Czy mu się to uda? Nadwozie prezentuje się dynamicznie. To zasługa zwężających się ku tyłowi szyb bocznych oraz charakterystycznych przetłoczeń na dole drzwi. Informacja dla osób, które nie lubią białego koloru, uważając go za typowy dla aut handlowców: białe może być atrakcyjne. Tak pomalowany pro_cee'dprezentuje się ciekawie, tym bardziej że ta jasna barwa kontrastuje z przyciemnianymi szybami. Całość uzupełniają17-calowe felgi aluminiowe. Kokpit mógłby być lepiej dopasowany do stylu autaDzięki długim drzwiom wsiadanie do przodu i do tyłu jest łatwe. Tym bardziej że przednie fotele "mają pamięć" i po odchyleniu wracają do pozycji, w jakiej były ustawione. Trzeba pamiętać o dużym rozmiarze drzwi, by nie uszkodzić auta stojącego obok. Przy projektowaniu wnętrza konstruktorzy mogli się wykazać nieco większym polotem. Owszem, materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, a na pedały nałożono metalizowane nakładki, ale deska rozdzielcza przypomina tę, którą znamy z innych wersji nadwoziowych cee'da. Zastosowanie jasnych pasków na wskaźnikach i pomarańczowych wyświetlaczy to za mało jak na pojazd o sportowych ambicjach. Kokpitowi nic nie można zarzucić pod względem funkcjonalności. Wszystkie przyciski rozmieszczono w zasięgu rąk kierowcy i nie ma konieczności przyzwyczajać się do ich umiejscowienia. Dobrą stroną jest możliwość łatwego przyjęcia pozycji za kierownicą. Stało się to możliwe dzięki regulowanej dwupłaszczyznowo kierownicy i fotelowi ustawianemu na wysokość. Zaletą siedzeń będzie wysoki komfortNawet podczas długich podróży nie odczuwa się zmęczenia. Ważną cechą foteli jest dobre trzymanie boczne. W testowanej wersji ich boki obito skórą. Podróżujący z tyłu nie będą narzekać, bo na kanapie jest wygodnie. Jednak jej wyprofilowanie zapewnia komfortową jazdę tylko wtedy, gdy siedzą tam dwie osoby. Poza tym wygospodarowano tu dużo miejsca jak na 3-drzwiowe auto. Samochody o sportowym nastawieniu nie muszą mieć ogromnych możliwości transportowych, ale w pro_cee'dzie bez trudu zmieści się urlopowy ekwipunek. W razie potrzeby po złożeniu kanapy do dyspozycji jest 1210 l przestrzeni ładunkowej. Jak na auto przeznaczone do dynamicznej jazdy silnik nie imponuje mocą. Trzeba jednak przyznać, że 140-konny diesel ochoczo zabiera się do pracy i zapewnia autu bardzo dobrą dynamikę. Już po 10,1 s na liczniku mamy "setkę", a przyspieszenie można kontynuować aż do maksymalnej prędkości 205 km/h. Auto świetnie sprawdza się w polskich warunkach drogowych, bo dzięki momentowi obrotowemu o wartości 304 Nm udało się uzyskać świetną elastycznośćDzięki temu można bezpiecznie wyprzedzać. Jednostkę napędową cechuje ponadto wysoka kultura pracy. Ani przez chwilę nie słychać charakterystycznego dla wielu diesli klekotu, a wyciszenie tłumi hałas nawet podczas szybkiej jazdy. Do tego jeszcze spalanie - utrzymanie obiecywanej przez producenta średniej wartości na poziomie 5,5 l/100 km przy oferowanych osiągach jest nietrudne do uzyskania. Z jednostką napędową współpracuje 6-stopniowa skrzynia. To precyzyjna przekładnia, która pozwala na zmianę biegów bez haczeń, nawet gdy przełącza się je szybko. Dobre prowadzenie przy ograniczonym komforcieDo charakteru pojazdu dostosowano układ jezdny. Został dość sztywno zestrojony, dzięki czemu dynamiczne pokonywanie zakrętów to czysta przyjemność. Wszelkiego rodzaju gwałtowne manewry nie są w stanie wyprowadzić pojazdu z równowagi, a karoseria nie przechyla się nadmiernie. Szkoda, że układ kierowniczy nie wykazuje dostatecznej precyzji. Za 2 tys. zł można dokupić system ESP. Niestety, twarde zestrojenie zawieszenia powoduje, że wielu nierówności nie da sięw wystarczającym stopniu odfiltrować. Dobrą wiadomością dla potencjalnych klientów jest korzystna cena. Dynamiczny i oszczędny diesel w aucie o sportowym charakterze za niecałe 70 tys. zł to dobra propozycja. Tym bardziej że wyposażenie seryjne jest wystarczające, by zapewnić komfortowe i bezpieczne podróżowanie.PodsumowanieCałkiem udane autko z tego pro_cee'da. Atrakcyjnie się prezentuje, a do tego świetnie jeździ. To zasługa sztywnego zawieszenia oraz dynamicznego silnika. Zalety samochodu to również wysoka jakość wykończenia, przestronne wnętrze oraz korzystna cena. red. Tomasz Kamiński
Kia Pro_cee'd 2.0 Crdi - Pro_sportowy
Uwaga! To nie jest zwykły trzydrzwiowy, kompaktowy hatchback. Pro_cee'd aspiruje do bycia sportową odmianą cee'da.