Sylwetka japońskiego malucha prezentuje się nie tylko zgrabnie, lecz także kusi z racji sportowej stylizacji. Z kolei wnętrze, które zapewnia wystarczającą przestronność w obu rzędach siedzeń budzi mieszane uczucia pod względem zastosowanych materiałów. Z jednej strony zachwyca jasna skórzana tapicerka (element pakietu Off White za 3000 zł), a z drugiej rażą twarde jak kamień plastiki na desce rozdzielczej.
Żadnych zastrzeżeń nie mieliśmy natomiast do miejsca pracy kierowcy. Pozycja za kierownicą jest wygodna, wszystkie urządzenia pokładowe obsługuje się intuicyjnie, a fotele zapewniają wygodę także w trakcie dłuższych podróży.
Atutem samochodu jest również świetna widoczność we wszystkich kierunkach – to w połączeniu z niewielką średnicą zawracania (tylko 9,4 m) sprawia, że manewrowanie na parkingach jest dziecinnie proste.
Zresztą prowadzenie pojazdu w mieście jest łatwe jeszcze z jednego powodu. W testowanym egzemplarzu na pokładzie zamontowano automatyczną skrzynię biegów. Tyle tylko, że jej działanie zaakceptują jedynie cierpliwi kierowcy. Co z tego, że pod maską pracuje całkiem mocny 90-konny benzyniak skoro przekładnia działa na tyle leniwie, że w znacznym stopniu ogranicza dynamikę jednostki napędowej.
Testowany egzemplarz uzyskuje setkę dopiero po 12 s, podczas gdy Mazda 2 z takim samym silnikiem, ale z manualną skrzynią jedzie z taką szybkością już po 9,4 s. Nie dziwi nas wprawdzie to, że automatyczna skrzynia ogranicza dynamikę pojazdu, ale w tym przypadku różnica okazuje się zbyt duża. Warto jednocześnie pamiętać, że najlepsze przyspieszenie można uzyskać tylko wtedy, gdy na konsoli środkowej użyje się przełącznika i wybierze się funkcję Sport. Wówczas silnik bardziej spontanicznie reaguje na wciskanie pedału gazu, a biegi zmieniane są przy wyższych obrotach.
Na szczęście rekompensatą za przeciętne osiągi jest niskie zużycie paliwa. Podczas testu samochód potrzebował w mieście około 7 l/100 km, podczas gdy producent obiecuje zapotrzebowanie na poziomie 6,1 l/100 km.
Pod względem zawieszenia Mazda 2 to raczej typ dla kierowców, którzy cenią wysoki komfort jazdy. Wszelkie nierówności są tłumione bez żadnego problemu. A co z dynamiczną jazdą po zakrętach? Wprawdzie auto nie prowadzi się sportowo, ale układ jezdny jest na tyle sztywny żeby zapobiec nadmiernym przechyłom karoserii.
Najpoważniejszą wadą testowanej Mazdy 2 jest wysoka cena. Auto występuje w teście w topowej wersji SkyPassion i kosztuje 68 900 zł. A to jeszcze nie koniec, bo na pokładzie są dodatkowe płatne elementy – pakiet Off White za 3000 zł, nawigacja kosztująca 2100 zł, lakier metalizowany za 2000 zł oraz pakiet Safety (3000 zł) obejmujący system monitorowania martwego pola i ruchu poprzecznego podczas cofania, bezkluczykowy dostęp, wyświetlacz head-up czy automatyczne światła mijania i drogowe. Po doliczeniu cen tych elementów koszt zakupu pojazdu wzrasta do aż 79 000 zł!
Podsumowanie
Jeżeli zaakceptuje się niezbyt żwawo działającą skrzynię biegów i nie rażą twarde materiały wykończeniowe to Mazda 2 będzie świetnym wyborem. Tyle tylko, że trzeba jeszcze pokonać barierę w postaci wysokiej ceny.
Dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność | 1496 |
Moc maksymalna | 90/6000 KM/obr./min |
Moment obrotowy | 148/4000 Nm/obr./min |
Pojemność bagażnika | 280-950 l |
Zbiornik paliwa | 44 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4060/1695/1495 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,0 s |
Skrzynia/napęd | aut. 6/przedni |
Prędkość maksymalna | 177 km/h |
Średnie spalanie | 6,1 l/100 km |
Cena wersji XL | 68 900 zł |
Galeria zdjęć
Zawieszenie Mazdy 2 dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni
Samochód ma atrakcyjną stylistykę nadwozia
Silnik o mocy 90 KM nie jest słaby, ale automatyczna skrzynia mocno ogranicza dynamikę pojazdu
Z racji automatycznej przekładni auto setkę uzyskuje po 12 s podczas gdy auto z takim samym silnikiem, ale manualną przekładnią osiąga tę szybkość w 9,4 s
Bagażnik o pojemności 280-950 l. To dobra wartość jak na auto klasy B
Zaletą Mazdy 2 jest dobra widoczność do tyłu
Wyświetlacz Head-up to przydatny gadżet, bo szybkościomierz nie jest zbyt czytelny
Część odczytów wyświetlanych jest na ekranie umieszczonym na środku deski rozdzielczej
Skórzana tapicerka to element pakietu kosztującego 3000 zł. Siedzenia okazują się bardzo wygodne
Z tyłu miejsca na naogi nie jest niestety zbyt dużo
Auto Świetnie sprawdza się w mieście. Średnica zawracania to zaledwie 9,4 m. To pomaga w manewrowaniu w ciasnych miejscach
Na pokladfzie nie zabrakło asystenta toru jazdy oraz ostrzegania o pojeździe w martwym polu
Na lepsze osiągi można liczyć po wybraniu sportowego trybu jazdy
Duże pokrętła ułatwiają obsługę urządzeń pokładowych
Pozycja za kierownicą jest wygodna. Szkoda jednak, że gorna część deski rozdzielczej została wykonana z twardego plastiku