Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes GLC 200 4Matic - hybryda nie dla oszczędnych

Mercedes GLC 200 4Matic - hybryda nie dla oszczędnych

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Przy okazji face liftingu Mercedes GLC otrzymał nowe benzynowe silniki z delikatnym wsparciem elektrycznym. W naszym teście jednak bestsellerowy SUV nie dał się przekonać do oszczędnej jazdy. Ale i tak nam się podoba. Sprawdziliśmy 197-konną wersję benzynową z napędem na 4 koła

Mercedes GLC 200 4MaticŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła
  • Silnik spalinowy ma elektrycznego „pomocnika” o mocy 14 KM, który odpowiada za rekuperację, „boostowanie” i rozruch
  • Jeśli dużo jeździsz i zależy Ci na niskim spalaniu – diesel nadal jest lepszym wyborem
  • GLC otrzymało przy okazji liftingu wielu nowych asystentów. Inwestując w bezpieczeństwo warto dokupić matrycowe reflektory Multibeam LED

W ubiegłym roku GLC przeszło sezonową modernizację i kolejny raz z rzędu było najchętniej wybieranym Mercedesem przez polskich klientów – sprzedano 4723 egzemplarze, co stanowi 22 proc. rocznego krajowego wolumenu tej marki. Jakie GLC najczęściej wybierają polscy klienci? Nadwozie, które Mercedes określa jako SUV (czyli takie, jak w naszym teście), ma nieznaczną przewagę nad „coupé” (54 proc.), pożądane są też pakiet AMG i napęd na 4 koła.

Mercedes GLC 200 4Matic – 197 Koni plus 14 elektrycznych

Przy okazji liftingu zmodernizowano system multimedialny, układy asystujące oraz silniki. Za oznaczeniem „GLC 200 4Matic” kryje się teraz jednostka M 264, czyli 2-litrowy, 197-konny benzyniak z turbosprężarką typu twin-scroll, wspomagany rozrusznikiem-generatorem o mocy 14 KM. Ta konstrukcja zastępuje dotychczas stosowane M 274 i wpisuje się w hybrydyzacyjne trendy.

Elektryczny „pomocnik” działa pod napięciem 48 V i ma wiele obowiązków. Miękko i błyskawicznie uruchamia silnik spalinowy, zarówno przy rozruchu „z rana”, jak i na polecenie układu start-stop, już w trakcie jazdy. Mały elektryk odpowiada też za rekuperację energii kinetycznej w czasie hamowania i „boostowanie” przy rozpędzaniu. Z tego wszystkiego przykładnie się wywiązuje. Przy niskich obrotach czuć, jak jego 150 Nm „zasypuje” i tak minimalną turbodziurę (czyli boostuje) – silnik prężnie ciągnie z dołu i uważnie „słucha się” gazu.

Z kolei, kiedy się go odpuszcza, jednostka spalinowa potrafi się wyłączyć. Jeśli mamy wybrany tryb Eco, nie przepuści żadnej okazji do tego, zrobi to nawet, kiedy np. powoli zjeżdżamy do garażu podziemnego. Czasami pojawia się przy tym szarpnięcie – lekkie, ale wyczuwalne i dość niemercedesowskie.

Mercedes GLC 200 4Matic – Ile naprawdę zużywa?

W realnej jeździe hybrydowa „przystawka” daje jednak więcej frajdy niż prawdziwych oszczędności. W naszym teście GLC 200 4Matic potrzebowało średnio 9,6 l/100 km – Mercedes obiecuje w cyklu WLTP 8,5 l/100 km. W mieście nawet przy płynnym ruchu zużycie wynosi 12 l, a na autostradzie zmierzyliśmy między 10 a 11,1 l/100 km. Dopiero pod miastem udało się uzyskać siódemkę przed przecinkiem – i to podczas bardzo spokojnej jazdy. Preferowanego przez polskich klientów diesla 220 d zhybrydyzowana benzynowa „200-ka” w ten sposób raczej nie pokona.

W realnej jeździe hybrydowa „przystawka” daje więcej frajdy niż prawdziwych oszczędności paliwa.

Zdecydowanie więcej satysfakcji GLC zapewnia, kiedy przestajemy śledzić zużycie paliwa i czerpiemy z jego bardzo dobrych właściwości dynamicznych. Od 0 do 100 km/h potrzebowało w naszym pomiarze 7,5 s – ładnie jak na SUV-a klasy średniej z podstawowym silnikiem benzynowym. „Automat” jest zawsze przytomny, ogarnięty i mimo aż 9 biegów do wyboru – pozbawiony dylematów i zawahań, które przełożenie w danej sytuacji wybrać. Właśnie takiego bezbłędnego działania oczekujemy od Mercedesa.

Mercedes GLC 200 4Matic – Dobrze się prowadzi

Do układu kierowniczego też trudno mieć zastrzeżenia. Przekładnia z trafnie skalibrowanym zmiennym przełożeniem daje pożądaną precyzję oraz wyczucie, ale bez nerwowości. Pakiet AMG obejmuje utwardzone zawieszenie, które mięsiście pracuje, zapewnia bardzo dobre trzymanie się drogi i stabilność w czasie zmian kierunku jazdy. Jednak na szybko następujących po sobie nierównościach amortyzacja okazuje się nieco sucha, a na dziurach asfaltu robi się już dość twarda jak na rodzinnego SUV-a. Jeśli nie chcecie inwestować w adaptacyjne amortyzatory lub drogą pneumatykę, nie przesadzajcie z rozmiarem kół. Testowy egzemplarz toczył się na „19-kach” i oponach 235/55 – „wyżej” nie idźcie.

