• Wersja GT francuskiego SUV-a pokazuje, że auta tego segmentu też mogą mieć dynamiczny dizajn
  • Silnik o dużej mocy pozwala jeździć naprawdę szybko, a skoro jest to diesel, to można też liczyć na oszczędne gospodarowanie paliwem
  • Futurystyczny i-Cockpit Peugeota wymaga przyzwyczajenia

Mimo dwuletniego już stażu rynkowego, 3008 nadal przykuwa uwagę i wyróżnia się w bardzo konkurencyjnym segmencie kompaktowych SUV-ów i crossoverów. Wersja GT jest najbardziej reprezentacyjną i najlepiej wyposażoną w całej gamie tego modelu i występuje tylko z najmocniejszym, 180-konnym silnikiem diesla.

Peugeot 3008 GT – cieszy oczy

O designie tego modelu wypowiadałem się już wielokrotnie w samych superlatywach, nie pozostaje mi zatem nic innego jak ponownie potwierdzić jej magnetyczny, przyciągający spojrzenia styl. Auto jest zgrabne, a dzięki dwubarwnemu malowaniu nadwozia o nazwie Coupe Franche (charakterystyczne dla topowych wersji również w takich modelach jak 308 GTi czy 5008 GT) zyskuje jeszcze bardziej zadziorny, dynamiczny charakter wzmacniany dodatkowo chromowanymi i srebrnymi detalami wykończenia (listwy na drzwiach, grill, osłony pod zderzakami, relingi) oraz 19-calowymi alufelgami.

Wnętrze to pokaz kunsztu i pomysłowości projektantów Peugeota. Łączy futurystyczny styl z funkcjonalnością i elegancją. Znany z innych modeli marki i-Cockpit z cyfrowymi zegarami umieszczonymi nad kołem kierownicy przekazuje niezbędne podczas jazdy informacje, a sam wygląd zegarów można modyfikować i dopasowywać do własnych preferencji. Duży 8-calowy ekran dotykowy na centralnym miejscu kokpitu daje dostęp do pokładowego systemu multimedialnego, audio (Hi-Fi Focal Premium, tuner cyfrowy) i ustawień elektronicznych systemów samochodu. Za jego pośrednictwem obsługuje się również klimatyzację, wybiera styl podświetlenia wnętrza czy, skąd inąd świetny, rodzaj i natężenie masażu na przednich fotelach. Niektóre funkcje wywołuje się także przyciskami w lotniczym stylu na konsoli środkowej. Chromowane detale wykończeniowe i nakładki na pedałach wraz ze spłaszczoną u dołu kierownicą z oznaczeniem „GT” oraz skórzana tapicerka Nappa tworzą przyjemną sportowo-luksusową atmosferę.

Foto: RRafał Sękalski / Onet
Peugeot 3008 GT

Drobne zastrzeżenie mam tylko do spasowania niektórych elementów deski rozdzielczej, ale przyznam, że być może to defekt tego konkretnego egzemplarza, gdyż w innych wersjach 3008, jakimi miałem okazję jeździć, nie miałem takich spostrzeżeń.

Pod względem funkcjonalności odmiana GT nie różni się od pozostałych, a to oznacza przyzwoitą ilość miejsca dla pasażerów i bagażu – na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie siedzi się wygodnie i podróżuje komfortowo. Bagażnik ma pojemność 520 litrów i łatwo go powiększyć do 1482 litrów rozkładając oparcia tylnej kanapy. Klapa unosi się wysoko i ma opcjonalny system automatycznego otwierania i zamykania.

Foto: Rafał Sękalski / Onet
Peugeot 3008 GT

Peugeot 3008 GT – grzeszy mocą

Od wersji o wybitnie sportowych aspiracji oczekiwałbym większej mocy, niż 180 KM dostarczanych przez turbodoładowanego diesla, ale muszę przyznać, że na co dzień SUV Peugeota radzi sobie bardzo dobrze i chętnie przekazuje 400 Nm momentu obrotowego na przednie koła. Po aktywowaniu przyciskiem, umieszczonym obok drążka automatycznej przekładni, trybu SPORT dodatkowo nabiera wigoru, a do uszu kierowcy dociera bardziej soczyste brzmienie silnika. Niestety, to tylko efekt dźwiękowy generowany przez głośniki.

Auto chętnie przyspiesza – do setki w niespełna 9 s – a 6-biegowa skrzynia poprawnie reaguje na kick-down, choć pracując w trybie automatycznym, raczej nie jest to konstrukcja nastawiona na agresywną jazdę. W takich sytuacjach można skorzystać z sekwencyjnej zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy.

Foto: RRafał Sękalski / Onet
Peugeot 3008 GT

Sam układ kierowniczy i sprężysta charakterystyka zawieszenia powodują, że 3008 GT prowadzi się bardzo zwinnie i przewidywalnie, a przede wszystkim gwarantuje wysoki komfort i idealnie sprawdza się zarówno na długich trasach, jak i w ruchu miejskim. Poradzi sobie również na szutrach i polnych drogach, głównie z uwagi na ponad 21-centymetrowy prześwit i duży moment obrotowy, ale off-road oczywiście jego żywiołem nie jest.

Zużycie paliwa, które w teście osiągnęło średni poziom 7,2 l/100 l/100 km uznaję za dobry rezultat.

Peugeot 3008 GT – prawie wszystko w standardzie

Jak przystało na topową wersję, GT oferuje bardzo bogate wyposażenie seryjne, zarówno z zakresu komfortu, jak i bezpieczeństwa pasażerów. Testowany egzemplarz wzbogacono dodatkowo o m.in.: lakier Coupe Franche za 7900 zł, pakiet Drive Assist (system Active Safety Brake, system ostrzegania przed kolizją Distance Alert, adaptacyjny tempomat z funkcją STOP) za 1650 zł, pakiet City 2 z kamerą 180 stopni za 2600 zł, fotele z funkcją masażu za 6000 zł, panoramiczny dach za 5000 zł, system audio Focal za 3600 zł czy bezdotykowe otwieranie klapy bagażnika za 2400 zł. W sumie opcje podniosły cenę auta do ponad 203 tys. zł. Sporo...

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi 180 6EAT - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1997 cm3, R4 turbo diesel
Moc 180 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy 400 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa skrzynia automatyczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 207 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km
Masa własna 1425 kg
Cena od 157 700 zł