Lexusa NX 300h czyli japoński SUV to szczególny i oryginalny samochód. Rynkowy sukces mają mu zapewnić rzucający się w oczy wygląd oraz trzy silniki (bardzo nowoczesne rozwiązanie). Zaraz, zaraz – jak to trzy silniki? Otóż tak. Przygotowując Lexusa NX z napędem na obie osie, Japończycy dużo uwagi poświęcili oszczędnemu obchodzeniu się z paliwem. Podczas gdy Niemcy postawili na konwencjonalnego diesla, Azjaci – na hybrydę z najwyższej półki.
Lexus NX kontra BMW X4 - dwa silniki elektryczne i jednostka spalinowa
W ten sposób pod maskę Lexusa NX trafiły 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 155 KM, ale bez turbodoładowania, oraz 143-konna jednostka elektryczna. Z tyłu pojazdu znalazło się jeszcze miejsce na drugi motor elektryczny o mocy 68 KM. Moc systemowa tego układu wynosi 197 KM. Czy to jednak wystarczy, żeby zagrozić BMW X4 20d, napędzanemu przez stado 190 koni mechanicznych?
Żeby to sprawdzić, trzeba pojeździć oboma samochodami. W porównaniu z BMW, w którym silnik szorstko i chrapliwie pracuje, hybrydowy napęd Lexusa NX jest początkowo zupełnie niesłyszalny. Nic dziwnego, skoro auto przemieszcza się dzięki samej elektryczności. Wystarczy jednak mocniej nacisnąć pedał gazu – choćby po to, żeby szybciej pokonać skrzyżowanie – i już uruchamia się jednostka benzynowa.
Nie jest ona tak głośna, jak diesel rywala, ale i tak ją dobrze słychać. Benzyniak, zwłaszcza przy wysokich obrotach, charakterystycznie brzmi. Można powiedzieć, że jak odkurzacz. Z kolei BMW X4 20d pozostaje wierne niskim tonom, które jednak nie są zbyt natarczywe. Generujący je silnik współpracuje z fantastycznym ośmiostopniowym „automatem”, który zawsze w porę, bez szarpnięć i zgrzytów, znajduje odpowiednie przełożenie.
Planetarna skrzynia w Lexusie NX przypomina raczej bezstopniowy „automat”. Najpierw silnik spalinowy musi wejść na wysokie obroty, co oznajmia nieprzyjemnymi wysokimi tonami, a dopiero potem samochód zaczyna przyspieszać. Podczas dłuższej podróży takie atrakcje stają się trudne do zniesienia.
Lexus NX kontra BMW X4 - diesel lepszy na autostrady
Zarówno w mieście, jak i poza nim oba samochody toczą zaciętą walkę o palmę pierwszeństwa. Gdy obaj konkurenci startują spod świateł czy też wyprzedzają ciężarówki, o ułamki sekund lepsze jest BMW. Natomiast gdy znajdują się na autostradzie, przewaga niemieckiego samochodu nad Lexusem jest o wiele wyraźniejsza.
Podczas gdy przy 180 km/h w Lexusie uruchamia się ogranicznik prędkości, X4 łapie drugi oddech i oddala się od rywala. Na liczniku widać: 190, 200, 210… Lexus towarzyszy BMW już wtedy tylko we wstecznym lusterku. Dopiero gdy prędkość dochodzi do 212 km/h, możliwości X4 osiągają swój kres.
Pod względem spalania o remisie można mówić tylko wtedy, gdy spojrzymy na dane fabryczne, bo BMW podaje średnie zapotrzebowanie na paliwo 5,2 l/100 km, a Lexus – o 0,1 l/100 km wyższe. Jednak test pokazał, że jest zupełnie inaczej. Podczas gdy X4 wystarczyło 7,1 l/100 km, NX zużył na setkę 8,3 l.
Przejdźmy jeszcze do przestronności, przecież ten temat interesuje wszystkich, niezależnie od rodzaju napędu. Niemiecki samochód traci tu cenne punkty, bo wprawdzie nadwozie w stylu coupé jest ładne, ale ogranicza przestrzeń. Osoby wybierające się bawarskim pojazdem w dalszą trasę muszą się liczyć z poważnymi wyrzeczeniami. Trzeba zrezygnować przynajmniej z jednego plecaka i dwóch toreb podróżnych, które z powodzeniem zmieściłyby się w Lexusie NX.
Lexus NX i BMW X4 - dane techniczne
BMW X4 | Lexus NX | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 | benz./R4/16 i dwa elektr. |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | wtrysk wielopunktowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 2494 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/4000 | 190/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/1750 | – |
Prędkość maksymalna (km/h) | 212 | 180 |
Skrzynia biegów | aut. 8 | aut. (bezstopniowa) |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 500-1400 | 555-1600 |
Opony testowanego auta (p; t) | 245/45 R 19; 275/40 R 19 | 235/55 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 67 | 56 |
Emisja CO2 (g/km) | 138 | 123 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4671/1881/1624 | 4671/1881/1624 |
Lexus NX i BMW X4 - osiągi (pomiary testowe)
BMW X4 | Lexus NX | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,8 s | 3,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 9,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 14,8 s | 14,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 4,9 s | 5,1 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 6,6 s | 6,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1851/484 kg | 1855/540 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 50/50 proc. | 56/44 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,1/11,7 m | 12,0/12,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,9 m | 38,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,4 m | 37,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 56 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,1 l/100 km | 8,3 l/100 km |
Lexus NX i BMW X4 - gwarancja i ceny
BMW X4 | Lexus NX | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 197 840 zł | 212 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 43,1 proc. | 47,1 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań | co 15 tys. km |
Cena po doposażeniu | 225 790 zł | 212 900 zł |
Lexus NX kontra BMW X4 - nasza opinia
BMW jest mniej praktyczne, ale fajnie jeździ. Podoba mi się futurystyczny wygląd Lexusa NX, przekonuje mnie też napęd hybrydowy, ale z tej dwójki i tak zdecydowałbym się na BMW. Dlaczego? Ponieważ niemieckiego SUV-a lepiej się prowadzi, a poza tym lubię diesle. Nawet jeśli na papierze czasy przyspieszeń obu aut są porównywalne, to subiektywnie „bawarczyk” sprawia wrażenie dynamiczniejszego. Dochodzi jeszcze kwestia spalania, a pod tym względem X4 jest znacznie lepsze.
Są duże, mają napęd na cztery koła i mocne silniki, a mimo to nie cechują się paliwożernością. Który rodzaj zasilania będzie lepszy na co dzień – diesel w BMW X4 czy hybrydowy system stosowany w Lexusie NX 300h?
Opadająca linia dachu BMW pokazuje, dlaczego kufer X4 ma mniejszą pojemność
Zabawa, sport, przyjemność – tym trzem celom powinno służyć auto naszych marzeń. A jeśli byłoby do tego oszczędne, to już naprawdę stanowiłoby prawdziwy ideał. Czy jednak taki samochód w ogóle istnieje? Sprawdzimy to w porównaniu BMW X4 xDrive 20d oraz Lexusa NX 300h.
Japoński SUV to szczególny i oryginalny samochód. Rynkowy sukces mają mu zapewnić rzucający się w oczy wygląd oraz trzy silniki (bardzo nowoczesne rozwiązanie). Zaraz, zaraz – jak to trzy silniki?Otóż tak. Przygotowując Lexusa NX z napędem na obie osie, Japończycy dużo uwagi poświęcili oszczędnemu obchodzeniu się z paliwem. Podczas gdy Niemcy postawili na konwencjonalnego diesla, Azjaci – na hybrydę z najwyższej półki. W ten sposób pod maskę trafiły 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 155 KM, ale bez turbodoładowania, oraz 143-konna jednostka elektryczna. Z tyłu pojazdu znalazło się jeszcze miejsce na drugi motor elektryczny o mocy 68 KM. Moc systemowa tego układu wynosi 197 KM. Czy to jednak wystarczy, żeby zagrozić BMW X4 20d, napędzanemu przez stado 190 koni mechanicznych?
Mimo że X4 ma większy rozstaw osi (2,81 m) niż NX (2,66 m), w niemieckim aucie jest ciaśniej. To efekt nadwozia coupé
Podobnie jak w Lexusie, materiały mają wysoką jakość. Czytelność wskaźników i łatwość obsługi też są bardzo dobre
W drugim rzędzie BMW X4 podróżnym znacznie wcześniej zdrętwieją nogi niż w Lexusie NX-ie
Pojemność bagażnika BMW X4 wynosi 500-1400 l
NX ma nadwozie o długości 4,63 m i jest o 4 cm krótszy od X4. Mimo to zapewnia więcej miejsca nie tylko dla pasażerów, lecz także na bagaż
Pełen ekspresji design Lexusa widać też we wnętrzu. Duża liczba klawiszy i mało intuicyjny touchpad utrudniają obsługę
Pomarańczowe kable wysokiego napięcia zdradzają napęd hybrydowy pod maską Lexusa
Nawet wysokie osoby siedzą z tyłu Lexusa NX-a odprężone, ponieważ mają mnóstwo przestrzeni
Pojemność bagażnika Lexusa NX wynosi 555-1600 l
Podoba mi się futurystyczny wygląd Lexusa, przekonuje mnie też napęd hybrydowy, ale z tej dwójki i tak zdecydowałbym się na BMW. Dlaczego? Ponieważ niemieckiego SUV-a lepiej się prowadzi, a poza tym lubię diesle. Nawet jeśli na papierze czasy przyspieszeń obu aut są porównywalne, to subiektywnie „bawarczyk” sprawia wrażenie dynamiczniejszego. Dochodzi jeszcze kwestia spalania, a pod tym względem X4 jest znacznie lepsze.