• nadwozie nowej Toyoty RAV4 oferuje mnóstwo przestrzeni dla podróżnych i na bagaż
  • moc hybrydy wzrosła o ponad 20 KM, a spalanie spadło o prawie 2 l/100 km
  • dopłata do wersji hybrydowej z napędem na obie osie wynosi 10 tys. zł

Hybrydowy SUV w palecie Toyoty to nic nowego. Japońska marka oferowała taki napęd od 2016 roku w RAV4 czwartej generacji. Generował moc 197 KM, przekazywał moment obrotowy na obie osie i według producenta auto rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 8,3 s (wg naszych pomiarów w 8,6 s). RAV4 w wersji hybrydowej cieszył się dużą popularnością zarówno w Europie, jak i w Polsce. W 2018 roku 65,7 proc. sprzedaży tego modelu nad Wisłą stanowiła właśnie ta odmiana (3139 sztuk), a w Europie wskaźnik wyniósł aż 85 proc. Jak zatem na tle poprzednika wypada piąta generacja modelu, która niedawno trafiła do salonów?

Foto: Auto Świat
Schemat wymiarow

Toyota podkreśla, że auto wykonano na nowej platformie TNGA, dzięki której jest lżejsze, sztywniejsze oraz oferuje lepsze właściwości jezdne. Nowe RAV4 jest krótsze od o poprzednika o 5 mm, a jednocześnie o 10 mm szersze i niższe. Aż o 30 mm zwiększono rozstaw osi i mimo niższego nadwozia udało się zwiększyć o 15 mm prześwit pojazdu. Pomimo zmiany zewnętrznych gabarytów SUV Toyoty oferuje nadal dużą przestrzeń dla podróżnych. Z przodu każdy, bez względu na wzrost, znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję. Z tyłu nawet pasażerowie o wzroście powyżej 180 cm nie będą mieli kłopotów ze zmieszczeniem się. 

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – podróż w komfortowych warunkach

 W nowym kokpicie uwagę zwracają dwa ekrany: 7-calowy na tablicy wskaźników oraz 8-calowy multimediów. Oba charakteryzują się dobrą czytelnością i łatwością obsługi, choć uznaliśmy, że monitor multimediów mógłby mieć ciekawszą grafikę. Doceniamy dostępność cyfrowego radia, sterowania głosowego i 3 portów USB, ale zabrakło nam lepszej komunikacji ze smartfonami, a precyzyjniej – interfejsów Android Auto i Apple CarPlay (Toyota zapowiedziała, że będą dostępne jeszcze w tym roku).

W topowej wersji Executive można liczyć na materiały o wysokiej jakości (chromowane klamki wewnętrzne, skórzane fotele, przeszycia na desce rozdzielczej) oraz bogate wyposażenie (podgrzewaną kierownicę i szybę czołową, wentylowane fotele oraz elektrykę siedzenia kierowcy wraz z pamięcią ustawień. Pasażerowie siedzący na kanapie nie mogą skorzystać z 3-strefowej klimatyzacji, dla nich przewidziano jedynie dodatkowe nawiewy.

Pod elektrycznie unoszoną pokrywą kryje się aż 580-litrowy bagażnik. Jest o 79 l większy niż w modelu czwartej generacji i – co ważne – po złożeniu oparć kanapy pozwala przewieźć aż 1690 l bagażu na płaskiej podłodze, ułatwiającej załadunek przedmiotów o dużych gabarytach. 

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – lusterko wsteczne z kamerą

Skoro już o nich mowa, to warto wspomnieć o nowym rozwiązaniu, którym jest wirtualne lusterko wsteczne. Możemy skorzystać z niego właśnie podczas przewożenia dużych przedmiotów lub rosłych pasażerów, gdyż wyświetla obraz z kamery znajdującej się nad tylną szybą. Kierowca może regulować wysokość i kąt obrazu, a nawet zoom. Ze względu na niewygodną obsługę menu i słabą jakość obrazu przy kiepskim doświetleniu uważamy to raczej za gadżet niż realnie przydatną funkcję. 

