Passat należy do grona modeli, które nie narzekają na zainteresowanie klientów. VW nie chce jednak spoczywać na laurach i już myśli o tym, jak przyciągnąć do swoich salonów osoby, które dotychczas nie myślały o zakupie samochodu klasy średniej z Wolfsburga.

Dobrą okazją ku temu będzie debiut ósmej już generacji niemieckiego bestsellera. Najpierw, w 2014 roku, na rynku pojawią się wersje sedan i kombi, a w ciągu kolejnych dwóch lat dołączą czterodrzwiowe coupé, czyli CC, oraz nowości w gamie: kabriolet, dwudrzwiowe coupé i duży SUV.

Wszystkie odmiany, z wyjątkiem terenowej, będą zbudowane na bazie nowej, modularnej platformy MQB (Modularer Querbaukasten), która znajdzie zastosowanie także w innych przednionapędowych modelach Grupy VW (Audi, VW, Skoda, Seat) z silnikami umieszczonymi poprzecznie.Coupé oraz kabriolet powinny wejść do sprzedaży w 2015 roku i będą stanowić tańszą alternatywę dla bardziej ekskluzywnej gamy Audi A5.

Cabrio otrzyma składany elektrycznie hardtop, co podkreśli z jednej strony różnicę między tą wersją a A5 z dachem materiałowym, a z drugiej – bardziej prestiżowy charakter w stosunku do Golfa Cabrio. Ponadto temu wariantowi Passata przypadnie rola następcy Eosa, którego sprzedaż nie osiągnęła według VW zadowalającego poziou. W ofercie silnikowej znajdą się nowe generacje 4-cylindrowych jednostek benzynowych o poj. od 1,4 do 2,0 l i mocach od 130 do 250 KM oraz diesli 2.0 w wariantach 143-204 KM.

Na rok 2016 zaplanowano debiut trzeciej nowości (ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła). Byłby to SUV w formacie XXL zbudowany na platformie amerykańskiej odmiany Passata. Auto ma mieć 5 m długości, przestronne, 7-miejscowe wnętrze i korzystny stosunek ceny do wartości – mimo większych wymiarów byłoby pozycjonowane w ofercie poniżej Touarega.

Źródłami napędu tego modelu mogłyby być turbodoładowane silniki: 2-litrowy benzyniak o mocy ok.300 KM oraz 2-litrowy, 225-konny diesel. Jako miejsce produkcji wymieniany jest zakład w Chattanooga w Stanach Zjednoczonych.

PODSUMOWANIE - Większa liczba wersji nadwoziowych oznacza lepsze dopasowanie do trendów rynkowych i z pewnością pozytywnie wpłynie na poziom sprzedaży. SUV mógłby wypełnić w ofercie VW lukę między Tiguanem i Touaregiem.