Trzeba rozdzielić koncepcję samochodu, od rozwiązań, jakie w nim zastosowano. Lexus jest samochodem bardzo ciekawym. Nie mam tu na myśli tylko osobliwego wyglądu, który zdecydowanie wyróżnia tę markę z tłumu SUV-ów premium. Lexus stawia na oryginalność w rozwiązaniach technicznych.

Lexus RX450h – trzy silniki

Wsiadam do RX-a i potrzebuję chwili, by się odnaleźć. Duży ekran odsunięty jest pod samą szybę. Tak daleko, że nie można do niego sięgnąć dłonią. Nie ma takiej potrzeby. Obecnie większość marek korzysta z dotykowych ekranów, a Lexus obstaje przy „magnetycznej myszce”, która wymaga przyzwyczajenia. Ergonomia wnętrza nie jest idealna dla Europejczyków. Kierownica i zegary ulokowane są za nisko. Sytuacje ratuje wyświetlacz head up.

Wciskam guzik start, a w samochodzie wciąż jest cicho. Uaktywnił się system hybrydowy, który do ruszania wykorzystuje silniki elektryczne. Włączam sportowy tryb. Lewy zegar zmienia się ze wskaźnika wykorzystania energii w tradycyjny obrotomierz, a pod maską odzywa się 3,6-litrowa V6 o mocy 263 KM. Cały układ hybrydowy ma 313 KM, co pozwala przyspieszyć do setki w 7,7 s i maksymalnie rozpędzić się do... 200 km/h. O tym za chwilę. Sportowy tryb poprawia reakcję na gaz, ale nawet w komfortowym ustawieniu ważący 2100 kg SUV sprawia wrażenie lekkiego. To zasługa bezgłośnie działających elektrycznych silników. Jeden znajduje się przy przedniej osi, a drugi odpowiedzialny jest za napęd kół tylnych. Hybrydowy Lexus nie ma przecież klasycznego wału napędowego.

Mam do dyspozycji bardzo przydatną w automacie funkcję hold blokującą hamulec po zatrzymaniu samochodu np. na światłach, ale nie wiadomo dlaczego trzeba ją aktywować za każdym razem po uruchomieniu samochodu.

Lexus RX450h – aksamitny świat

Luxus RX450h ujawnia zalety hybrydowej konstrukcji podczas jazdy w mieście. Porusza się z lekkością i po cichu, spalając średnio 10 litrów na setkę, co jest znakomitym wynikiem biorąc pod uwagę fakt, że jest potężnym SUV-em o długości 489 cm i masie 2,1 tony. W modelu RX siedzi się wysoko więc kierowca i pasażerowie czują się bezpiecznie. Tym bardziej, że zawieszenie sprawia wrażenie niezniszczalnego. Nawet na drodze o marnej kondycji do wnętrza nie docierają żadne niepokojące hałasy, a kierowca ma poczucie solidności. Przyjemnie miękkie są również fotele, obite wysokiej jakości skórą. Mają funkcję automatycznego ogrzewania i przewietrzania. Wnętrze jest luksusowe, dobrze wyciszone i znakomicie odizolowane od wibracji. Do charakteru auta pasuje również aksamitnie brzmiące benzynowe V6.

Co ciekawe w świecie niedoskonałych układów kierowniczych wspomaganych elektrycznie okazuje się, że Lexus wyraźnie się wyróżnia. Kierownica obraca się lekko i niepotrzebnie nie angażuje uwagi, a auto stabilnie utrzymuje kierunek. RX prowadziłby się lepiej gdyby układ napędu faworyzował tylne koła.

Lexus RX450h – nie przepada za szybkością

Na niemieckiej autostradzie okazuje się, że prędkość maksymalna ograniczona jest do 200 km/h, więc w tej kategorii nie wygrasz nawet z przeciętnym kompaktem. Ale większym problemem jest spalanie przy szybkiej jeździe, które przekracza 13 l na 100 km. Co, w połączeniu ze zbiornikiem paliwa o pojemności 65 l przekłada się na rozczarowujący zasięg. Poza tym podczas szybkiej jazdy musimy się pogodzić z faktem, że bezstopniowa skrzynia biegów pozwala silnikowi na monotonną pracę na wysokich obrotach, która rujnuje relaksującą atmosferę jaka na ogół panuje w tym aucie.

Lexus RX450h – nie szuka problemów

Lexus RX 450h prowokuje do amerykańskiego stylu jazdy. Spokojne prowadzenie, bez agresji oraz wysoki komfort podróży w przestronnym wnętrzu powodują, że nawet długie dystansy nie męczą. Wygoda jazdy oraz niskie spalanie w mieście są największymi zaletami hybrydowej wersji modelu RX. Właściciele Lexusów mogą cieszyć się również świetnymi wynikami w testach awaryjności oraz siecią serwisową, która wyróżnia się spośród innych marek premium wysoką jakością obsługi.

Hybrydowy Lexus RX jest samochodem dla ludzi, którzy spokojnie podchodzą do życia. Chcą się odizolować od negatywnych i stresujących sfer tego świata. A taki styl życia pozwoli dłużej cieszyć się jego urokami. Lexus rzeczywiście ujmuje swoim komfortowym i relaksującym charakterem, ale chyba jeszcze nie jestem w aż tak dojrzałym wieku, by trafił w mój gust.

Lexus RX450h – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 3456 cm3, benzynowy V6 i elektr.
Moc 313 KM (263 KM+167KM +68KM)
Moment obrotowy 335 Nm
Skrzynia biegów i napęd Aut. bezstopniowa, napęd 4x4
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s
Średnie zużycie paliwa 5,3 l/100 km (producent)
Masa własna 2100 kg
Cena od 309 500 zł