Pierwsze wrażenie? Futurystyczna stylistyka nadwozia wyróżnia się na tle innych samochodów. Nawet jeżeli komuś nie do końca spodoba się taki design, nie może powiedzieć, że karoserii auta brakuje oryginalności. Poza tym dzięki dużym rozmiarom Lexus RX 450h prezentuje się masywnie, a to potęguje wrażenie solidności.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Lexus 450h

Co istotne zewnętrzne rozmiary nie zostały zmarnotrawione i przekładają się na wielkość wnętrza. W obu rzędach siedzeń miejsca jest aż nadto. W efekcie nawet gdy jedna za drugą usiądą wysokie osoby nikomu nie będzie ciasno. Wysoki komfort jazdy zapewniają dodatkowo obszerne fotele. Odbywanie długich podróży to czysta przyjemność. Nawet po spędzeniu kilku godzin za kierownicą Lexusa RX nie odczuwa się zmęczenia.

Skoro mamy do czynienia z hybrydą to oczywistością jest, że na jej pokładzie znalazły się dodatkowe akumulatory niezbędne do zasilania elektrycznego napędu. Dlatego nie powinno dziwić, że bagażnik pod którego podłogą umieszczono je nie ma imponującej wielkości. Na urlopowe wyjazdy musi wystarczyć kufer o pojemności 453 l. Bagażnik można oczywiście powiększyć, ale w pełnym wykorzystaniu go przeszkadza nierówna podłoga.

Lexus 450h – podwójna moc hybrydy

Do napędu pojazdu wykorzystano 6-cylindrowy widlasty silnik benzynowy o mocy 263 KM oraz elektryczny generujący 167 KM. Natomiast łączna moc układu to 313 KM. Takie wartości nawet w aucie o masie 2100 kg robią wrażenie. Tym bardziej, że Lexus 450h cieszy dobrą dynamiką. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu udaje się uzyskać setkę już po 7,7 s. Trzeba jednak pamiętać, że najlepsze przyspieszenie uzyskuje się po wybraniu kółkiem na tunelu środkowym sportowego trybu jazdy. W takim ustawieniu wyostrza się reakcja silnika na wciskanie pedału gazu i samochód gwałtownie wystrzeliwuje. Tym samym pokrętłem wybiera się tryb normalny lub ekonomiczny. Ten ostatni to propozycja dla kierowców, dla których niskie spalanie jest ważniejsze niż dynamika. Ale uwaga! W takim ustawieniu samochód rozpędza się wyraźnie słabiej choć też nie leniwie. Podczas testu udało nam się uzyskać średnie spalanie na poziomie 8 l/100 km. W pierwszym momencie wydaje się, że to dużo skoro producent obiecuje spalanie na poziomie 5,3 l. Pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z ciężkim SUV-em z napędem na obie osie, mocnym napędem i dobrymi osiągami. Wobec tych czynników takie zużycie paliwa jawi się całkiem korzystnie.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Lexus 450h

Zawieszenie samochodu oceniliśmy pozytywnie pod względem tłumienia nierówności nawierzchni. Niezależnie od wielkości pokonywanych wybojów pasażerowie nie będą odczuwali obniżenia komfortu resorowania. Cieszy także dobra stabilność pojazdu w trakcie szybkiej jazdy na wprost. Dopiero gdy poruszamy się po krętych odcinkach dróg dostrzeżemy słabości układu jezdnego Lexusa 450h. Nadwozie zaczyna się mocno przechylać i nawet jeżeli nie zostanie przekroczona granica bezpieczeństwa, pasażerowie odczują to niezbyt przyjemnie. Na szczęście Lexus 450h nie jest samochodem, który przewidziano do szaleństw po serpentynach, ale do spokojnej, choć wcale nie powolnej jazdy. Zatem taka charakterystyka układu jezdnego nie przeszkadza w tym przypadku.

Lexus 450h kosztuje minimum 299 900 zł za wersję Elite. Oprócz tego jest jeszcze odmiana Elegance kosztująca 343 900 zł oraz Limited Edition, za którą trzeba zapłacić tyle samo. Klienci, którzy cenią sportowy charakter mogą się zainteresować wersją F Sport – 369 900 zł, a dla najbardziej wymagających przewidziano topową odmianę Prestigę, ktorej cena wynosi 394 900 zł.

Lexus 450h – nasza opinia

Idealny SUV dla kierowców, którzy cenią luksusowy charakter oraz dobre osiągi, a jednocześnie poszukują samochodu, który nie zużywa nadmiernych ilości paliwa. Jednak zanim się nim zainteresujemy niezbędne będzie posiadanie minimum 300 tys. zł.

Lexus 450h – dane techniczne

Silniki benz. V6-elektr.
Ustawienie silnika benz. poprzecznie z przodu
Zasilanie silnika benz. wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa silnika benz. (cm3) 3456
Moc maksymalna (KM/obr./min) 263/6000-167
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 335/4600-335
Skrzynia biegów aut. bezstopniowa
Napęd 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw
Opony testowanego auta p-t 235/55 R 20
Dł./szer./wys. (mm) 4890/1895/1685
Rozstaw osi (mm) 2790
Masa własna/ładowność (kg) 2100/615
Pojemność bagażnika (l) 453
Pojemność zbiornika paliwa (l) 65
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Spalanie w mieście 5,3 l/100 km
Spalanie poza miastem 5,3 l/100 km
Spalanie średnie 5,3 l/100 km
Emisja CO2 122 g/km
Teoretyczny zasięg 1225 km
Średnica zawracania 11,6 m