Od 4000 obrotów silnik zaczyna nieco warczeć, ale to brzmienie nie przeistacza się w wycie ani inny nieprzyjemny ton. Żeby doświadczać w kabinie akustyki godnej Mercedesa, warto wybrać szyby z izolacją. Wówczas na autostradzie będziecie mogli spokojniej komunikować się ze współpodróżującymi oraz z pokładowym asystentem – np. wprowadzić adres nawigacji czy podpytać o prognozę pogody w miejscu docelowym. Gorzej, jeśli chcemy, by inteligentny asystent głosowy zmienił za nas ustawienia samochodu – z tym radzi sobie gorzej i należy się zagłębić w wielopoziomowe menu. Trzeba mieć w nim rozeznanie i poćwiczyć obsługę touchpada. Dobrym mercedesowskim pomysłem, który teraz też dotarł do GLC, jest możliwość sterowania centralnym ekranem z kierownicy. Ale do precyzji działania małych gładzików mamy zastrzeżenia, obsługa ostatecznie zbyt mocno odciąga uwagę od prowadzenia.

Mercedes GLC 200 4Matic – A jak nowi asystenci?

Mercedes „nauczył” GLC kilku nowych sztuczek, które mają aktywnie poprawiać bezpieczeństwo. Podobnie jak klasa E czy GLE, GLC potrafi m.in. półautonomicznie zmieniać pas ruchu, automatycznie dostosować prędkość do przebiegu trasy czy samoczynnie tworzyć tzw. korytarz życia, gdy poruszamy się w korku na autostradzie. Jednak testowy egzemplarz, niestety, nie miał żadnego z tych opcjonalnych systemów asystujących – z oceną ich talentów musimy się wstrzymać.

Z całym szacunkiem dla osiągnięć techniki, ale doświadczenie jazdy nowoczesnym i luksusowym SUV-em pozbawionym tych funkcji (które czasem aż nadto lubią strofować kierowcę) może działać... oczyszczająco. GLC zapewnia dobrą widoczność, więc nawet bez zastępu czujników nie trzeba się obawiać, że przy byle rozkojarzeniu coś umknie uwadze kierowcy. Dla lepszej widoczności polecamy kamerę cofania i matrycowe reflektory Multibeam LED – oba rozwiązania są warte dopłaty.

Mercedes GLC 200 4Matic – Nasza opinia

Mimo hybrydyzacji podstawowy benzynowy silnik GLC nie może się równać ekonomiką zużycia paliwa z dieslem. Ale „200-ka” i tak jest przyjemnym, zaskakująco dynamicznym źródłem napędu 1,8-tonowego SUV-a. GLC przekonuje nawet bez fajerwerków w postaci luksusowych opcji. To dobrze skonstruowany, fajnie jeżdżący, a przy tym praktyczny rodzinny SUV.

Mercedes GLC 200 4Matic – To nam się podoba

  • Dynamiczny silnik
  • Bezbłędny „automat”
  • Pewne zachowanie w zakrętach
  • System MBUX w standardzie
  • Widoczność

Mercedes GLC 200 4Matic – To nam się nie podoba

  • Nieprzejrzysta polityka opcji
  • Sterowanie gładzikami wymaga skupienia
  • Zawieszenie AMG jest dość sztywne jak na rodzinnego SUV-a z bazowym silnikiem

Mercedes GLC 200 4Matic – Wymiary

Mercedes GLC 200 4Matic
Mercedes GLC 200 4MaticŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Mercedes GLC 200 4Matic – Nasze pomiary testowe

0-50 km/h 2,5 s
0-100 km/h 7,5 s
0-130 km/h 12,9 s
0-160 km/h 21,0 s
60-100 km/h 4,3 s (aut.)
80-120 km/h 5,7 s (aut.)
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,6/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce zimne) 36,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce rozgrzane) 35,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 9,6 l/100 km
Zasięg 690 km

Mercedes GLC 200 4Matic – Dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 + elektr.*
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1991
Moc silnika (KM/obr./min) 197/5500-6100 + 14*
Maks. mom. (Nm/obr./min) 320/1650-4000 + 150*
Skrzynia biegów/napęd aut. 9/4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,9
Prędkość maksymalna (km/h) 215
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 8,5
Emisja CO2 (g/km) 192
Norma emisji spalin Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC
Pojemność bagażnika (l) 550-1600
Zbiornik paliwa (l) 66
Masa rzeczywista/ładowność 1785/615 kg (dane fabr.)
Marka i model opon test. auta Pirelli Scorpion Verde
Rozmiar opon test. auta 235/55 R 19

*Rozrusznik-generator EQ Boost

Mercedes GLC 200 4Matic – Wyposażenie

Wersja GLC 200 4Matic
Pakiet AMG zewn./wewn. 12 985/5928 zł
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Reflektory LED/matrycowe S/6916 zł
Ekran 10,25 cala/wirtualne zegary 10 941/4234 zł
CarPlay i Android Auto 1976 zł
Kluczyk zbliżeniowy 3105 zł
Podgrzewane fotele 1835 zł

Mercedes GLC 200 4Matic – Ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 193 500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/30 lat
Przeglądy wg wskazań
Cena testowanego auta 252 922 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:MercedesMercedesSUV premium
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków