Nadwozie

Jeśli o wyglądzie mowa, Mistubishi Pajero Sport jest samochodem topornym i ciężkim. Nie ma się jednak co dziwić, bo to przecież L200 z dobudowanym na stałe tyłem. Dzięki temu sprawia jednak wrażenie auta nie do zdarcia. A sądząc po legendarnej trwałości japońskich aut, to może być absolutna prawda.

Paradoksalnie, mimo tego że żyjemy w czasach pięknie stylizowanych SUV-ów, które udają auta terenowe, a poddają się przy wjeździe w pierwszą z brzegu błotnistą drogę, wciąż znajduje się wielu klientów poszukujących auta funkcjonalnego, a nie wyłącznie ładnego.

Bo pudełkowate nadwozie oznacza w tym przypadku świetną widoczność dookoła, mnóstwo miejsca w kabinie i gigantycznych rozmiarów bagażnik. Z drugiej strony auto wcale nie jest brzydkie i zyskuje przy bliższym poznaniu. Powiem więcej, wiele osób oglądało się na Pajero Sportem, kiedy jechałem nim po polskich drogach. Może też dlatego, że nie jest u nas zbyt częstym gościem.

Wnętrze

We wnętrzu dostajemy to, co w L200. Klasycznie zaprojektowane wnętrze, duża kierownica oraz wielofunkcyjny wyświetlacz podający oprócz spalania również m.in. ciśnienie czy wysokość nad poziomem morza. I, co ważne, jest on umieszczony w znacznie bardziej optymalnym miejscu, niż w L200. Tam trzeba go szukać na samym dole środkowej konsoli, tutaj jest na samej jej górze.

Zawieszenie

Mitsubishi Pajero Sport to konstrukcja oparta na nieco surowym Mitsubishi L200. Jest jednak znacznie bardziej przyjazny w codziennym użytkowaniu od spartańskiego pikapa. Lepiej się prowadzi i zapewnia wyższy komfort jazdy, co zawdzięcza wielowahaczowemu zawieszeniu tylnych kół, w przeciwieństwie do resorów piórowych w L200. Z kolei po swoim towarowym odpowiedniku odziedziczył imponujące możliwości ładunkowe oraz możliwość ciągnięcia ciężkich przyczep.

Silnik i spalanie

Pod maską Pajero Sport pracuje potężny silnik Diesla DID o pojemności 2,5 litra. Maszyneria ta generuje 178 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego, jednak przy dużej masie sięgającej dwóch ton te parametry nie robią wielkiego wrażenia. Odczucia psuje też nieco zbyt krótko zestopniowana skrzynia biegów i długi skok lewarka.

Da się nim jednak jeździć w miarę dynamicznie, pozwalając sobie na wyprzedzanie wolniejszych aut na drogach krajowych czy podróżowanie autostradą. Wtedy robi się jednak dość głośno, a spalanie wyraźnie wzrasta. W ogóle zużycie paliwa nie jest mocną stroną tego auta. W trasie nie dziwią wyniki w okolicach 10 l/100 km, a w mieście nawet 11-12 l/100 km.

Bardzo mocną stroną, właściwie główną zaletą Mitsubishi Pajero Sport, jest świetny napęd czterech kół, oparty na systemie Super Select AWD. Standardowo napędzana jest oś tylna. Za pomocą mechanicznej dźwigni, obok tej do zmiany biegów, można dołączyć oś przednią, zblokować centralny mechanizm różnicowy oraz uruchomić reduktor. Z takim zestawem, w połączeniu z terenowymi oponami, niestraszny jest żaden teren. Tam, gdzie wszystkie SUV-y dawno utkną w oczekiwaniu na pomoc, Pajero Sport będzie dzielnie brnął do celu.

Ceny

Mitsubishi Pajero Sport jest obecnie dostępny w promocyjnej cenie od 138 tys. złotych. W zamian dostaniemy pełnowartościowy samochód terenowy o ponadprzeciętnych możliwościach, zarówno jazdy po bezdrożach, jak i przewozu osób i bagażu. Na pokładzie znajdzie się wszystko to, co niezbędne do wygodnego i bezpiecznego przemieszczania się, w tym m.in. klimatyzację, ABS czy ESP.

Mitsubishi Pajero Sport
Mitsubishi Pajero Sport

Opinie

Na rynku coraz mniej jest takich propozycji, a i Pajero Sport niebawem doczeka się następcy. Będzie on już z pewnością bardziej skomplikowany i naszpikowany elektroniką, co nie musi być wcale wielką zaletą. Prosta konstrukcja sprawdza się bowiem dobrze i jest świetną propozycją dla potrzebujących auta terenowego, a nie czegoś, co go tylko ładnie udaje…