Mercedes klasy A sedan to wersja dla kierowców, dla których wersja hatchback wydaje się zbyt zwyczajna. Trzeba przyznać, że w przypadku 3-bryłowej odmiany stylistom udało się skomponować całkiem ładne nadwozie. Długa maska przechodzi zgrabnie w część pasażerską, a wszystko zakończono krótkim tyłem. Z pewnością nie będzie nadużyciem jeżeli stwierdzimy, że w tym designie wyczuwa się sportowego ducha.
Mercedes klasy A – sportowy także we wnętrzu
Mercedes klasy A ma wnętrze, które charakterem perfekcyjnie współgra z tym co widzimy na zewnątrz. To zasługa pomysłowo zaprojektowanej deski rozdzielczej na której dominują duże nawiewy oraz kran o przekątnej 10,25 cala. Całość uzupełniono materiałami wysokiej jakości.
Za to do miana limuzyny (nawet małej) nie pasuje przestronność wnętrza. Wprawdzie z przodu wygospodarowano na tyle dużo miejsca, że nawet wysokie osoby będą podróżowały wygodnie, ale już z tyłu nie jest tak dobrze. Okazuje się, że do wygodnej jazdy brakuje tu nieco centymetrów zarówno nad głowami, jak i na wysokości kolan.
Jak przystało na auto, w którym wyczuwa się sportowe geny na pokładzie nie zabrakło akcentów podkreślających taki charakter pojazdu. To przede wszystkim zasługa aluminiowych pedałów, kierownicy spłaszczonej u dołu, a także czerwonych szwów, jak i sportowych foteli.
Mercedes A 180 d – są powody do radości
Podczas prowadzenia samochodu ten ostatni element daje szczególne powody do zadowolenia. Nie tylko dlatego, że zapewnia komfortową podróż, lecz także dlatego, że prowadzący o dynamicznym usposobieniu będą mogli docenić świetne podparcie z boku. Tu nie ma mowy o jakiejś niedogodności podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Skoro mamy sportowy wygląd nadwozia i utrzymane w takiej samej tonacji wnętrze, zatem do kompletu przydałby się jakiś mocny silnik. I tutaj może nas spotkać rozczarowanie, bowiem pod maską testowanej klasy A pracuje diesel 1.5 o mocy zaledwie 116 KM.
Na szczęście nasze obawy okazały się niepotrzebne. Ale, po kolei. Zaczynamy spokojnie przy komfortowym ustawieniu parametrów pojazdu. Wciskamy pedał gazu delikatnie, następnie odważniej wykorzystujemy możliwości pojazdu i okazuje się, że auto całkiem sprawnie przyspiesza. Nie są to jednak w dalszym ciągu osiągi godne sportowego charakteru.
Mercedes A 180 d – potrafi być dynamiczny
Zatem zmieniamy ustawienia na sportowe. To niesamowite, jak duża potrafi być różnica. Wystarczy nieznaczne wciśnięcie pedału gazu żeby samochód ochoczo zwiększał prędkość. Kiedy wciśnie się pedał do końca samochód staje się naprawdę dynamiczny. Wyostrzona reakcja silnika na dodawanie gazu w połączeniu ze zmianą biegów w automatycznej skrzyni przy wyższym poziomie prędkości obrotowych silnia skutkuje osiąganiem setki już po 10,1 s. Ok. Szału nie ma, ale docenić trzeba to, że to o pół sekundy lepiej niż obiecuje producent. Zatem pod względem temperamentu Mercedes dobrze odrobił pracę domową.
Jednak to jeszcze nie koniec dobrych wiadomości. Okazuje się bowiem, że do tej jednostki napędowej oprócz określenia dynamiczna idealnie pasuje również oszczędna. W trakcie testu samochód potrzebował średnio tylko 4,9 l/100 km. To dokładnie tyle samo ile obiecuje producent. Brawo!
Właściwie tylko pod jednym względem specjaliści od silnika nie stanęli na wysokości zadania – dźwięku. Mercedes A 180 d ma jednostkę, która ani przez chwilę nie pozwala zapomnieć, że pod maską pracuje diesel. To oczywiście sprawka klekotu charakterystycznego dla jednostek tego typu.
Kierowcy, którzy oczekują nie tylko dynamicznego silnika, lecz także precyzyjnego prowadzenia nie będą zawiedzeni testowanym Mercedesem. Auto idealnie spisuje się zarówno podczas jazdy na wprost, jak i w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów. W takiej sytuacji auto łatwo wpisuje się w każdy zakręt, jednocześnie nie wyczuwa się tendencji do nadmiernych przechyłów karoserii. Dodatkowo prowadzącego w takiej sytuacji wspomaga precyzyjny układ kierowniczy.
Mercedes A 180 d – to nam się podoba
Atrakcyjna stylistyka nadwozia i wnętrza, dynamiczny i oszczędny silnik, dobre prowadzenie, wygodne siedzenia.
Mercedes A 180 d – to nam się nie podoba
Ograniczona przestronność na tylnej kanapie, niezbyt pojemny bagażnik, donośny klekot diesla, przeciętna skuteczność układu hamulcowego.
Mercedes A 180 d – nasza opinia
Pod względem proporcji nadwozia Mercedes klasy A w wersji sedan zasługuje na tytuł małej limuzyny. Z kolei za sprawą dynamicznej stylistyki oraz efektownego wnętrza można nawet pokusić się, że jest to limuzyna o sportowych cechach. Jednak pod względem przestronności wnętrza sedan (podobnie zresztą , jak hatchback) to zwykły kompakt. Na szczęście w tym przypadku jest to kompakt, który nie tylko cieszy dobrą dynamiką, lecz także niskim spalaniem.
Mercedes A 180 d – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1461 cm3, t.diesel |
Moc | 116 KM/4000 obr./min |
Moment obrotowy | xxx/xxxx obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 7/przedni |
Prędkość maksymalna | 206 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,9 l/100 km |
Dł./szer./wys. | 4549/1796/1446 mm |
Rozstaw osi | 2729 mm |
Cena testowanego egzemplarza | 173 293 zł |
Mercedes A 180 d – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,4 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 5,7 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 7,3 s |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne) | 38,7 m |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce rozgrzane) | 38,5 m |
Rozmiar – rodzaj opon | 225/45 R 18 – Hankook Ventus S1 Evo2 |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56 dB (A) |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 61 dB (A) |
Poziom hałasu przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Średnie zużycie paliwa | 8,3 l/100 km |
Bagażnik o pojemności 410 l
Na desce rozdzielczej znalazły się dwa ekrany o przekątnej 10,25 cala każdy
Część funkcji można regulować przyciskami na kierownicy
Siedzenia są wygodne i dobrze podpierają z boku
Z tyłu nie ma zbyt dużo miejsca nad głowami i na nogi
Klasa A sedan to najmniejszy 4-drzwiowy model Mercedesa
Na środkowej konsoli są charakterystyczne, duże nawiewy powietrza
Niektóre funkcje można ustawiać za pomocą gładzika - to wygodne rozwiązanie
Cyfrowe wskaźniki okazują się czytelne
Dzięki 116-konnemu dieslowi auto osiąga setkę po 10,1 s
Kierowca ma do wyboru nastawy sportowe, komfortowe, eco lub indywidualne
Ustawienia trybów jazdy zmienia się przełącznikiem na tunelu środkowym