Dziewiąta, najnowsza generacja Lancera Evolution jest jeszcze bardziej sportowa, dynamiczniejsza, mocniejsza i prowadzi się lepiej niż "ósemka".Nad-wo-zie/ja-kość. Szerokie opony, spoilery i zderzaki z wlotami powietrza chłodzącego wyraźnie informują, do jakich celów został stworzony ten model. Ci, którzy lubią się wyróżniać, na pewno zdecydują się na droższą wersję wyposażoną w felgi BBS i amortyzatory Bilstein. Aby obniżyć masę karoserii, niektóre elementy (dach, błotniki oraz pokrywę silnika) wykonano z aluminium. Kokpit prosty, ale bardzo czytelny. Mocno wyprofilowane fotele kubełkowe Recaro zapewniają dobre trzymanie. Uk∏ad na-pę-do-wy/osią-gi. 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik Evo IX rozwija teraz moc 280 KM (poprzednik osiagał 265 koni). Dostępne są także mocniejsze wersje, nawet do 340 KM. Napęd reaguje bardzo spontanicznie, chętnie wchodzi na obroty. Kierowca ma do dyspozycji moment obrotowy 355 Nm już od niskich obrotów, zupełnie jak w dieslu. Mitsubishi znakomicie przyspiesza i jest niesamowicie elastyczne. Skrzynia została świetnie zestopniowana, a biegi wchodzą z charakterystycznym dla aut sportowych oporem. Uk∏ad jezd-ny/kom-fort. Jak na auto sportowe przystało, zawieszenie zestrojono twardo, a średnica zawracania jest relatywnie duża. Lancer trzyma się jezdni jak przyklejony. Zalety napędu 4x4 są szczególnie odczuwalne na zakrętach. Podczas przyspieszania na wyjściu z łuku elektrohydrauliczny, międzyosiowy mechanizm różnicowy przekazuje więcej mocy na oś tylną. Z kolei osiowy dyferencjał przydziela więcej mocy do koła jadącego po zewnętrznej. Dzięki temu po dodaniu gazu na zakręcie auto lekko się obraca i daje się prowadzić niezwykle dynamicznie.Kosz-ty/bez-pie-czeń-stwo. W Polsce nowe Evo jest w ofercie od stycznia. Fani zapewne już zamówili swoją wymarzoną "dziewiątkę", nie zważając na cenę (wersja podstawowa 169 990 zł), zużycie paliwa (śr. 13 l benzyny 98 okt.) i wysokie koszty utrzymania. Nie będzie im też przeszkadzał brak ESP. Ukoronowaniem sportowego wizerunku Lancera Evolution są rewelacyjne hamulce (36 m).