Przyjemność z jazdy/układ napędowyAle same liczby nie mówią wszystkiego, choć 27-procentowy udział tej wersji silnikowej w sprzedaży Astry w Niemczech robi wrażenie. Ale chodzi o coś innego: subiektywnie rzecz oceniając, jest to zupełnie nowa jednostka napędowa: silna, żwawa i elastyczna.

Poczucie to zwiększa się jeszcze przez nowe brzmienie silnika, dzięki któremu szybko i chętnie zapomnimy o typowej dla Opla warkotliwości. Nowy silnik pracuje cicho, pobrzmiewa jasnym, wesołym klangiem, a wchodząc na obroty obwieszcza swą gotowość do usług miłym zaśpiewem.

Co ciekawe, program czyszczenia starej jednostki napędowej doprowadził również do obniżenia spalania: obecnie wynosi on 7,5 l/100 km. Nadwozie/jakośćTu wszystko zostało po staremu, co jednak ma wiele zalet. Produkowana od trzech lat Astra wyraźnie bowiem dojrzała, jakość wykończenia nie pozostawia obecnie właściwie nic do życzenia. Ponadto kabina wciąż wykracza przestronnością ponad przeciętne wartości swej klasy - 370 l bagażnika przeskakuje nadal wielu konkurentów (Golf: 330 l). Układ jezdny/bezpieczeństwoJędrnie i pewnie Astrę prowadzą amortyzatory i resory. Nawet mało doświadczony kierowca w tym aucie nie zazna kłopotów czy niespodzianek związanych z charakterystyką jezdną. Nie wymagany jest więc system ESP, którego i tak nie można nabyć nawet za dopłatą. Również pod względem ukształtowania zagłówków pozostaje nieco do zrobienia; rywale pod względem niektórych elementów wyposażenia wyprzedzają Opla. KomfortAstra nikogo nie rozpieści. Zawieszenie i fotele są raczej twarde, za to wszystko jest wzorowe pod względem ergonomii i obsługi. KosztyW bieżącym roku Astrę z silnikiem 1.6 o mocy 85 KM można nabyć za kwotę 46 400 zł. Cena wydaje się do przyjęcia, jednak wyposażenie auta jest bardzo ubogie. Tylko jeden airbag i wspomaganie kierownicy to za mało. PodsumowanieAuto stało się nie tylko czyste, ale jednocześnie cichsze, silniejsze, żywsze i oszczędniejsze. Czegoż można chcieć więcej, tym bardziej że jednocześnie dostajemy tu przestronną karoserię, praktyczną i użyteczną. Nieco przeszkadzają niewielkie niedoróbki w dziedzinie bezpieczeństwa, ale w końcu nie każdy może być Golfem.Ocena: 4