jak na kombi jednak przystało, kufer nie jest po prostu kufrem. Bagażnik mieści 552-1686 l, przy czym część tej przestrzeni przypada na schowki pod podłogą. Trzyczęściowe oparcie kanapy składa się wygodnymi dźwigniami. Powstaje wtedy niezupełnie płaska podłoga, ale przynajmniej nie tworzy się próg. Przesuwana na szynach (mogłyby być dłuższe) i rozsuwana barierka pozwala dzielić przestrzeń i mocować mniejsze pakunki przy użyciu pasów. Z obudowy rolety rozwija się też siatka oddzielająca bagażnik od kabiny.
Kia Optima 1.6 T-GDI GT-Line - szklany dach można sobie darować
Pasażerowie mają zapewnione równie dobre warunki podróży, jak bagaże. Umeblowanie jest wygodne, przestrzeni dużo, jedynie nad głową – na styk. Dlatego lepiej sobie darować opcjonalny szklany dach, który obniżał sufit w naszym testowym egzemplarzu. Co prawda, nie zamówicie 3-strefowej klimy, są za to nawiewy w tunelu i seryjne rolety na oknach z tyłu.
180-konne 1.6 T-GDI występuje tylko z 7-stopniową dwusprzęgłówką. Jeśli ktoś nie potrzebuje pakietu bajerów, ten duet może mieć też w bazowej wersji M za 102 990 zł. Silnik mimo niewielkiej pojemności przyjemnie pracuje na niskich obrotach, a głośny robi się, gdy zapędzamy go pod czerwone pole. W naszym teście spalania zmieścił się w granicach obietnic producenta, zużywając średnio 7,6 l/100 km. Poza miastem udało się osiągnąć 6,2 l, a w mieście między 7,4 a 10,4 l. Na autostradzie – co najmniej 8,7 l/100 km.
Kia Optima 1.6 T-GDI GT-Line - bardziej wygląda sportowo niż tak jeździ
Przekładnia, jak na dwusprzęgłówkę, niespiesznie pracuje. Miewa zawahania, po dociśnięciu gazu trzeba chwilę poczekać na redukcję biegu, natomiast podczas ruszania mechanizm potrafi jakby zawiesić się na półsprzęgle, by potem nieprzyjemnie szarpnąć. Tryby jazdy pozwalają regulować charakterystykę reakcji silnika na gaz, układu wspomagania i program skrzyni, ale różnice nie są wyraźnie odczuwalne – najczęściej i tak wybiera się Comfort. Szkoda, bo efektowny wygląd Optimy aż się prosi o lepsze dopracowanie sportowych nastawów. Regulowanego zawieszenia tu jednak nie uświadczymy. To, które jest... jest zupełnie w porządku do normalnej jazdy. Układ kierowniczy, choć niezbyt szybki, daje się nieźle wyczuć i pasuje do nienapiętego charakteru auta.
Kia Optima 1.6 T-GDI GT-Line - nasza opinia
Optima GT-Line może i sportowo wygląda, ale ambicji, żeby zasuwać i szybko skręcać, nie ma – więcej emocji zapewnia 238-konna Optima GT. Wersja 1.6 T-GDI jest udana, jednak zasługuje na sprawniejszą skrzynię biegów. Cena nie jest niska, ale konkurenci są jeszcze drożsi. Szkoda, że wraz z końcem roku ma zostać wycofana z oferty polskiego importera.
Kia Optima 1.6 T-GDI GT-Line - to nam się podoba
- Przyjazna obsługa
- Bardzo bogate wyposażenie
- 7 lat gwarancji
- Funkcjonalny bagażnik
- Nieprzesadzone gabaryty nadwozia
Kia Optima 1.6 T-GDI GT-Line - to nam się nie podoba
- Opieszała skrzynia biegów
- Przeciętna dynamika
- Niewielka ładowność
- Małe różnice między trybami jazdy
Kia Optima 1.6 T-GDI GT-Line - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1591 |
Maks. moc (KM/obr./min) | 180/5500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 265/1500-4500 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 2-sprzęgł. 7/przód |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 235/45 R 18 |
Masa własna (kg) | 1647 |
Ładowność (kg) | 433 |
Poj. bagażnika (l) | 552-1686 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 70 |
Kia Optima 1.6 T-GDI GT-Line - osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna | 207 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Spalanie wg WLTP | |
prędkość niska | 9,7 l/100 km |
prędk. umiarkowana | 7,7 l/100 km |
prędk. wysoka | 6,8 l/100 km |
prędk. bardzo wysoka | 7,8 l/100 km |
wartość uśredniona | 7,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 176 g/km |
Teoretyczny zasięg | 910 km |
Min. średnica zawracania | 10,9 m |
Kia Optima 1.6 T-GDI GT-Line - wyposażenie
Wersja | 1.6 T-GDI GT-Line |
Czujnik martw. pola i ruchu poprz. | S |
Asyst. pasa ruchu/skaner znaków | S/S |
Adapt. tempomat i unik. kolizji | 6000 zł |
Głośniki Harman Kardon | S |
Nawigacja | S |
Dach panoramiczny | 4000 zł |
Skórzane, elektr. ster. fotele | S |
Podgrzewanie/wentylacja foteli | S/S |
Lakier metalik | 2800 zł |
18-cal. alufelgi | S |
Kia Optima 1.6 T-GDI GT-Line - ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 140 990 zł |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat lub 150 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena testowanego egzemplarza | 153 790 zł |
180 turbokoni potrzebowało na naszej pętli pomiarowej średnio 7,6 l/100 km. Na autostradzie silnik robi się paliwożerny i zużywa ok. 9 l/100 km.
Aluminiowe wykończenie tunelu i czerwone akcenty dodają szlachetności. Jakość montażu jest na wysokim poziomie, logika obsługi też została dobrze przemyślana (duże przyciski, prosty interfejs multimediów).
Kia trzyma się dobrych, sprawdzonych rozwiązań: regulacja podświetlenia zegarów i wyłączanie asystentów guzikami.
Wersja 1.6 T-GDI występuje tylko ze skrzynią DCT, która niestety jest nieco ospała.
Bardzo czytelne zegary – to lubimy w Kii.
Łopatki przy kierownicy bez dopłaty.
Klarownie opisane i z głową rozmieszczone, duże guziki – Kia wie jak ułatwić kierowcy obsługę.
Wszystkie funkcje, z których często się korzysta, mają swoje guziki, a nie są poukrywane gdzieś w menu na ekranie
Dane o ruchu (czerwone paski na mapie) nie są tak aktualne, jak w mapach Google’a. System „zasysa” je przez hotspot telefonu, wymaga to częstego parowania.
Kamera 360 stopni pomaga – rozdzielczość i wielkość obrazu jest mała, ale kluczowe detale są widoczne.
Fotele są wygodne, zagłówki mają dwuosiową regulację, jedynie siedziska mogłyby być dłuższe.
Elektrycznie sterowane fotele są seryjne w GT-Line
Dużo przestrzeni na kolana, ale szklany dach zabiera cenne centymetry nad głową. Praktyczne rolety szyb – w standardzie.
Bagażnik mieści 552--1686 l, przy czym część tej przestrzeni przypada na schowki pod podłogą. Po bokach szyny na których można zamontować m.in. przegrodę z pasami mocującymi.