Jesteśmy za to pod wrażeniem nowego napędu hybrydowego. W porównaniu z poprzednikiem jego całkowita moc wzrosła o 21 KM (w wersji 4×4 nawet o 25 KM). W wynikach sprintu do „setki” nie odnotowaliśmy dużych różnic, ale patrząc na czasy elastyczności – już tak. W zakrach prędkości 60-100 km/h i 80-120 km/h nowa hybryda za każdym razem zyskuje 0,7 s,. Trzeba jasno powiedzieć, że poprawę osiągów nie tylko widać na papierze, lecz przede wszystkim czuć. Po pełnym wciśnięciu pedału gazu następuje „kopnięcie” ze strony auta. Owszem, przekładnia planetarna wymusza wówczas utrzymanie obrotów silnika w najwyższych rejestrach (co nie jest przyjemne dla ucha), ale auto skutecznie przyspiesza. Jeszcze lepsze efekty uzyskuje się po wyborze w skrzyni trybu Sport i wykorzystaniu łopatek na kierownicy (służą także stopniowania odzysku energii).

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – zasięg EV wynosi maksymalnie 2 km

Hybrydowego RAV4 nie kupuje się jednak po to, żeby ścigać się na torze, lecz po to, by jazda była cicha i oszczędna. Oczywiście, gdy wykorzystujemy wyłącznie silnik elektryczny (maksymalny zasięg EV do 2 km), w aucie panuje kompletna cisza.

O tym, co się dzieje podczas gwałtownego zwiększania prędkości już wspomnieliśmy, pozostaje napomknąć o chwilowym dys komforcie akustycznym przy zimnym rozruchu. 2,5-litrowy benzyniak pracuje wtedy głośno zarówno podczas jazdy, jak i na postoju (podwyższony poziom obrotów).

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – znacznie oszczędniejszy od poprzednika

Musimy pochwalić nowy napęd hybrydowy za ekonomikę. Choć realnie spalanie okazało się o 1,9 l/100 km wyższe od obietnic Toyoty, to względem poprzednika nastąpił znaczny progres. Wg naszych pomiarów średnie zużycie benzyny jest o 1,9 l/100 km mniejsze, i to po podwyższeniu mocy silnika. Brawo!

Także wrażenia z jazd nowym modelem mamy bardzo dobre. Na suchej nawierzchni nie zauważyliśmy kłopotów z trakcją, samochód gładko i cicho połykał wszelkie nierówności drogi, był zwrotny, a jego układ kierowniczy dawał wystarczające informacje o tym, co dzieje się z kołami. 

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – to nam się podoba

  1. Dużo miejsca dla pasażerów i na bagaże,
  2. dynamiczny i oszczędny napęd,
  3. dobre prowadzenie i komfort.

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – to nam się nie podoba

  1. Wolno otwierająca się pokrywa bagażnika,
  2. głośny silnik „na zimno” i podczas wyprzedzania,
  3. słaby uciąg holowanej przyczepy,
  4. brak Apple CarPlay.

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – moim zdaniem

Hybrydowe RAV4 to pojazd, który idealnie sprawdza się w ruchu miejskim. Docenicie wówczas łatwe wsiadanie, dobrą widoczność, wysoki komfort jazdy, zwrotność oraz spalanie (poniżej 6 l/100 km). Ale i w trasie się sprawdza, gdyż ma dobre osiągi, prowadzi się je przewidywalnie i jest pakowne. Kosztuje niemało, ale jest bogato wyposażone i pewnie niezawodne...

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s
0-100 km/h 8,3 s
0-130/0-160 km/h 13,3/21,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,2 s (aut.)
80-120 km/h 5,5 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1643/492 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,6/11,7 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 36,4 m (opony letnie)
gorące 37,1 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 6,5 l/100 km
Zasięg 840 km

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16
Ustawienie silnika/rozrząd poprzecz. z przodu/łańcuch
Wtrysk pośredni i bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 2487
Moc maks. (KM/obr./min) 176/5700
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 221/3600-5200
Moc napędu elektr. (KM) 120
Mom. obr. napędu elektr. (Nm) 88
Moc układu (KM) 218
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 8,4/180
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 4,6/105 (NEDC)
Skrzynia biegów/napęd bezstopniowa/przedni
Masa przyczepy z ham./bez (kg) 800/750
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 580-1690/55
Marka i model opon test. auta Bridgestone Alenza H/L 33
Rozmiar opon/prześwit (mm) 225/60 R 18/190

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – wyposażenie

Wersja Executive Hybrid
7 airbag./unikanie kolizji/LED-y S/S/S
Inteligentny tempomat/klima aut. S/S
Podgrzew. kierow./szyba czołowa S/S
Skóra/kamera/utrzym. pasa r. S/S/S
Alufelgi 18''/lakier metalik/navi S/4400/3200 zł

Nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid – gwarancja/ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej 169 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata lub 100 tys. km/12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta 177 500 zł