Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mazda 6 - Prezent od Forda

Mazda 6 - Prezent od Forda

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Skąd w Polsce taki sentyment do tych japońskich aut? Młodszym czytelnikom tłumaczymy - w czasach kryzysu, gdy samochody "od ręki" można było kupić wyłącznie za dolary w Peweksie, Mazda była jedną z niewielu oferowanych wówczas marek. Dodatkowym atutem tych aut były superoszczędne silniki wysokoprężne, a przy benzynie "na kartki" diesel pod maską był jak "szóstka" w totka (olej napędowy nie był reglamentowany).

W tamtym okresie posiadanie Mazdy z dieslem znaczyło więcej niż dziś Mercedesa, a zakupione w latach 80. pojazdy przy (w miarę) rozsądnym traktowaniu (czyli m.in. stałej walce z korozją) jeżdżą do dziś! W ten oto sposób Mazda jest jedną z dwóch firm (druga to należące do Toyoty Daihatsu), która, choć znana i popularna, nie ma w Polsce oficjalnego dystrybutora. Żeby było jeszcze zabawniej, cały czas działa sieć autoryzowanych serwisów (ok. 20) oraz kilku niezależnych dystrybutorów, którzy zaopatrują się w samochody w Niemczech. Trzeba przyznać, że i obecne samochody Mazdy należą do najbardziej niezawodnych. Blisko 3 lata temu opublikowaliśmy test długodystansowy (po 100 tys. km) Mazdy 6 z silnikiem 1.8 16V ("AŚ" 43/2004). Samochód ani razu nie zawiódł i w dalszym ciągu jest w naszych długodystansowych testach numerem 1. Już trzeci raz Mazda zajmuje także pierwszą pozycję w "Raporcie jakości" przeprowadzanym przez "Auto Bild" (druga jest Toyota). Ten niemalże idylliczny wizerunek psują trochę problemy z korozją, które pojawiały się właściwie we wszystkich modelach. Ze względu na niezłą koniunkturę firma z pewnością wróci jednak do Polski - obecny szef Mazdy w Europie James Muir mówi, że może się to stać na początku przyszłego roku. Zapowiada się więc, że najnowsza "szóstka" będzie już oferowana w nieco mniej "partyzanckich" warunkach - z pełną kampanią reklamową. A czym chcą nas zaskoczyć inżynierowie Mazdy? W zasadzie należałoby powiedzieć inżynierowie Forda, bo firma należy przecież do amerykańskiego koncernu. Niespodzianek należy doszukiwać się raczej w stylistyce, bo pod względem technicznym auto będzie bazowało na nowymMondeo. Trochę szkoda tylnego zawieszenia obecnej "szóstki", które dzięki płaskiemu układowi wielowahaczowemu nie zabierało w ogóle miejsca we wnętrzu, ale cóż - koszty trzeba redukować, a jedna płyta podłogowa to tysiące identycznych wahaczy, tulei, stabilizatorów itd. Ciekawostką jest fakt, że Mazda planuje wprowadzić także ekologiczny napęd hybrydowy. Technikę dostarczać będzie oczywiście Ford.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków