Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mazda 2 – idealna do miasta

Sylwetka japońskiego malucha prezentuje się nie tylko zgrabnie, lecz także kusi z racji sportowej stylizacji. Z kolei wnętrze, które zapewnia wystarczającą przestronność w obu rzędach siedzeń budzi mieszane uczucia pod względem zastosowanych materiałów. Z jednej strony zachwyca jasna skórzana tapicerka (element pakietu Off White za 3000 zł), a z drugiej rażą twarde jak kamień plastiki na desce rozdzielczej.

Żadnych zastrzeżeń nie mieliśmy natomiast do miejsca pracy kierowcy. Pozycja za kierownicą jest wygodna, wszystkie urządzenia pokładowe obsługuje się intuicyjnie, a fotele zapewniają wygodę także w trakcie dłuższych podróży.

Atutem samochodu jest również świetna widoczność we wszystkich kierunkach – to w połączeniu z niewielką średnicą zawracania (tylko 9,4 m) sprawia, że manewrowanie na parkingach jest dziecinnie proste.

Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Zresztą prowadzenie pojazdu w mieście jest łatwe jeszcze z jednego powodu. W testowanym egzemplarzu na pokładzie zamontowano automatyczną skrzynię biegów. Tyle tylko, że jej działanie zaakceptują jedynie cierpliwi kierowcy. Co z tego, że pod maską pracuje całkiem mocny 90-konny benzyniak skoro przekładnia działa na tyle leniwie, że w znacznym stopniu ogranicza dynamikę jednostki napędowej.

Testowany egzemplarz uzyskuje setkę dopiero po 12 s, podczas gdy Mazda 2 z takim samym silnikiem, ale z manualną skrzynią jedzie z taką szybkością już po 9,4 s. Nie dziwi nas wprawdzie to, że automatyczna skrzynia ogranicza dynamikę pojazdu, ale w tym przypadku różnica okazuje się zbyt duża. Warto jednocześnie pamiętać, że najlepsze przyspieszenie można uzyskać tylko wtedy, gdy na konsoli środkowej użyje się przełącznika i wybierze się funkcję Sport. Wówczas silnik bardziej spontanicznie reaguje na wciskanie pedału gazu, a biegi zmieniane są przy wyższych obrotach.

Na szczęście rekompensatą za przeciętne osiągi jest niskie zużycie paliwa. Podczas testu samochód potrzebował w mieście około 7 l/100 km, podczas gdy producent obiecuje zapotrzebowanie na poziomie 6,1 l/100 km.

Pod względem zawieszenia Mazda 2 to raczej typ dla kierowców, którzy cenią wysoki komfort jazdy. Wszelkie nierówności są tłumione bez żadnego problemu. A co z dynamiczną jazdą po zakrętach? Wprawdzie auto nie prowadzi się sportowo, ale układ jezdny jest na tyle sztywny żeby zapobiec nadmiernym przechyłom karoserii.

Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Najpoważniejszą wadą testowanej Mazdy 2 jest wysoka cena. Auto występuje w teście w topowej wersji SkyPassion i kosztuje 68 900 zł. A to jeszcze nie koniec, bo na pokładzie są dodatkowe płatne elementy – pakiet Off White za 3000 zł, nawigacja kosztująca 2100 zł, lakier metalizowany za 2000 zł oraz pakiet Safety (3000 zł) obejmujący system monitorowania martwego pola i ruchu poprzecznego podczas cofania, bezkluczykowy dostęp, wyświetlacz head-up czy automatyczne światła mijania i drogowe. Po doliczeniu cen tych elementów koszt zakupu pojazdu wzrasta do aż 79 000 zł!

Podsumowanie

Jeżeli zaakceptuje się niezbyt żwawo działającą skrzynię biegów i nie rażą twarde materiały wykończeniowe to Mazda 2 będzie świetnym wyborem. Tyle tylko, że trzeba jeszcze pokonać barierę w postaci wysokiej ceny.

Dane techniczne

Silnik-typ/cylindry/zaworybenz./R4/16
Pojemność1496
Moc maksymalna90/6000 KM/obr./min
Moment obrotowy148/4000 Nm/obr./min
Pojemność bagażnika280-950 l
Zbiornik paliwa44 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4060/1695/1495 mm
Przysp. 0-100 km/h12,0 s
Skrzynia/napędaut. 6/przedni
Prędkość maksymalna177 km/h
Średnie spalanie6,1 l/100 km
Cena wersji XL68 900 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków