Zacznijmy od wymiarów – Grandland X to największy SUV Opla. Ma 447,7 cm długości, 160,9 cm wysokości, 185,6 cm szerokości, a rozstaw osi wynosi 267,5 cm. Wymiary zewnętrzne przenoszą się na obszerne wnętrze – w Grandlandzie X swobodnie mogą podróżować cztery osoby i nie zabraknie im miejsca ani na nogi, ani nad głowami. Dotyczy to przednich, a także tylnych siedzeń.
Bagażnik ma pojemność 514 l. Czy to wymiar grand? Nie, ale wstydu tu nie ma, bo konkurenci oferują podobne pojemności. Gdy złożymy oparcia tylnych siedzeń (kanapa dzielona w stosunku 60:40), mamy do dyspozycji 1652 l. W seryjnym wyposażeniu otrzymamy także podwójną, regulowaną podłogę bagażnika Flex Floor. Pozwala to przewozić drobne przedmioty bez obawy, że będą „myszkowały" w bagażniku.
W rozmiarze grand były koła testowego Grandlanda X – wersja 2.0 diesel w wersji Ultimate oferowana jest z kołami w rozmiarze 235/50 R 19. Trzeba przyznać, że wyglądają znakomicie i dodają Grandlandowi X rasowego, a nawet sportowego charakteru. Niskoprofilowe opony „pięćdziesiątki" znakomicie zachowują się podczas jazdy na drogach szybkiego ruchu i na autostradzie. Gorzej jest na drogach gorszej jakości (jeszcze jest ich sporo) oraz w mieście, szczególnie wtedy, gdy trzeba wjechać na wysoki krawężnik. Należy robić to bardzo delikatnie, powoli, bo można uszkodzić nie tylko oponę, lecz także felgę, a to i duży wydatek, i kłopot, ponieważ w bagażniku nie znajdziemy koła zapasowego (tzw. dojazdówka kosztuje dodatkowo 600 zł), tylko zestaw naprawczy, który w przypadku uszkodzenia boku opony na nic się nie przyda.
Opel Grandland X – mocny i elastyczny diesel pod maską
Na miano grand zasługuje także silnik testowanego Opla Grandlanda X. Dwulitrowy turbodiesel rozwija moc 177 KM i wysoki moment obrotowy 400 Nm – już przy 2000 obr/min. Co to oznacza? Że silnik jest nie tylko mocny, lecz także elastyczny, nie trzeba go kręcić do wysokich obrotów, aby nabrał wigoru. Podczas przyspieszania czy wyprzedzania, wystarczyło lekko operować pedałem gazu, aby Grandland X żwawo przyspieszał. Z danych fabrycznych wynika, że auto potrzebuje tylko 9,5 sekundy do osiągnięcia prędkości 100 km/h. To bardzo dobry wynik, tym bardziej jeśli weźmiemy pod uwagę, że Grandland waży (z pasażerami na pokładzie) aż dwie tony.
Przy okazji – prędkość maksymalna wersji 2.0 diesel to 211 km/h. Nie sprawdziliśmy, czy to prawda, ponieważ test odbywał się na polskich drogach. Ale możemy zapewnić, że Grandland X zawalidrogą nie jest i z dopuszczalnymi prędkościami (to znaczy w granicach 140 km/h na autostradzie) pomyka bardzo żwawo, nie będąc przy tym przesadnie głośnym wewnątrz.
Opel Grandland X – ile pali?
Przy okazji wrażeń z jazd, warto wspomnieć o spalaniu – producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 6,1-6,6 l/100 km. Podejmuję się osiągnąć ten wynik, ale w specjalnych warunkach, np. podczas dłuższej jazdy autostradowej z prędkością nie większą niż 100 km/h. Jednak nie o to przecież chodzi. W normalnej, dynamicznej jeździe (bez bagażnika na dachu) trzeba się liczyć ze spalaniem co najmniej o litr większym. To moim zdaniem akceptowalny „błąd". W jeździe miejskiej spalanie wzrośnie o kolejny litr na 100 km, a gdy przyjdzie nam postać w korkach – musimy liczyć się ze zużyciem na poziomie 9 l/100 km.
A propos jazdy miejskiej – bardzo się w niej przydaje i sprawdza automatyczna skrzynia. Działa miękko, nie szarpie, nie męczy kierowcy i pasażerów. Nie można tego powiedzieć o układzie hamulcowym – działa podobnie, jak pneumatyczne hamulce w ciężarówkach, tzn. jest bardzo czuły i działa gwałtownie, nawet przy lekkim naciskaniu pedału hamulca. Trzeba się do tego przyzwyczaić i nauczyć, w przeciwnym wypadku każde hamowanie będzie szarpało pasażerami. Co jeszcze jest grand w Oplu Grandlandzie X? Cena! W wersji Ultimate auto kosztuje 158 400 zł. To najdroższy Grandland X spośród sześciu wersji silnikowych i czterech wyposażeniowych.
Gdyby ktoś chciał zaoszczędzić – podpowiadamy: ta sama najbogatsza wersja Ultimate, z silnikiem Diesla, ale słabszym – 1.5/130 KM i 6-biegowym automatem kosztuje 149 400 zł, a ze skrzynią manualną 141 400 zł – można zaoszczędzić 17 tys. zł nie rezygnując z najbogatszego wyposażenia. Ale to nie koniec możliwości zaoszczędzenia – Opel oferuje na wersję Ultimate z silnikiem 2.0 diesel upust grand w wysokości aż 23 tys. zł – dotyczy to osób prowadzących firmę.
Opel Grandland X – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1997 cm3, R4, turbodiesel |
Moc | 177 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 400 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów | automatyczna 8-biegowa, na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 211 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,9 l/100 km (dane producenta) |
Masa własna | 1575 kg |
Długość/szerokośc/wysokość | 447,7/190,6/160,9 cm |
Rozstaw osi | 267,5 cm |
Pojemność bagażnika | 514-1652 l |
Długość auta 4477 mm, rozstaw osi 2675 mm
Skrzynia automatyczna 8-biegowa
Bagażnik ma pojemność 514 l, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń – 1652 l