Wersja kompaktowa oznacza, że długość auta wynosi 489,5 cm, a długość przestrzeni ładunkowej to 258,6 cm. Powierzchnia przestrzeni ładunkowej to niespełna cztery metry kwadratowe (3,97 m2). Vito Furgon to funkcjonalne auto dostawcze, wersja testowa miała ładowność 1000 kg, a w przestrzeni ładunkowej można zmieścić towary o objętości 5,5 metra sześciennego.
Dostęp do przestrzeni ładunkowej jest łatwy: po obu stronach zamontowano drzwi przesuwne (te po lewej to opcja – trzeba za nie dopłacić 2572 zł i warto tę opcję wykupić, bo bardzo ułatwia załadunek). Szerokość otworu po po maksymalnym odsunięciu drzwi wynosi 100 cm, wysokość – 126 cm. Łatwy jest także dostęp z tyłu auta – są tam drzwi skrzydłowe, jedna połówka ma szerokość 64 cm, po otwarciu obu połówek otwór załadunkowy ma szerokość ok. 130 cm. Podłoga jest płaska, zamontowano w niej 6 uchwytów do mocowania ładunku. Szerokość między nadkolami (wystającymi z podłogi) wynosi 125 cm, dzięki czemu zmieszczą się tam wszystkie rodzaje europalet (ich maks. szerokość to 120 cm).
Co oferuje Mercedes Vito Furgon w kabinie?
Wyposażenie i standard wykonania nie odbiega od tego, co możemy spotkać w samochodach osobowych Mercedesa. W testowym egzemplarzu była m.in. wielofunkcyjna kierownica (opcja za dopłatą), a na panelu środkowym duży ekran, na którym wyświetlane są funkcje sterowania radiem, klimatyzacją itp. Skrzynia manualna, 6-biegowa (automat 9-biegowy dostępny jest w opcji).
Fotel kierowcy i pasażera z prawej strony są wygodne, natomiast trzeci fotel dla pasażera środkowego już takiej wygody nie zapewnia. Poza tym, osoba podróżująca w środku ma bardzo mało miejsca na nogi (konsola środkowa i obudowa lewarka biegów mocno wystają). Komfortu podróżowania na fotelach obok kierowcy nie poprawia zbyt pionowe ustawienie oparć, bez możliwości ich regulacji. W trójkę można podróżować Vito Furgonem tylko na krótkich dystansach.
Pod maską testowanego Vito pracował silnik Diesla, 4-cylindrowy, turbo, o pojemności 1749 cm3 i mocy 136 KM. W dostawczakach ważniejszy od mocy jest moment obrotowy – a ten ma wartość 330 Nm, przy 1750-2500 obr./min. Maksymalny moment w takim zakresie obrotów oznacza, że silnik jest elastyczny, nie potrzeba go „kręcić” do wysokich obrotów np. podczas wyprzedzania innych pojazdów.
Ile pali Mercedes Vito Furgon 114 CDI?
Jeszcze przed testem chcieliśmy sprawdzić, jakie wartości podaje producent i jak się one mają do wyników, jakie uzyskamy na ponad 500-kilometrowej trasie testowej. I tu popadliśmy w konfuzję. Zgodnie z najnowszymi wymogami, Mercedes podaje wyniki spalania wg. norm WLTP. W danych technicznych czytamy, że w fazie niskiej spalanie wynosi 8,2 l/100 km, w fazie średniej – 6,6 l/100 km, w wysokiej - 5,8 l/100 km, a w bardzo wysokiej 7,3 l/100 km. Jasne? Nie bardzo!
Zdaliśmy się w tej sytuacji na wskazania komputera pokładowego. A ten po przejechaniu 520 km w różnych warunkach (autostrada, droga szybkiego ruchu, droga lokalna, miasto) wskazał średnią 6.9 l/100 km. To dobry wynik. Trzeba jednak zaznaczyć, że podróżowaliśmy Vito z minimalnym ładunkiem, gdyby „na pace” była np. tona towaru, spalanie na pewno okazałoby się wyższe.
Jazda Mercedesem Vito Furgonem jest przyjemna nawet na dłuższych dystansach
Widoczność z fotela kierowcy do przodu i na boki jest dobra. Do tyłu – utrudniona z powodu pełnej zabudowy skrzyni ładunkowej. Sytuację ułatwia kamera, pokazująca co się dzieje za samochodem. Przydaje się szczególnie przy cofaniu i parkowaniu. Kamera cofania to opcja, kosztuje 1900 zł. Warto ją kupić, bo bardzo ułatwia manewry. Nie była to jedyna opcja w testowanym Vito – generalnie można stwierdzić, że dodatki do tego modelu są kosztowne. Przykłady?
Klimatyzacja półautomatyczna – 5841 zł, automatyczna – 7964 zł. Tempomat – przydatny w długich podróżach autostradowych lub na drogach szybkiego ruchu wymaga dopłaty 1013 zł. Asystent utrzymania pasa ruchu kosztuje 2788 zł, asystent jazdy – 3323 zł, a pakiet parkowania – 3678 zł. Mercedes Vito Furgon to dobry pracownik, ale nie tani. Auto kosztuje 124 419 zł (brutto), a jeśli doliczymy kilka przydatnych opcji, cena łatwo przekroczy 150 tys. zł. Cała nadzieja w tym, że Vito odpracuje ten wydatek.
Mercedes Vito 114 CDI Furgon – dane techniczne:
Silnik. Poj. skokowa i rodzaj | Diesel, turbo 1749 ccm |
Moc | 136 KM |
Moment obrotowy | 330 Nm (1750-2500 obr/min |
Skrzynia biegów, napęd | ręczna, 6-biegowa, na przód |
Zużycie paliwa (testowe) | 6,9 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa | 57 l (opcjonalnie 70 l) |
Masa własna | 1800 kg |
Ładowność | 1000 kg |
Wymiary (dł./szer. wys.) | 489,5/192,8/189 cm |
Pojemność przestrzeni ładunkowej | 5,5 m3 |
Rozstaw osi | 320 cm |
Średnic zawracania | 12,9/12,2 m |
Mas przyczepy z hamulcem (bez hamulca) | 1200 kg (750 kg) |
Cena | 124 419 zł |