Od niedawna model 301 można kupić w salonie w wersji 1.6/115 KM LPG. Wbrew pozorom nie mamy do czynienia z autem fabrycznie przystosowanym do spalania gazu. Przeróbka odbywa się już w Polsce, w wybranych serwisach Peugeota, a pod maskę trafia znana i sprawdzona instalacja BRC Sequent 24, specjalnie skonfigurowana do tego modelu przez tarnowską firmę Czakram.
Obecnie instalacja LPG jest dostępna w promocyjnej cenie – za jej zakup i montaż trzeba zapłacić 3100 zł. Testując 301 LPG sprawdziliśmy, ile się oszczędza, tankując paliwo o połowę tańsze oraz czym te oszczędności są okupione?
Profesjonalny montaż instalacji LPG
Wlew gazu ukryto obok korka benzyny, a niewielki przełącznik trybu zasilania znajduje się w dolnej części deski rozdzielczej. 35-litrowy zbiornik paliwa umieszczono w miejscu na koło zapasowe, ale sam „zapas”, zapakowany w pokrowiec. Pod maską elementy instalacji, z wyjątkiem filtra gazu, też nie rzucają się w oczy.
Jak jeździ na benzynie, a jak na gazie?
Po uruchomieniu silnik – jeśli jest zimny – przez chwilę pracuje na benzynie. Po rozgrzaniu niemal niedostrzegalnie automatycznie przełącza się na gaz. Tylko wyczulony kierowca zauważy, że odgłos pracy silnika staje się wtedy inny, bo spod maski słychać klekotanie wtryskiwaczy gazowych. To normalne! Za to praktycznie nie zmieniają się osiągi – auto niemal tak samo przyspiesza na gazie, jak i na benzynie.
Silnik - typ/cylindry/zawory | LPG + benz. R4/16 |
Pojemność | 1587 cm3 |
Moc maks. | 115/6050 KM/obr./min |
Moment | 150/4000 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 506 l |
Masa własna/ładowność | 1090/434 kg |
Zbiornik paliwa/LPG | 50/35 l |
Przeglądy | co 15 tys. km |
Przysp. 0-100 km/h* | 9,4 s |
Prędkość maks.* | 188 km/h |
Śr. spalanie* | 6,5 l/100 km |
Cena (wersji Active z LPG) | 50 900 zł |
* Dane fabryczne
By upewnić się, czy subiektywne wrażenia nas nie mylą, sprawdziliśmy osiągi silnika na hamowni. Przebieg krzywych mocy i momentu obrotowego, a co za tym idzie – charakterystyka silnika, niezależnie od wybranego paliwa są niemal identyczne, co świadczy o dobrym zestrojeniu instalacji.
Podczas jazdy na gazie silnik pozwala na dotryskiwanie małych dawek benzyny – przy ostrej jeździe będzie jej zatem z baku ubywać (w teście ok. 1 l/100 km). Uwzględniając koszty benzyny potrzebnej na rozruch instalacja LPG zwróci się najwcześniej po przejechaniu ok. 35 tys. km.
Jazdy testowe Peugeot 301 | Video:
- przestronne wnętrze,
- zbliżone osiągi na benzynie i na gazie
- niskie koszty eksploatacji,
MINUSY:
- opłacalność instalacji tylko przy dużych, rocznych przebiegach,
- hałaśliwy silnik
- koło zapasowe ogranicza przestrzeń w bagażniku
WIĘCEJ NA TEMAT TESTU PEUGEOTA 301 1.6 VTI Z INSTALACJĄ GAZOWĄ ZNAJDZIEDZIE W NAJNOWSZYM WYDANIU “AUTO ŚWIAT” (NR. 10/2014)
Zobacz także:
Galeria zdjęć
Deska rozdzielcza wygląda estetycznie, a jej obsługa okazuje się bezproblemowa
Średnie zużycie benzyny podczas testy wyniosło 7,5 l/100 km, gazu 9,4 l/100 km. Biorąc pod uwagę, że cena gazu jest o połowę niższa od kosztów benzyny oszczędności są wymierne. Pamiętać jednak trzeba, że przy zasilaniu gazowym silnik zużywa trochę benzyny: na zimny rozruch lub przy pełnym obciążeniu
35-litrowy zbiornik paliwa umieszczono we wnęce koła zapasowego. „Zapas” wrzucono do pokrowca i umieszczono w bagażniku (506 l)
Przełącznik trybu zasilania znajduje się w dolnej części deski rozdzielczej
Wlew gazu znajduje się pod klapą obok korka benzyny
Pod maską komponenty instalacji, z wyjątkiem filtra gazu, też nie rzucają się w oczy
Siedzenia są obszerne, ale na trasach miękkie tapicerowanie daje się we znaki
Z tyłu wygospodarowano dużo przestrzeni, zwłaszcza na wysokości kolan
Żeby upewnić się, czy subiektywne wrażenia nas nie mylą, sprawdziliśmy osiągi silnika na hamowni. Przebieg wykresu momentu obrotowego i mocy niemal się pokrywają, co w praktyce oznacza, że podczas jazdy różnice między jazdą na gazie i benzynie nie będą zauważalne