- Taki downsizing ma sens! Silnik to mocny punkt samochodu
- Testowana wersja to niezły wybór do miasta. Niestety, w wersji 1.3 Nissan Qashqai nie oferuje napędu 4x4
- Crossover Nissana to ścisła czołówka segmentu – w 2018 r. zarejestrowano w Polsce 8533 nowe Qashqaie. Lepsza była tylko Dacia Duster
Różnorodność w segmencie SUV-ów i crossoverów może przyprawić o zawrót głowy – na rynku znajdziecie ponad 100 modeli. Różnią się one gabarytami, silnikami i stopniem przygotowania do jazdy w terenie. Dla wielu złotym środkiem może być Nissan Qashqai: testujemy co prawda wersję 2WD, ale to mocne, niezbyt duże auto, mogące posłużyć rodzinie lub podczas pozamiejskich wyjazdów. Niedawne zmiany zwiększyły atrakcyjność.
Listę nowości otwiera benzyniak 1.3, który zastępuje zarówno wersję 1.2, jak i 1.6. To nowoczesny silnik – Nissan podkreśla m.in. działania mające na celu obniżenie tarcia (pokrycie gładzi cylindrów warstwą podobną do tej z modelu GT-R), w porównaniu z jednostką 1.2 wzrosło ciśnienie wtrysku paliwa (z 200 do 250 barów), a wyposażona w elektryczne sterowanie zaworem upustowym turbosprężarka powinna szybciej reagować na wciśnięcie gazu. Oczywiście, pojawił się również filtr cząstek stałych.
W praktyce silnik wypada naprawdę dobrze. Właściwie nie odczuwa się braku mocy (ma 160 KM z 1.3) ani niedużej pojemności. Jednostka przyjemnie pracuje w całym zakresie prędkości, żywiołowo reaguje na wciśnięcie gazu. Spalanie? Również zadowalające – na spokojnie pokonywanej trasie może to być zaledwie 6 l/100 km, na autostradzie oraz w mieście rośnie o 2 l. Ale to przecież doładowany, naprawdę mocny benzyniak! Czego brakuje? Dobrym wyborem byłaby automatyczna skrzynia i napęd 4x4 – momentami brakowało trakcji, choć w takich sytuacjach elektronika płynnie ograniczała zapędy kierowcy. O ile nie ma problemu z zakupem „automatu” (do 160-konnej wersji za 8400 zł jest oferowana 7-stopniowa dwusprzęgłówka), o tyle w wersji benzynowej Nissan nie przewiduje 4x4 (występuje tylko z nowym dieslem 1.7).
Do układu napędowego dobrze dobrano zawieszenie – samochód na drodze zachowuje się pewnie, ani za bardzo nie buja, ani nie wytrząsa pasażerów. Zmierzona droga hamowania (ponad 40 m) wydaje się długa, ale trzeba mieć na uwadze to, że auto miało zimowe opony. Z niewielkim prześwitem i napędem przednim nie liczcie na harce w terenie.
Qashqai nie jest dużym autem. Jeśli chcecie wykorzystywać go w roli pojazdu rodzinnego, powinniście dokładnie obejrzeć wnętrze – ocena zależy od oczekiwań. Szerokość i ukształtowanie kanapy nie zagwarantują komfortu trzem pasażerom. Ale z drugiej strony mniejsze gabaryty to niższa masa (czyli lepsze osiągi) i łatwiejsze manewrowanie. Czy można liczyć na niskie ceny? Testowa wersja (1.3 DIG-T/160 KM Tekna) to wydatek ponad 120 000 zł. Nie jest to mało, nawet gdy uwzględni się niezłe wyposażenie, ale np. układ wspomagający utrzymanie pasa ruchu jest dostępny tylko z dieslem 1.5 – dlaczego? W serii znajdziecie zmieniony w 2018 r. przyzwoity zestaw audio z 7-calowym ekranem – pojawiła się m.in. funkcja rozpoznawania mowy dla języka polskiego i możliwość personalizacji ekranu, a nawigacja TomTom ma bezprzewodową aktualizację map. Testowy egzemplarz dostał też pakiet Premium, m.in. z audio Bose i panoramicznym dachem. Zbliżone technicznie Renault Kadjar (z tym samym silnikiem) w najlepszej wersji Intens kosztuje tylko 97 900 zł, ale ma nieco uboższe wyposażenie.
Nissan Qashqai DIG-T 160 – dane testowe:
Przyspieszenie 0-50/0-100/0-130 km/h | 3,3/9,2/14,4 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 6,4 s (4. bieg)/11,8 s (6. bieg) |
Masa własna/ładowność | 1446/424 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,5/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h zimne/gorące | 42,2/43,0 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 56/64/68 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 7,3 l/100 km |
Zasięg | 890 km |
Nissan Qashqai DIG-T 160 – dane techniczne (firmowe):
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1332 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 160/5500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 260/1600-3500 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 8,9/200 |
Spalanie średnie (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 7,0/158 |
Skrzynia biegów/napęd | 6 man./przedni |
Marka i model opon test. auta | Falken HS 449 Eurowinter |
Rozmiar opon test. auta | 225/45 R 19 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 410/65 |
Nissan Qashqai DIG-T 160 – wyposażenie, ceny i gwarancja:
Wersja | Tekna |
Airbagi/adaptacyjny tempomat | 6/N |
Utrzymanie pasa ruchu | N (tylko ostrzeganie) |
System bezkluczykowy/LED | S/S (full LED) |
Kamera 360 stopni | S |
Skórzana tapicerka/DVD | S (częściowo)/N |
Podgrzewane/went. fotele | S/N |
Cena podst. testowanej wersji | 122 590 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata lub 100 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 129 870,00 zł |
Nissan Qashqai DIG-T 160 – naszym zdaniem:
Dość prosty, ale sympatyczny samochód. Wszystko jest na swoim miejscu, auto prowadzi się łatwo, a mocny silnik zapewnia sporo przyjemności z jazdy i nie jest przy tym zachłanny na paliwo. Można by spodziewać się nieco korzystniejszej ceny, bo prawie 130 tys. zł za niezbyt duże auto bez napędu 4x4 na pewno nie jest okazją. Ocena 4,5/5
Głównym przeznaczeniem tej wersji jest jazda po… "miejskiej dżungli". Benzyniaka nie kupicie w wersji 4x4, docenić należy za to niezłe prowadzenie, kamery 360 stopni, itp.
Pod maską pracuje świeża konstrukcja 1.3 DIG-T – owoc mariażu grupy Renault, Mitsubishi oraz Mercedesa. Jedną z zalet ma być wysoki moment, osiągany w szerokim zakresie obrotów.
Zadarty tył skrywa praktyczny bagażnik o rozsądnej wielkości (410 l). Ale ładunki trzeba dość wysoko podnosić (krawędź załadunku: 76 cm) .
Spłaszczona w dolnej części gruba kierownica dobrze leży w dłoniach. Łatwa obsługa przełączników, niezłe materiały wykończeniowe – prowadzenie auta jest przyjemne.
W wersji Tekna seryjnym wyposażeniem jest system kamer 360 stopni. Warto podkreślić wysoką jakość obrazu, Nissan korzysta z kamer w lusterkach.
Nissan potrafi rozpoznawać znaki drogowe, ostrzeże o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, sam zahamuje w razie ryzyka kolizji.
Audio i multimedia korzystają z 7-calowego ekranu.
Wygodne fotele, elektryczna regulacja i częściowo skórzana tapicerka są seryjne w testowanej wersji.
Kanapa nadaje się raczej do jazdy w dwie osoby. Przeciętne miejsce na nogi.
Kufer ma 410 l, podwójna podłoga w górnym położeniu zapewnia uzyskanie płaskiej powierzchni po złożeniu kanapy.
Wymiary: wysokość do półki/sufitu 0,53/0,70-0,82 m; głębokość min./maks. 0,81/1,54 m; szer. 1,16 m.
Nissan Qashqai DIG-T 160 – to nam się podoba: dobra dynamika, jak i oszczędność silnika, pewne prowadzenie, wygodne, funkcjonalne, nieźle wyposażone wnętrze.
Nissan Qashqai DIG-T 160 – to nam się nie podoba: dość wysoka cena zakupu, brak napędu wszystkich kół (nawet w opcji), ograniczona możliwość konfiguracji dodatków.