Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Mercedes Sprinter 314 CDI – dostawczak, który potrafi gadać

Mercedes Sprinter 314 CDI – dostawczak, który potrafi gadać

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Duża przestrzeń ładunkowa, wysoka ładowność i niska cena to obecnie za mało, by móc walczyć o klienta na rynku aut dostawczych. Mercedes Sprinter trzeciej generacji potrafi znacznie więcej.

Mercedes Sprinter 314 CDIŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • Trzecia generacja Mercedesa Sprintera zadebiutowała wiosną 2018 roku
  • W lipcu 2020 roku Mercedes świętował 25-lecie produkcji Sprintera
  • Sprinter ma system multimedialny MBUX pozwalający na sterowanie głosowe

Furgon, kombi, podwozie, autobus lub pojazd do zabudowy, do tego trzy konfiguracje napędu (na tylne, przednie oraz wszystkie koła), w tym elektryczny, różne rodzaje: kabiny, długości nadwozia, tonażu, wysokości części ładunkowej – liczba wariantów Sprintera wynosi ponad 1000. Możliwość spełnienia niemal każdego zadania transportowego sprawia, że pojazd ten od 25 lat ma mocną pozycję na rynku dużych aut dostawczych.

Mercedes Sprinter – nadwozie

Trzecia generacja Sprintera, dostępna od 2018 r., ma w pełni ocynkowaną karoserię. Do testu otrzymaliśmy podstawową wersję nadwoziową furgon o długości 5932 mm, z rozstawem osi 3924 mm i ładownością 1242 kg. Po zajęciu miejsca za kierownicą naszą uwagę zwróciły wygodne fotele i ergonomiczna pozycja, choć zakłócona ograniczonym widokiem w lewym lusterku wstecznym (w polu widzenia jest szeroka ramka dzieląca szyby w drzwiach).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zaskoczenie wzbudził duży kontrast materiałów wnętrza: z jednej strony kierownica obszyta wysokiej jakości skórą, z drugiej – toporne i nie najlepiej spasowane tworzywo deski rozdzielczej (schowek otwierał się na nierównościach). W Sprinterze imponuje wyciszenie kabiny oraz nowoczesne multimedia MBUX z wysokiej jakości kamerą cofania i sterowaniem głosowym, za to irytuje brak gniazd USB-A (są tylko USB-C). Przestrzeń ładunkową, wykończoną praktyczną drewnianą podłogą, zaopatrzono w wygodne punkty kotwiczenia ładunku i nowoczesne oświetlenie LED. Tylne drzwi, otwierane pod kątem 270 stopni, ułatwiają załadunek.

Mercedes Sprinter – silnik

Turbodiesel o mocy 143 KM nie oszałamia osiągami, ale wyposażony w niego Sprinter z pewnością zawalidrogą nie jest. Dzięki dużemu momentowi 330 Nm już od 1200 obr./min nie ma najmniejszych problemów z ruszaniem pod górkę nawet z pełnym obciążeniem (pomaga także asystent) ani w trakcie wyprzedzania. Zachwyciła nas cicha i miękka praca silnika, średnie spalanie w teście (9,8 l/100 km) uznaliśmy za akceptowalne. Nie spodobała nam się za to mała precyzja prowadzenia lewarka biegów (zupełnie jak nie w marce premium), choć trzeba przyznać, że przełożenia lekko wchodziły.

Mercedes Sprinter – prowadzenie

W tej dziedzinie możemy wypowiadać się o Sprinterze w samych superlatywach. Precyzja kierowania jest na wysokim poziomie, również do stabilności na zakrętach i przy wysokich prędkościach (seryjny asystent wiatru bocznego) nie mamy uwag. Subiektywnie pochwalić też należy skuteczność hamulców.

Mercedes Sprinter – koszty

Ceny Mercedesa Sprintera Furgon rozpoczynają się od 108 117 zł (brutto). Tyle zapłacicie za wersję kompakt (dmc 3 tony) z normalnym dachem i silnikiem CDI 114 KM, przekazującym moment obrotowy poprzez 6-stopniową mechaniczną skrzynię biegów na przednie koła. Testowy egzemplarz to wersja standard z wysokim dachem, mocniejszym silnikiem, także napędem na przednie koła, ale z wyższą dmc (3,5 t) – w cenie z opcjami za 197 160 zł.

To nam się podoba: nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa, prowadzenie, komfort, osiągi, oświetlenie LED.

To nam się nie podoba: precyzja zmiany biegów, jakość i spasowanie materiałów, jakość dźwięku, brak gniazd USB-A.

Mercedes Sprinter – podsumowanie

Przyszłych posiadaczy Sprintera ucieszy ocynkowane nadwozie. Wariant 314 CDI zadowoli ich także prowadzeniem, osiągami i ekonomiką silnika. Nie zgłaszamy uwag również w kwestii walorów użytkowych. Jedyne, co nas zaniepokoiło, to poziom wykończenia, niekoniecznie pasujący do marki premium.

Dane techniczne

Silnik t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 2143
Moc maks. (KM/obr./min) 143/3800
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 330/1200
Napęd/skrzynia biegów przód/man. 6
Dł./szer./wysokość (mm) 5932/2020/2638
Rozstaw osi (mm) 3924
Pojemność przestrzeni ładunk. (m3) 11
Masa własna/ładowność (kg) 2258/1242
Pojemność zbiornika paliwa (l) 92
Rozmiar opon w test. aucie 225/65 R 16
Cena brutto wersji 314 CDI (zł) od 130 749

Osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h bd.
Prędkość maksymalna 156 km/h
Spalanie (WLTP) średnie 9,3 l/100 km
Emisja CO2 244 g/km
Teoretyczny zasięg 990 km
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:MercedesMercedes
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków