Dziś nikt już nie kojarzy tej koreańskiej marki z prostymi i nudnymi autami. Wręcz przeciwnie, Kia przoduje pod względem designu. Stinger, czyli flagowy model w sportowym stylu, od razu trafił w serca kierowców. Nie ma się czemu dziwić. Wystarczy tylko spojrzeć na atrakcyjnie zaprojektowane nadwozie z długą maską i muskularnym tyłem, przyozdobione sportowymi dodatkami.

Do zewnętrznego stylu dobrze pasuje wnętrze. Da się zauważyć, że wzorowano się na najlepszych. Aluminiowe wykończenie konsoli środkowej dobrze współgra z wszechobecną czernią. Pozycja za kierownicą jest niska, a fotel – bardzo wygodny (podgrzewany i wentylowany). Materiały w zasięgu ręki są miękkie w dotyku. Nie ma się do czego przyczepić. W dodatku Stinger nie jest ciasnym coupé, lecz rodzinnym liftbackiem ze sporą ilością miejsca dla pasażerów z tyłu i całkiem pakownym bagażnikiem o pojemności 406 l (optycznie wydaje się większy, ale jest dość płytki).

Jak jeździ Stinger? Sprawia frajdę z prowadzenia, ale nie oczekuj sportowych emocji. To gran turismo do szybkiego, a przede wszystkim komfortowego pokonywania dużych odległości. Nawet w trybie sportowym auto skutecznie pochłania nierówności, i to pomimo 19-calowych felg i niskoprofilowych opon. Kia dobrze trzyma się drogi i chętnie pokonuje ciasne zakręty (szpera w wersji GT Line 2WD). Brakuje tylko donośniejszego dźwięku z groźnie wyglądającego poczwórnego wydechu. Nie zapomniano za to o sztucznym wzmocnieniu z głośników (uaktywnia się w Sporcie). Nie każdy to lubi, ale taka teraz panuje moda...

245-konny silnik 2.0 turbo jest wystarczający do codziennego użytkowania, chociaż topowy motor 3.3 V6 kusi. Przyspieszenie nie wgniata w fotel, ale nie ma problemów z wyprzedzaniem. Zasługa w tym szybko reagującego „automatu”. Spalanie? W pełni akceptowalne – od 7,5 l/100 km na spokojnej trasie, przez 8,5 l na autostradzie, do ok. 11 l/100 km w mieście.

Niestety, przy wyższych prędkościach kabina okazuje się przeciętnie wyciszona. Więcej można by oczekiwać także od nagłośnienia Harman Kardon z 15 głośnikami oraz od grafiki pokładowych multimediów. Nie ma też w pełni cyfrowych zegarów ani napędu 4x4 w opcji (tylko z V6 lub dieslem). Pewnie da się znaleźć więcej minusów, jednak niewygórowana cena sprawia, że można je zaakceptować (cennik otwiera kwota 152 900 zł).

W pełni wyposażony Stinger (193 400 zł) kosztuje mniej więcej tyle, co podstawowe wersje Audi A5 Sportback czy BMW serii 4 Gran Coupe. Za wysokie progi? Dobrze, zbliżony Volkswagen Arteon lub Peugeot 508 również nie będą tańsze.

Kia Stinger - moim zdaniem

Świetny model w swojej klasie. Stinger doskonale wygląda, jest praktyczny i komfortowy oraz przyjemnie jeździ. Do walki z markami premium jeszcze trochę brakuje, ale nie znajdziesz równie emocjonującego auta za tak rozsądne pieniądze.

Kia Stinger 2.0 T-GDI GT Line - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s
0-100 km/h 6,7 s
0-130/0-160 km/h 10,6/16,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,5 s (aut.)
80-120 km/h 4,4 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1736/449 kg
Rozdział masy (przód/tył) 51/49 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,0/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 37,1/36,5 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 59/65/70 dB (A)
Spalanie testowe 10,5 l/100 km
Zasięg 570 km

Kia Stinger 2.0 T-GDI GT Line - dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1998
Moc silnika (KM/obr./min) 245/6200
Maks. mom. (Nm/obr./min) 353/1400
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/na tylne koła
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,3
Prędkość maksymalna (km/h) 233
Średnie spalanie (l/100 km) 8,8 (wg WLTP)
Emisja CO2 (g/km)/norma 201/Euro 6d-Temp
Pojemność bagażnika/zb. paliwa (l) 406-1114/60
Marka i model opon test. auta Continental SportContact 5
Rozmiar opon test. auta (p | t) 225/40 R 19 | 255/35 R 19

Kia Stinger 2.0 T-GDI GT Line - wyposażenie

Wersja GT Line
7 airbagów/aut. klima 2-strefowa S/S
Reflektory LED, nawigacja S/S
Nagłośnienie Harman Kardon S
Elektr. ster. podgrz. i went. fotele S
Kamery 360 st./indukc. ładowarka 5000 zł
Adaptacyjne zawieszenie 3500 zł
Alufelgi 19-calowe S

Kia Stinger 2.0 T-GDI GT Line - ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 177 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 7 lat (150 tys. km)/12 lat
Przeglądy co 10 tys. km lub rok