• Taki downsizing ma sens! Silnik to mocny punkt samochodu
  • Testowana wersja to niezły wybór do miasta. Niestety, w wersji 1.3 Nissan Qashqai nie oferuje napędu 4x4
  • Crossover Nissana to ścisła czołówka segmentu – w 2018 r. zarejestrowano w Polsce 8533 nowe Qashqaie. Lepsza była tylko Dacia Duster

Różnorodność w segmencie SUV-ów i crossoverów może przyprawić o zawrót głowy – na rynku znajdziecie ponad 100 modeli. Różnią się one gabarytami, silnikami i stopniem przygotowania do jazdy w terenie. Dla wielu złotym środkiem może być Nissan Qashqai: testujemy co prawda wersję 2WD, ale to mocne, niezbyt duże auto, mogące posłużyć rodzinie lub podczas pozamiejskich wyjazdów. Niedawne zmiany zwiększyły atrakcyjność.

Listę nowości otwiera benzyniak 1.3, który zastępuje zarówno wersję 1.2, jak i 1.6. To nowoczesny silnik – Nissan podkreśla m.in. działania mające na celu obniżenie tarcia (pokrycie gładzi cylindrów warstwą podobną do tej z modelu GT-R), w porównaniu z jednostką 1.2 wzrosło ciśnienie wtrysku paliwa (z 200 do 250 barów), a wyposażona w elektryczne sterowanie zaworem upustowym turbosprężarka powinna szybciej reagować na wciśnięcie gazu. Oczywiście, pojawił się również filtr cząstek stałych. 

W praktyce silnik wypada naprawdę dobrze. Właściwie nie odczuwa się braku mocy (ma 160 KM z 1.3) ani niedużej pojemności. Jednostka przyjemnie pracuje w całym zakresie prędkości, żywiołowo reaguje na wciśnięcie gazu. Spalanie? Również zadowalające – na spokojnie pokonywanej trasie może to być zaledwie 6 l/100 km, na autostradzie oraz w mieście rośnie o 2 l. Ale to przecież doładowany, naprawdę mocny benzyniak! Czego brakuje? Dobrym wyborem byłaby automatyczna skrzynia i napęd 4x4 – momentami brakowało trakcji, choć w takich sytuacjach elektronika płynnie ograniczała zapędy kierowcy. O ile nie ma problemu z zakupem „automatu” (do 160-konnej wersji za 8400 zł jest oferowana 7-stopniowa dwusprzęgłówka), o tyle w wersji benzynowej Nissan nie przewiduje 4x4 (występuje tylko z nowym dieslem 1.7).

Do układu napędowego dobrze dobrano zawieszenie – samochód na drodze zachowuje się pewnie, ani za bardzo nie buja, ani nie wytrząsa pasażerów. Zmierzona droga hamowania (ponad 40 m) wydaje się długa, ale trzeba mieć na uwadze to, że auto miało zimowe opony. Z niewielkim prześwitem i napędem przednim nie liczcie na harce w terenie.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Nissan Qashqai DIG-T 160 – gabaryty i wymiary wnętrza.

Qashqai nie jest dużym autem. Jeśli chcecie wykorzystywać go w roli pojazdu rodzinnego, powinniście dokładnie obejrzeć wnętrze – ocena zależy od oczekiwań. Szerokość i ukształtowanie kanapy nie zagwarantują komfortu trzem pasażerom. Ale z drugiej strony mniejsze gabaryty to niższa masa (czyli lepsze osiągi) i łatwiejsze manewrowanie. Czy można liczyć na niskie ceny? Testowa wersja (1.3 DIG-T/160 KM Tekna) to wydatek ponad 120 000 zł. Nie jest to mało, nawet gdy uwzględni się niezłe wyposażenie, ale np. układ wspomagający utrzymanie pasa ruchu jest dostępny tylko z dieslem 1.5 – dlaczego? W serii znajdziecie zmieniony w 2018 r. przyzwoity zestaw audio z 7-calowym ekranem – pojawiła się m.in. funkcja rozpoznawania mowy dla języka polskiego i możliwość personalizacji ekranu, a nawigacja TomTom ma bezprzewodową aktualizację map. Testowy egzemplarz dostał też pakiet Premium, m.in. z audio Bose i panoramicznym dachem. Zbliżone technicznie Renault Kadjar (z tym samym silnikiem) w najlepszej wersji Intens kosztuje tylko 97 900 zł, ale ma nieco uboższe wyposażenie.

Nissan Qashqai DIG-T 160 – dane testowe:

Przyspieszenie 0-50/0-100/0-130 km/h 3,3/9,2/14,4 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 6,4 s (4. bieg)/11,8 s (6. bieg)
Masa własna/ładowność 1446/424 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,5/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h zimne/gorące 42,2/43,0 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 56/64/68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 7,3 l/100 km
Zasięg 890 km

Nissan Qashqai DIG-T 160 – dane techniczne (firmowe):

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1332
Moc silnika (KM/obr./min) 160/5500
Maks. mom. (Nm/obr./min) 260/1600-3500
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 8,9/200
Spalanie średnie (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 7,0/158
Skrzynia biegów/napęd 6 man./przedni
Marka i model opon test. auta Falken HS 449 Eurowinter
Rozmiar opon test. auta 225/45 R 19
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) 410/65

Nissan Qashqai DIG-T 160 – wyposażenie, ceny i gwarancja:

Wersja Tekna
Airbagi/adaptacyjny tempomat 6/N
Utrzymanie pasa ruchu N (tylko ostrzeganie)
System bezkluczykowy/LED S/S (full LED)
Kamera 360 stopni S
Skórzana tapicerka/DVD S (częściowo)/N
Podgrzewane/went. fotele S/N
Cena podst. testowanej wersji 122 590 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata lub 100 tys. km/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta 129 870,00 zł

Nissan Qashqai DIG-T 160 – naszym zdaniem:

Dość prosty, ale sympatyczny samochód. Wszystko jest na swoim miejscu, auto prowadzi się łatwo, a mocny silnik zapewnia sporo przyjemności z jazdy i nie jest przy tym zachłanny na paliwo. Można by spodziewać się nieco korzystniejszej ceny, bo prawie 130 tys. zł za niezbyt duże auto bez napędu 4x4 na pewno nie jest okazją. Ocena 4,5/5