) była pierwszym autem hybrydowym zbudowanym przez inżynierów Toyoty.Prace nad pojazdem z napędem spalinowo-elektrycznym Japończycy prowadzili już od dawna. Pierwszy, eksperymentalny pojazd powstał w 1965 roku. Była to Toyota Sports 800, która nigdy nie trafiła do seryjnej produkcji. Prezentowany Lexus RX 400h to również pionierskie auto. Zadebiutował w Polsce w 2005 roku i jest to pierwszy hybrydowy SUV z napędem 4x4. Co ciekawe, jego zespół napędowy składa się aż z trzech silników: dwóch elektrycznych i benzynowej jednostki V6. Silnik benzynowy o pojemności 3,3 l i mocy 211 KM za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni biegów przekazuje moc na przednie koła. Wspomagany jest przez 650-woltowy silnik elektryczny, którego moc wynosi 167 KM. Drugi, 68-konny silnik elektryczny przekazuje moc na koła tylnej osi. Maksymalna moc całego zespołu napędowego wynosi jednak 272 KM. Wynika ona z mocy elektrycznej baterii znajdujących się w aucie - silniki elektryczne mogą dostarczyć 61 KM, co po dodaniu do mocy silnika spalinowego daje właśnie 272 KM. Trzy źródła zasilania i napęd na obie osiePo przekręceniu kluczyka, podczas postoju oraz przy małych i średnich prędkościach pracuje jedynie silnik elektryczny umieszczony z przodu pojazdu. W trakcie normalnej jazdy moc pobierana jest ze wszystkich trzech jednostek. Podczas gwałtownego ruszania, dynamicznych przyspieszeń oraz gdy przednie koła tracą przyczepność automatycznie, do pracy wkracza drugi elektryczny silnik napędzający tylne koła. Zmniejszanie prędkości pojazdu spowodowane zdjęciem nogi z gazu lub hamowaniem powoduje, że wytracana energia kinetyczna zamieniana jest za pośrednictwem prądnic w prąd elektryczny, który z kolei gromadzony jest w akumulatorach. Są one również stale doładowywane przez generator zintegrowany z silnikiem spalinowym.Dzięki trzem źródłom napędu kierowca niezależnie od prędkości obrotowej silnika ma przez cały czas do dyspozycji duży zapas mocy. Rozpędzanie ponad 2-tonowego auta do "setki" zajmuje niecałe 8 s.Trzeba jednak pamiętać, że częste wykorzystywanie mocy maksymalnej silników powoduje szybkie rozładowanie akumulatorów, co w praktyce oznacza pogorszenie osiągów. Na pochwałę zasługuje praca bezstopniowej skrzyni biegów E-CVT. Oprócz dobrych osiągów atutem hybrydowego napędu jest małe zużycie paliwa.Przy delikatnej jeździe komputer pokładowy wskazuje nawet 6-7 l/100 km, co jeśli wziąć pod uwagę dużą masę auta i pojemność silnika, jest rewelacyjnym wynikiem. Ale wystarczy kilkakrotnie mocniej przycisnąć gaz, by spalanie wzrosło do 15 l/100 km. Delikatne operowanie gazem pozwoli na przejechanie na jednym zbiorniku nawet 1000 km. W teście średnie zużycie paliwa wyniosło 12 l/100 km, co pozwoli przejechać bez tankowania jedynie 540 km. Hybrydowy zespół napędowy oraz znakomite wytłumienie kabiny sprawiają, że RX 400h należy do czołówki najcichszych seryjnie produkowanych aut. Jazda w terenie możliwa, ale niewskazana Spore gabaryty i wysoki prześwit mogą sugerować, że RX 400h to auto terenowe. Owszem napęd na cztery koła będzie pomocny na śliskich nawierzchniach, ale na prawdziwych bezdrożach samochód nie sprawdzi się. Spisuje się za to znakomicie na nawierzchniach asfaltowych, także tych dziurawych. Zawieszenie ma miękkie nastawy i doskonale tłumi nierówności drogi. Robi to w delikatny sposób, tak że do uszu pasażerów nie docierają żadne nieprzyjemne odgłosy. Przy szybkiej jeździe po zakrętach nadwozie nie przechyla się, auto pozostaje stabilne. Przeszkadzają jednak przeciętne hamulce i mało precyzyjny układ kierowniczy.Oprócz nowoczesnej techniki znajdującej się pod maską we wnętrzu auta też nie brakuje ciekawych rozwiązań. Znajdziemy m.in. kolorowy monitor dotykowy, który wyświetla informacje z komputera pokładowego, nawigacji oraz obraz z kamery umieszczonej z tyłu pojazdu. Wnętrze Lexusa oferuje dużo przestrzeni, a skórzana tapicerka oraz elektrycznie ustawiane fotele i kolumna kierownicza podnoszą komfort podróżowania.
Lexus RX 400h Prestige - SUV na trzy serca
Być numerem jeden na świecie - takie założenie postawili sobie Japończycy i konsekwetnie od lat realizują ten pomysł. Pierwsza hybryda pojawiła się 40 lat temuTo nie Toyota Prius (debiut 1997 r.