Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Lancia Lybra 2.4 JTD LX - Długodystansowa Lancia

Lancia Lybra 2.4 JTD LX - Długodystansowa Lancia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Cel jest wyraźnie określony. Modelem Lybra zarząd koncernu Fiata chce przywrócić Lancii choć nieco image'u, jakim się kiedyś charakteryzowała ta marka, a który zniknął wraz z końcem produkcji legendarnego modelu z roku 1950, Aurelii. Cel jasny, acz odległy - na tyle odległy, że przyda się do jego realizacji tak długodystansowy model jak Lybra 2.4 JTD

Lancia Lybra 2.4 JTD LX - Długodystansowa Lancia
Auto Świat
Lancia Lybra 2.4 JTD LX - Długodystansowa Lancia

Silnik/skrzynia biegów

Samochód ten napędzany jest przez 2,4-litrowy silnik dieslowski pochodzący z półki magazynowej koncernu-matki, Fiata. Olej napędowy jest tu dostarczany do każdego z pięciu cylindrów przez wspólną szynę (Common Rail) pod ogromnym ciśnieniem 1350 barów, a turbodoładowanie o zmiennej geometrii łopatek kierownicy dba o odpowiednio obfite zaopatrzenie w powietrze.

Wszystko to razem daje potężny moment obrotowy o wartości 304 Nm przy 2000 obr./min i 134 KM. I nawet jeśli osiągi Lybry są w każdej dziedzinie o kilka dziesiątych sekundy gorsze od wyników BMW 320d (136 KM, 280 Nm), Lancia z pewnością nigdy nie zrobi na swym kierowcy wrażenia ociężałej.

Ani odjeżdżając spod świateł, ani podczas wyprzedzania. Ceną tej demonstracji siły jest apetyt na paliwo - 8 l/100 km, a więc zdecydowanie powyżej średniej dla tej klasy (BMW 320d: 5,9 l). Do naprawdę dobrych osiągów Lybry doskonale pasuje piękne brzmienie pięciocylindrowego silnika.

Dzięki podgrzewającemu komorę spalania wtryskowi pilotażowemu właściwie niezauważalne jest dieslowskie klekotanie. Doskonale widoczne natomiast jest lekceważenie wymogów ekologicznych: czystość spalin spełnia zaledwie normę Euro 2, a więc podstawową w obecnej Europie.

Nadwozie/wnętrze

Elegancko poprowadzone linie karoserii nie są w stanie zrekompensować nieco zbyt ciasnego jak na klasę średnią wnętrza. Pociechą są piękne elementy wykończenia wnętrza z aluminiowymi i drewnianymi inkrustacjami.

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Wielgachny silnik dieslowski umieszczony ponad przednią osią wzmacnia tendencje do podsterowności (wyjeżdżania przodem z zakrętu), ale ogólnie rzecz biorąc Lybra zachowuje się statecznie. Bogate wyposażenie bezpieczeństwa: cztery poduszki powietrzne i skutecznie działające hamulce.

Komfort

Piękne fotele kryte Alcantarą i dopracowany układ jezdny, który popada w nerwowość tylko na naprawdę złych nawierzchniach sprawiają, że długa trasa przestaje być straszna. Wyposażenie LX zaś czyni wnętrze luksusowym.

Koszty

Ten nowoczesny dieslowski silnik nie znajduje się aktualnie w polskiej ofercie. Dostępne są jedynie wersje benzynowe 1.6, 1.8 i 2.0 w cenie od 74 tys. zł.

Podsumowanie

Modelem Lybra Lancia ponownie budzi śladowe pożądanie wobec swej marki i legendy. Pod elegancką karoserią kryje się tu piękny kokpit. Potężny silnik dieslowski gwarantuje szybką i zrelaksowaną jazdę, cena zaś utrzymuje się w granicach przyzwoitości. Ale do perfekcji temu samochodowi wciąż daleko - ma za ciasne wnętrze, a silnik na tle nowoczesnych konkurentów spala za dużo.

Ocena: 4

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: