Już na początku testu jedno jest pewne – nowa Kia Sorento to samochód, który ma udaną stylistykę nadwozia. Przecież w tym przypadku mamy do czynienia z dużym SUV-em, a karoseria wcale nie wygląda na przysadzistą.
Gdy zajmiemy miejsce we wnętrzu szybko otrzymamy potwierdzenie, że z pewnością nowe Sorento to pojazd idealny dla rodziny. Przestrzeni jest tu pod dostatkiem nawet wtedy gdy autem podróżują wysokie osoby. Z kolei rodzina z trójką dzieci nie powinna mieć problemu by z tyłu zmieścić trzy foteliki.
Jednak ta cecha dotyczy dwóch pierwszych rzędów siedzeń – w trzecim wygodnie będzie tylko dzieciom. Trzeba jednak pamiętać, że taka sytuacja jest typowa dla tego typu samochodów. Zaletą Sorento jest również możliwość różnorodnej konfiguracji wnętrza. To przede wszystkim zasługa możliwości przesuwania i składania siedzeń drugiego rzędu oraz ustawiania oparcia pod różnym kątem.
Baaardzo duży bagażnik!
Podczas rodzinnych urlopowych wyjazdów docenimy przestrzeń ładunkową. To fakt, że przy wykorzystanych wszystkich miejscach do dyspozycji są tylko 142 l, ale gdy na pokładzie jest co najwyżej 5 osób bagażnik powiększa się do aż 605 l, a to bez trudu pozwala zmieścić nie tylko urlopowy ekwipunek, lecz także wózek dziecięcy w trakcie codziennych jazd po mieście. Z kolei przy maksymalnym wykorzystaniu kufra do dyspozycji jest przestrzeń o kubaturze aż 1662 l.
Podróżując autem docenimy także materiały wykończeniowe. Tworzywa, z której wykonano deskę rozdzielczą są dobrej jakości, a w najbogatszej wersji wyposażeniowej XL na siedzeniach znalazła się skórzana tapicerka. Zastrzeżeń nie budzi również wyposażenie, bo na pokładzie znalazło się wszystko co niezbędne do komfortowego oraz bezpiecznego podróżowania.
Pod maską testowanego samochodu pracował 185-konny diesel, ktory pozwala na sprawne przyspieszanie. Do setki Kia Sorento rozpędza się w 10,4 s, a to całkiem dobry wynik. Trzeba się tylko przyzwyczaić do wolnego przełączania biegów gdy skrzynia jest ustawiona w trybie Eco lub Normal. Na dynamiczne zwiększanie prędkości możemy za to liczyć gdy mechanizm działa w ustawieniu Sport i poszczególne przełożenia są zmieniane przy wyższych obrotach i znacznie szybciej.
Zawieszenie samochodu polubią przede wszystkim kierowcy ceniący komfort podróżowania. Miękko zestrojone zawieszenie skutecznie tłumi nierówności nawierzchni. Jednak nawet osoby liczące na komfortową jazdę będą miały zastrzeżenia do działania podwozia. Okazuje się bowiem, że układ jezdny jest zbyt miękki jak na nasze warunki. Efekt? W trakcie pokonywania poprzecznych garbów nadwozie przesadnie się kołysze. Do dużych przechyłów dochodzi również w trakcie pokonywania zakrętów – Kia Sorento nie jest z pewnością idealną propozycją dla kierowców, którzy lubią dynamicznie pokonywać zakręty. Tym bardziej, że przeszkadza w tym także niezbyt precyzyjny układ kierowniczy.
A co z tymi, który chcieliby wykorzystać możliwości napędu na wszystkie koła? Jeżeli będą podróżowali po śliskiej nawierzchni to będą zadowoleni, bo samochód sprawniej porusza się niż modele na napędem na jedną oś. Jeżeli jednak spróbują sił w terenie, to szybko będą musieli zrezygnować. Napęd 4x4 to nie wszystko, niezbędna jest jeszcze odpowiednia budowa pojazdu, a ta nie zachęca do offroadowych zabaw. Wartości kątów natarcia, rampowego oraz zejścia wynoszą odpowiednio: 16,9; 21 oraz 18 stopni. Skromnie prezentuje się również prześwit – tylko 185 mm.
Podsumowanie
Nowa Kia Sorento to świetny samochód dla rodziny oraz kierowców, którzy liczą na bogate wyposażenie. Zaletą samochodu jest również wysoki komfort jazdy. Z kolei działanie duetu silnik – skrzynia biegów bardziej nastraja do spokojnego przemierzania autostrad niż prób dynamicznego przyspieszania.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność | 1995 |
Moc maksymalna | 185/4000 KM/obr./min |
Moment obrotowy | 402/1750 Nm/obr./min |
Pojemność bagażnika | 142/605/1662 l |
Zbiornik paliwa | 71 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4780/1890/1685 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,4 s |
Skrzynia/napęd | aut. 6/4x4 |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Średnie spalanie | 6,7 l/100 km |
Cena wersji XL | 172 900 zł |
Galeria zdjęć
Podczas codziennej jazdy docenimy komfortowe resorowanie nowe Kii Sorento
Zgrabne nadwozie skrywa przestronne wnętrze. Za metalizowany lakier trzeba zapłacić 2500 zł
Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, a obsługa urządzeń pokładowych bezproblemowa
Standardem wersji XL jest zestaw audio w skład którego wchodzi 7-calowy ekran dotykowy. Za 6000 zł można mieć zestaw z 8-calowym wyświetlaczem oraz odtwarzaczem CD
Wsiadanie do nowej Kii Sorento okazuje się bardzo wygodne
Konstrukcja nadwozia nie zachęca do podróżowania w terenie
Na pokładzie nie zabrakło systemu utrzymania pasa ruchu oraz ostrzegania o pojeździe znajdującym się w martwym polu
Część klawiszy do obsługi audio czy telefonu znalazło się na kierownicy
Automatyczna przekładnia płynnie zmienia biegi
Dzięki funkcji Drive Mode skrzynia może pracować w trybie Normal, Sport lub Eco
W manewrowaniu pomaga kamera cofania
Siedzenia okazują się bardzo wygodne i mają dobre boczne podparcie
W drugim rzędzie siedzeń wygospodarowano mnóstwo przestrzeni
Na dodatkowych miejscach wygodnie będzie tylko dzieciom
Przy pełnym wykorzystaniu części ładunkowej do dyspozycji są aż 1662 l
Pod podłogą kufra wygospodarowano dodatkowe schowki na drobiazgi
W teren lepiej się nie wybierać, ale dzięki napędowi 4x4 łatwiej podróżuje się po śliskiej nawierzchni