Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Nowy Volkswagen Passat z IQ. Drive – wyjaśniamy jak to działa

Nowy Volkswagen Passat z IQ. Drive – wyjaśniamy jak to działa

Volkswagen Passat i IQ.Drive. To połączenie oznacza przestronny samochód klasy średniej wyposażony w systemy asystujące, które wspomagają kierowcę podczas prowadzenia pojazdu. Tym samym podróżowanie autem staje się jeszcze bardziej komfortowe i bezpieczne. Sprawdziliśmy jak działają ci elektroniczni wspomagacze.

Volkswagen Passat – test systemów asystującychVW

Volkswagen Passat – tego modelu nie trzeba nikomu przedstawiać. Samochód ceniony jest za przestronne wnętrze, pojemny bagażnik (zarówno w wersji sedan, jak i kombi) oraz siedzenia, których ukształtowanie sprzyja również dalekim podróżom.

Nie bez znaczenia jest również dopracowane zawieszenie, które skutecznie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, a jednocześnie zapewnia stabilne zachowanie pojazdu w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów.

Kierowcy, którzy decydują się na Passata doceniają nie tylko możliwość wyboru pomiędzy sedanem i kombi (również jako podwyższony Alltrack), lecz także pomiędzy wieloma silnikami (benzynowe, diesle i hybrydy) oraz kilkoma wersjami wyposażeniowymi. Każda z tych odmian już w standardzie ma bogate wyposażenie, ale jeżeli komuś potrzeba czegoś wyjątkowego powinien skorzystać z długiej listy opcji.

Volkswagen Passat i IQ. Drive

Kiedy spojrzymy na cennik i specyfikację Passata zauważymy część zatytułowaną IQ. Drive – zaawansowane systemy asystujące. Co to takiego? To zbiór pakietów, dzięki którym nie tylko łatwiej zaparkujesz (lub samochód zrobi to za Ciebie), lecz także będziesz lepiej widział drogę podczas jazdy nocą, a nawet unikniesz kolizji. Ale po kolei.

Za 1100 zł dostępny jest Park Assist 3.0 czyli wspomaganie parkowania. To dzięki niemu samochód wyręczy kierowcę i samoczynnie ustawi się w miejscu parkingowym (równolegle, prostopadle tyłem lub przodem), a także pomoże wyjechać z ciasnego miejsca parkingowego. Prowadzący musi jedynie stosować się do poleceń wyświetlanych na komputerze pokładowym i w odpowiednim momencie obsługiwać pedały hamulca lub przyspieszenia oraz zmieniać bieg do przodu lub do tyłu.

Zapewniamy Was, że w ten sposób Volkswagen Passat idealnie ustawia się w miejscu parkingowym. Kierowca nie musi martwić się, że czegoś nie dopatrzył i obił auto stojące przed nim, za nim lub obok. To dlatego, że system zawiera także funkcję awaryjnego hamowania przed przeszkodą. Podczas poszukiwania miejsca system działa do 40 km/h w przypadku miejsc równoległych i do 20 km/h gdy chodzi o poprzeczne miejsca parkingowe. Z kolei samo manewrowanie wykonywane jest do 7 km/h.

To jeszcze nie koniec ułatwień podczas parkowania. Prowadzisz auto z przyczepą i musisz zaparkować taki zestaw? Nie ma sprawy. Wystarczy, że zamówisz system z funkcją Trailer Assist (2420 zł), a ustawienie pojazdu staje się znacznie łatwiejsze.

Podczas testów Passata na drogach wokół Tallinna w Estonii duże wrażenie zrobiła na nas funkcja IQ. Light z ledowymi, reflektorami Matrix. Jest to, niestety droga inwestycja, bo w zależności od wersji wyposażeniowej za takie udogodnienie trzeba zapłacić 9630 zł lub 10 490 zł. Zapewniamy Was jednak, że to opłacalna inwestycja.

Volkswagen Passat – test po zmroku

Aby przetestować reflektory musieliśmy poczekać aż się ściemni. Uruchamiamy silnik, pokrętło od świateł ustawiamy na Auto, a dźwigienkę przy kierownicy odpychamy w pozycję świateł drogowych. Ruszamy, ale nic się nie dzieje, działają wyłącznie światła mijania. Wyjeżdżamy za miasto rozpędzamy się i nagle przed nami samoczynnie pojawia się snop światła rozświetlający drogę oraz pobocze. No tak, przecież ta funkcja działa od 65 km/h.

Widoczność jest doskonała, a kierowca nie musi nic majstrować żeby zmienić rodzaj oświetlenia. Pojawia się auto z przeciwka, system szybko je rozpoznaje i ogranicza świecenie w jego kierunku, aby nie oślepiać innych kierowców. Auto przejechało, a snop światła jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki rozszerza się ponownie.

Problemu nie ma także, gdy układ wyczuje przed nami pojazd jadący w tym samym kierunku co my. Wówczas ograniczony jest blask na środku (pojawia się tu ciemniejszy obszar), a większy blask jest po bokach poprzedzającego nas pojazdu. W ten sposób kierowca tegoż auta nie jest oślepiany, a my nadal mamy świetną widoczność. To jeszcze nie wszystko, bowiem dynamiczne reflektory obniżą się samoczynnie po wjechaniu w mgłę. Dzięki temu nie ma niebezpieczeństwa samooślepienia.

Niektóre elementy wspomagające kierowcę podczas prowadzenia można kupić zgrupowane w jeden pakiet. Wystarczy za 4680 zł zamówić Pakiet Travel Assist High, a od razu otrzymuje się: utrzymanie pasa ruchu, wspomaganie parkowania wraz z funkcją wyjazdu z miejsca parkingowego, awaryjne hamowanie w mieście, aktywną ochronę pasażerów, asystenta jazdy w korku do prędkości 60 km/h czy aktywny tempomat działający do 210 km/h.

Wprawdzie nie jechaliśmy aż tak szybko, ale doceniliśmy działanie tempomatu. Auto utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość, po dojechaniu do poprzedzającego pojazdu dostosowuje szybkość jazdy do niego, a gdy ten przyspieszy, nasz pojazd również zacznie się rozpędzać. Co ważne cały czas utrzymywany jest bezpieczny odstęp do poprzedzającego nas samochodu.

Volkswagen Passat z IQ. Drive – nasza opinia

Systemy asystujące oferowane w Passacie skutecznie wspomagają prowadzącego, a co ważne ich działanie nie zmniejsza przyjemności z prowadzenia pojazdu. Nadal możemy cieszyć się świetną dynamiką i możliwością sprawnego pokonywania zakrętów, a jednocześnie możemy czuć się bezpieczniej.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:Volkswagen
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków