• Póki co numerem jeden jest Volkswagen Tiguan - od drugiego w zestawieniu Renault Captura dzieli go zaledwie kilkaset sztuk!
  • Wzrost sprzedaży przekłada się na rosnące udziały. SUV-y mają już 38 proc. europejskiego rynku (dane Jato za 2019 rok)
  • W segmentach małych i kompaktowych dominują Renault Captur i Volkswagen Tiguan. Klasa premium to przede wszystkim BMW X1, a następnie Audi Q3 i Volvo XC40

Nietrudno wskazać najpopularniejszy kompaktowy model Europy. Niepodzielnie rządzi Volkswagen Golf. Równie łatwo wskazać najchętniej kupowane miejskie auto w Europie. Liderem jest Renault Clio. A co w przypadku aut typu SUV? Tu kandydatów jest kilku. Póki co numerem jeden jest Volkswagen Tiguan. Od drugiego w zestawieniu Renault Captur dzieli go zaledwie kilkaset sztuk! A to wyjątkowo niewiele. Po piętach depczą także Dacia Duster i Nissan Quashqai. Czy zdołają pokonać niemieckie auto w tegorocznych statystykach?

Jednego możemy być pewni. SUV-y sprzedają się w Europie znakomicie (tylko sam Volkswagen sprzedał w zeszłym roku ponad milion egzemplarzy). Jakby na przekór dążeniom do zmniejszenia emisji Europejczycy wybierają większe, wyżej zawieszone i po prostu bardziej paliwożerne modele. Z najnowszego raportu Jato Dynamics wynika, że sprzedaż rośnie w imponującym tempie - już od 7 lat bez przerwy! Każdego roku analitycy odnotowują dwucyfrowe wzrosty. Na tym jednak nie koniec.

Wzrost sprzedaży przekłada się na rosnące udziały. SUV-y mają już 38 proc. europejskiego rynku (dane Jato za 2019 rok). Ale coś za coś. Udziały powiększają kosztem aut kompaktowych, minivanów czy samochodów klas średniej i wyższej. A to spore wyzwanie dla producentów planujących kolejne generacje modeli i zmagających się ze zmieszczeniem się w zakładanych limitach emisji.

Pozostaje jeszcze odpowiedzieć na jedno pytanie: jakie modele najchętniej wybierają klienci w Europie? W segmentach małych i kompaktowych aut dominują Renault Captur i Volkswagen Tiguan. Klasa premium to przede wszystkim BMW X1, a następnie Audi Q3 i Volvo XC40. Nie sposób zapomnieć o Dacii Duster, której do lidera (Tiguan) zabrakło zaledwie kilka tysięcy egzemplarzy. Czy zatem Grupie Renault uda się wspiąć na pozycję numer 1? Zapowiada się nadzwyczaj ciekawy rok.

Najpopularniejsze SUV-y w 2019 r. (dane Jato Dynamics dla 27 krajów UE)

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie w 2019 roku
1. Volkswagen Tiguan 224 890
2. Renault Captur 224 127
3. Dacia Duster 221 428
4. Nissan Qashqai 218 560
5. Volkswagen T-Roc 207 863
6. Peugeot 3008 195 211
7. Peugeot 2008 167 417
8. Ford Kuga 162 106
9. Hyundai Tucson 141 037
10. KIA Sportage 123 281