Przejmując w ofercie Opla rolę mikrovana Merivy, Crossland X wkroczył do bardziej konkurencyjnego segmentu rynku. Aktualna oferta modelu obejmuje 5 wersji silnikowych i 5 wyposażeniowych, w tym testowaną topową odmianę z dieslem 1.5.
Opel Crossland X 1.5d – nadwozie
Osłony nadkoli i zderzaków, szerokie listwy na drzwiach oraz 18-centymetrowy prześwit podkreślają offroadowy styl samochodu, ale w przypadku tego modelu większe znaczenie niż design ma jego praktyczność. Przy długości sięgającej 4,4 m i wysokości 1,8 m wnętrze auta oferuje wyróżniającą się w klasie przestronność. Miejsca jest tu sporo zarówno na komfortowych przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie, którą dodatkowo wyposażono w regulowane oparcia i wzdłużnie przesuwane siedzisko. Ta ostatnia opcja pozwala na powiększenie bagażnika z 410 do imponujących 520 l. Oczywiście, kosztem przestrzeni na nogi pasażerów, alew pewnych sytuacjach może okazać się to bardzo przydatne. Na plus trzeba zaliczyć dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, dodatkowo wspieraną panoramiczną kamerą, a także bogate wyposażenie topowej wersji Elite.
Opel Crossland X 1.5d – Silnik
Czterocylindrowy diesel 1.5 o mocy 120 KM jest oferowany tylko z 6-biegowym „automatem”. To para o raczej łagodnym usposobieniu. Owszem, 300 Nm momentu, dostępne już przy 1750 obr./min, zapewnia dobrą elastyczność, ale skrzynia biegów z ociąganiem reaguje na polecenia wydawane prawą stopą i zdarza się jej szarpnąć w reakcji na kick-down. Przy spokojniejszym stylu jazdy działa za to bardzo sprawnie, a napęd rewanżuje się minimalnym zapotrzebowaniem na paliwo.
Opel Crossland X 1.5d – prowadzenie
Miękka charakterystyka zawieszenia na równych nawierzchniach zapewnia wysoki komfort jazdy, ale na zakrętach skutkuje silnym wychylaniem się nadwozia. Zbyt mocno wspomagany układ kierowniczy z jednej strony ułatwia manewrowanie, ale z drugiej ogranicza wyczucie prowadzenia i zniechęca do aktywniejszej, dynamicznej jazdy. W aucie irytowało ponadto nadgorliwe działanie asystenta pasa ruchu, który każdorazowe muśnięcie pasa sygnalizował trzema dźwiękami.
Opel Crossland X 1.5d – koszty
W najtańszej wersji wyposażeniowej Crosslanda X z tym silnikiem można kupić za 89 000 zł. Wysoka cena testowanego egzemplarza – ponad 113 000 zł to efekt doposażenia w liczne opcje.
To nam się podoba
Funkcjonalne i bogato wyposażone wnętrze, komfortowe zawieszenie, ekonomiczny silnik.
To nam się nie podoba
Twarde plastiki na obiciach drzwi, nadaktywny asystent pasa ruchu, „gumowy” układ kierowniczy
Opel Crossland X 1.5d - naszym zdaniem
Crossland X to praktyczne, wygodne auto i w wersji ze 120-konnym dieslem – bardzo ekonomiczne. Nie wywołuje jednak wielkich emocji, co zresztą dla wielu osób może być atutem. Jest bardzo poprawnym crossoverem, ale jeśli ktoś szuka lepszej dynamiki, powinien zwrócić uwagę na benzynową odmianę 1.2 Turbo o mocy 130 KM.
Silnik | t.diesel/R4/16 | |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 | |
Moc maks. (KM/obr./min) | 120/3750 | |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 300/1750 | |
Napęd/skrzynia biegów | na przód/aut. 6 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,2 | |
Średnie spalanie testowe (l/100 km) | 5,1 | |
Masa własna/ładowność (kg) | 1368/487 | |
Dł./szer./wysokość (mm) | 4405/1805/1685 | |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Turanza | |
Rozmiar opon | 215/50 R 17 | |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 410-1255/45 | |
Cena wersji/test. egzemplarza (zł) | 95 700/113 500 | |