- Land Rover Defender nie zatracił zdolności terenowych poprzedników, a jednocześnie zyskał wysoki komfort jazdy oraz świetne osiągi
- W testowanej wersji z 300-konnym benzyniakiem pod maską samochód rozpędza się do 100 km/h po 7,1 s, a maksymalna prędkość wynosi 191 km/h
- Land Rover Defender 110 2.0P Si4 w wersji X-Dynamic SE kosztuje co najmniej 431 000 zł
Kiedyś Land Rover Defender był niemal sloganem oznaczającym prawdziwy samochód terenowy, w którym uroda czy komfort były zbędne. Jednak czasy się zmieniają, a wraz z nimi potrzeby klientów. Brytyjska marka (obecnie należy do Tata Motors) podąża za nimi i Defender oferowany od 2020 r. stał się autem, które zyskało takie cechy, ale bez szkody dla terenowej dzielności.
Obecny Land Rover Defender nie stracił całkowicie genów poprzednich odmian i nadwozie, choć zyskało nieco krągłości, nadal ma stylistykę, w której dominują proste linie. Jeżeli jednak tęsknicie za surowością znaną z dawnych Defenderów, to nie będą wam przeszkadzały twarde materiały wykończeniowe we wnętrzu ani wszechobecne odsłonięte wkręty łączące poszczególne elementy karoserii i wyposażenia wnętrza.
Land Rover Defender 110 – teraz wygodny i praktyczny
Za to docenicie z pewnością wyjątkowo przestronne wnętrze, wygodne fotele oraz pojemny bagażnik (857-1946 l). Prowadzący pochwali dodatkowo wygodną pozycję za kierownicą. Powody do zachwytu daje również dynamika pojazdu.
Nie ma się jednak czemu dziwić, bowiem pod maską pracuje doładowany benzyniak o mocy 300 KM. Gdy odważnie wykorzystuje się jego potencjał (czytaj: wciska gaz do dechy), motor, wspomagany przez działającą bez chwili zwłoki 8-stopniową automatyczną skrzynię, sprawnie zabiera się do działania i już po 7,1 s na liczniku mamy setkę.
Land Rover Defender 110 – szybko jeździ, ale dużo pali
Niestety, silnik okazuje się nie tylko dynamiczny, lecz także paliwożerny (średnie spalanie w teście – 12,5 l/100 km). Tylko podczas jazdy z prędkością ok. 90 km/h spalanie nie przeraża, ponieważ wynosi 8,5 l/100 km. Wraz ze wzrostem prędkości jest tylko gorzej. Na trasie szybkiego ruchu (120 km/h) wyniosło ono 11,5 l, a na autostradzie (140 km/h) 14,5 l. Nie jest to, niestety, najwyższa wartość, bo w mieście spalanie sięga 15,5 l/100 km.
Pozytywnie oceniliśmy pracę pneumatycznego, a jednocześnie adaptacyjnego zawieszenia (standard). W zależności od potrzeb i upodobań kierowcy jest ono przyjemnie miękkie i świetnie tłumi wyboje lub staje się sztywniejsze, a wówczas podczas pokonywania zakrętów skutecznie powstrzymuje wysokie nadwozie przed nadmiernymi przechyłami.
Land Rover Defender 110 – nadal dzielny w terenie
W czasie jazdy w terenie (szczegółowy test w takich warunkach, ale wersji z silnikiem Diesla, znajdziecie na: auto-swiat.pl) pomaga nie tylko napęd 4x4, lecz także programy seryjnego systemu Terrain Response. Dobiera on odpowiednie ustawienia układu napędowego, zawieszenia i kontroli trakcji w zależności od rodzaju nawierzchni. Na bezdrożach pomocą służą także blokady centralnego i tylnego dyferencjału oraz reduktor.
Ponadto podczas pokonywania wodnych przeszkód pomaga czujnik brodzenia, który w razie konieczności uruchamia pneumatyczne miechy i powiększa prześwit samochodu. Z Defendera zadowoleni będą też zwolennicy karawaningu, bo autem można holować przyczepy o masie do 3500 kg.
Land Rover Defender 110 – potrzebna duża kasa
Przyjemność jazdy Land Roverem Defenderem nie jest, niestety tania. W testowanej wersji X-Dynamic SE 110 samochód kosztuje ponad 400 000 zł, a po doliczeniu cen opcji niewiele już brakuje do pół miliona zł!
Land Rover Defender – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Prędkość maksymalna | 191 km/h |
Spalanie (WLTP) średnie | 11,5 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 259 g/km |
Teoretyczny zasięg | 780 km |
Land Rover Defender – dane techniczne
Silnik | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1997 ccm |
Moc maksymalna | 300 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 400 Nm przy 1500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 8 |
Dł./szer./wys. | 5018/2008/1967 mm |
Rozstaw osi | 3022 mm |
Masa własna | 2140 kg |
Ładowność | 800 kg |
Pojemność bagażnika | 857-1946 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 90 l |
Cena standardowa/po doposażeniu | 422 100/472 240 zł |
Land Rover Defender – wyposażenie
Czujnik martwego pola/6 airbagów | S/S |
Utrzymanie pasa ruchu/tempomat | S/S |
Elektr. sterowane szyby/lusterka | S/S |
Aut. dwustrefowa klimatyzacja | S |
Radio cyfrowe/wielofunkcyjna kierownica | S/S |
Android Auto/Apple CarPlay | S/S |
Pneumatyczne zawieszenie | S |
Terrain Response/kamera 360 stopni | S/S |
Bezkluczykowy dostęp/skaner znaków | S/S |
Przyciemniane tylne szyby | 3010 zł |
Rozszerzony pakiet Black | 6110 zł |
Lampy Matrix LED/materiałowe dywaniki | 3010/560 zł |
Podgrzewane fotele/pakiet Cold Climate | 2020/3810 zł |
Demontowalny hak holowniczy | 4090 zł |
Alufelgi 22 cale Glos Black | 20 210 zł |
Lakier metalizowany Santorini Black | 5640 zł |
Land Rover Defender – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 422 100 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 6 lat |
Przeglądy | co 34 tys. km/2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 481 140 zł |