Nowa Lancia Ypsiolon może być z siebie dumna. W naszym plebiscycie zdecydowaliście, że to właśnie ona otrzyma tytuł The Best Car 2011. Ten nieduży, ale wielki duchem samochód dzięki Wam zdobył 14,11 proc. wszystkich Waszych głosów wyprzedzając między innymi Audi A6 (9,56 proc.) oraz Mercedesa klasy E (7,48 proc.).

Produkowana w Polsca Ypsilon została także zwycięzcą kategorii Samochód do miasta zdobywając 51 proc. głosów w kategorii, gdzie pokonała takie modele jak: Toyota Yaris (19 proc.); Ford Fiesta (10 proc.); Mazda2 (8 proc.); Suzuki Swift (7 proc.); Chevrolet Aveo (6 proc.)

Jaka jest Lancia Ypsilon?

Nowa Lancia Ypsilon jest już czwartą generacją modelu. Jej początki sięgają Lancii Y10 zaprezentowanej jeszcze w 1985 roku na genewskim Salonie Samochodowym. Był to "miniaturowy flagowiec" o stylu i wyposażeniu niespotykanym w ówczesnych samochodach. W roku 1996 Lancia Y wyznaczyła kanon elitarnej elegancji i mocnej osobowości, budującej koncept, który nazwała "personalizacją luksusu". Technologie i klasę ekskluzywności, zarezerwowane dotychczas dla konstrukcji z wyższych segmentów rynkowych - do świata samochodów miejskich wprowadziła trzecia generacja Lancii Y z roku 2003.

Dzisiaj pałeczkę w sztafecie przejęła nowa Lancia Ypsilon o pięciodrzwiowym, lecz wyglądającym jak 3-drzwiowe nadwoziu.

Przy długości, szerokości i wysokości 384 x 167 x 152 cm Ypsilon ma 239-centymetrowy rozstaw osi i mieści pięć osób. Wybór wśród trzech wersji wyposażenia (Silver, Gold i Platinum), 16 kolorów nadwozia (w tym 4 kombinacji dwutonowych), sześciu odmian wystroju wnętrza, trzech wzorów obręczy z lekkiego stopu oraz trzech silników z seryjnym systemem Start&Stop oznacza, iż dostępnych jest ponad 600 wariantów personalizacji.

Gama jednostek napędowych obejmuje dwa silniki benzynowe - 69-konny 1.2 Fire EVO II i 85-konny 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konny turbodiesel 1.3 MultiJet II.

Do standardowego wyposażenia całej gamy Lancii Ypsilon należy system ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD i asystentem hamowania BAS, 4 lub 6 poduszek powietrznych oraz zaczepy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.

Topowa wersja Platinium oferuje między innymi klimatyzację, radioodtwarzacz CD/MP3, skórzaną tapicerkę oraz 15-calowe obręcze kół.

Dla osób zainteresowanych dalszą i ekskluzywną personalizacją samochodu dostępna jest pełna gama akcesoriów. Są to między innymi przyciemniane klosze świateł głównych, czarne nakładki progowe z podświetlanym logo, system infotainment "Blue&Me-TomTom LIVE" oraz pakiety akcesoryjne wyposażenia.

Technologia w służbie człowieka

Po raz pierwszy w segmencie samochodów miejskich dostępne w Lancii Ypsilon są systemy: wspomagający parkowanie "Magic Parking" oraz  infotainment "Blue&Me-TomTom LIVE. Przyjrzyjmy się im.

Asystent parkowania "Magic Parking" II generacji to system wspomagający parkowanie. Pomaga on kierowcy zlokalizować stosowne do zaparkowania miejsce i steruje układem kierowniczym podczas manewru. Kierowcy nie pozostaje nic innego jak obsługa gazu, hamulca i sprzęgła. Asystent umożliwia zaparkowanie auta na długości zaledwie 4,6 metra przy długości Lancii wynoszącej 3,84 metra.

Na naszym rynku nowa Lancia Ypsilon w podstawowej wersji z silnikiem 1,2 jest oferowana w cenie 44 900 zł. Za wersję Gold z kultowym już dieslem 1,3 JTD trzeba zapłacić 59 900.

Nowa Lancia Ypsilon tak jak pokazały wyniki naszego plebiscytu to samochód, który bez problemu można uznać za auto miejskie klasy premium. Cieszy nas, że zwycięzca The Best Car 2011 jest produkowany w Polsce, oraz że zyskał Wasze uznanie. Gratulujemy!