Do Peugeota 308 mamy szczególny sentyment. Kompaktową „308-ką” z silnikiem 1.2 o mocy 130 KM przejechaliśmy w teście długodystansowym 100 tys. km, z czego 25 tys. km w trybie ciągłym – zmienialiśmy się za kierownicą i nie daliśmy autu ostygnąć. Film z tej próby można obejrzeć u nas i na kanale youtube’owym „Auto Świata”. Dziś w naszym teście model po liftingu w wersji wyposażeniowej Allure.

Peugeot 308 – nadwozie

We wnętrzu znajdziecie dużo miejsca dla kierowcy i siedzącego obok niego pasażera, w dodatku fotele są wygodne i przyjazne kręgosłupom. Z tyłu wysocy na długich trasach będą narzekać na skąpą przestrzeń na nogi. Na bagażnik nikt nie powinien się skarżyć: blisko 400 l w klasycznym hatchbacku to przyzwoity wynik. Niewiele zmieniło się także w kokpicie – tu Peugeot ukazuje swoje oblicze indywidualisty. Mała (skądinąd poręczna) kierownica i umiejscowienie panelu zegarów sprawiają, że trudno znaleźć pozycję, w której wskaźniki byłyby dobrze widoczne. W dodatku wskazówka na obrotomierzu porusza się w przeciwnym kierunku niż ta na prędkościomierzu, co na początku wydaje się dziwne. