Parametry jednostki 1.6 MIVEC sprawdziliśmy w crossoverze ASX o przebiegu 30 tysięcy kilometrów. Taki dystans gwarantuje właściwe "ułożenie" się silnika, który według katalogu powinien rozwijać 117 KM przy 6000 obr./min. oraz 154 Nm przy 4000 obr./min.

Mitsubishi ASX - hamownia Foto: Onet
Mitsubishi ASX - hamownia

Pomiar przeprowadziliśmy na rolkach hamowni w Auto Serwisie P. H. U. Jan Zientara s.c. Urządzenie wykazało, że silnik rozwija aż 126,7 KM przy 6150 obr./min. Według normy uwzględniającej temperaturę i ciśnienie powietrza ASX był również dużo mocniejszy niż przewidziała fabryka - osiąga 125,8 KM. To odpowiednio 9,7 i 8,8 KM więcej niż należało się spodziewać.

Maksymalna wartość momentu obrotowego także wyraźnie przewyższyła normę fabryczną. Zmierzyliśmy 160,8 Nm przy 4900 obr./min., czyli 6,8 Nm więcej od wartości deklarowanej przez Mitsubishi.

Parametry przewyższające fabryczną normę mają przełożenie na osiągi. Z danych technicznych wynika, że ASX powinien rozpędzać się do 183 km/h. Na niemieckiej autostradzie podczas wyjazdu na targi Techno Classica Essen GPS wskazał, że Mitsubishi rozwija maksymalnie 188 km/h.

Pomiar na hamowni potwierdził również subiektywne oceny testujących, którzy niemal jednogłośnie stwierdzili, że do 4000 obr./min. ASX sprawia wrażenie ospałego. Przy niskich i średnich obrotach samochód faktycznie nie dysponuje nadmiarem siły napędowej. W przedziale 2000-4000 obr./min. moment obrotowy rośnie o ponad 30 Nm, a później utrzymuje się na wysokim poziomie do 6000 obr./min. Kto chce żwawo podróżować crossoverem Mitsubishi, musi utrzymywać wskazówkę obrotomierza powyżej 4000 obr./min.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmom: P. H. U. Jan Zientara s. c. oraz Promotor