Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mitsubishi Colt: 11,2 KM gratis!

Mitsubishi Colt: 11,2 KM gratis!

Autor Szewczyk Łukasz
Szewczyk Łukasz

Czy nowoczesne silniki wymagają docierania? Zdania się podzielone. Postanowiliśmy to sprawdzić przy pomocy Mitsubishi Colta. Efekty okazały się zaskakujące!

Mitsubishi Colt 1.3 na hamowni
Mitsubishi Colt 1.3 na hamowniOnet

Niektóre firmy twierdzą, że silniki są wykonywane i montowane z tak wielką precyzja, że docieranie jednostek napędowych nie jest konieczne. Trzy miesiące temu przeprowadziliśmy pomiar mocy w Mitsubishi Colcie z silnikiem o pojemności 1,3 litra. Wówczas na liczniku znajdowało się zaledwie 300 kilometrów.

Teoretycznie Colt powinien rozwijać 95 KM i 125 Nm. W praktyce okazało się, że niewielki silnik wytwarza 102,5 KM oraz 128,4 Nm. Po dokonaniu korekty, uwzględniającej temperaturę i ciśnienie powietrza parametry według normy DIN wynosiły 100,8 KM przy 6100 obr./min. oraz 127,5 Nm przy 4850 obr./min. Osiągi fabrycznie nowego silnika znacznie przewyższały więc wartości deklarowane przez producenta.

Można było wówczas ulec wrażeniu, że silnik Mitsubishi faktycznie nie wymaga docierania. Od listopada Colt pokonał 17 tysięcy kilometrów - w ekstremalnych mrozach, śnieżycach, jak również po niemieckich autostradach, gdzie oparcie pedału gazu o podłogę zaowocowało średnim spalaniem 15,9 l/100km.

Jak intensywna eksploatacja wpłynęła na kondycję silnika? Odpowiedzi udzieliły rolki hamowni w Auto Serwisie P. H. U. Jan Zientara s.c. Po przypięciu Colta pasami i podłączeniu komputera hamowni do pokładowej elektroniki Mitsubishi przyszedł czas na chwilę prawdy.

Zwolnienie sprzęgła wprawiło rolki hamowni w ruch. Colt rozpędzał się na poszczególnych biegach. Pod koniec pomiaru prędkościomierz wskazał ponad 200 km/h. Tuż po tym nastąpiło wysprzęglenie, a pomiar zakończył się, gdy opory hamowni oraz poszczególnych elementów układu jezdnego zatrzymały wirujące koła.

Niewielki Colt zdał egzamin na medal. Czterocylindrowy silnik rozwinął aż 106,2 KM przy 6150 obr./min. oraz 130,6 Nm przy 5000 obr./min. To ponad 11 KM więcej niż obiecuje producent! Po korekcie uwzględniającej ciśnienie oraz temperaturę powietrza moc maksymalna wynosi 103,6 KM.

Hamownia - Colt
Hamownia - ColtOnet

Kilkanaście tysięcy kilometrów przebiegu wyszło więc na dobre miejskiemu Mitsubishi - zaowocowało dodatkowymi 2,8 KM. Pomiar mocy potwierdził także spostrzeżenia testujących, którzy jednogłośnie twierdzili, że Colt "jedzie" na wysokich obrotach. Maksimum momentu obrotowego jest dostępne dopiero przy 5000 obr./min - o 1000 obr./min wyżej niż deklaruje producent. Z kolei maksymalnej mocy trzeba szukać tuż przy czerwonym polu obrotomierza.

Po nałożeniu wyników pomiarów z pierwszego i drugiego testu okazało się, że wartości momentu obrotowego oraz mocy wzrosły w całym zakresie obrotów. Silnik Mitsubishi tuż po wyjeździe z fabryki nie pracował więc najefektywniej.

Na koniec sprawdziliśmy, czy tankowanie do Colta paliwa o wyższej liczbie oktanów od zalecanej ma jakikolwiek sens. Pomiar wykazał, że na "lepszej" benzynie przybyło 0,2 KM. Tak niewielka różnica równie dobrze mogła być błędem pomiarowym…

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmom: P. H. U. Jan Zientara s. c. oraz Promotor

Autor Szewczyk Łukasz
Szewczyk Łukasz
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków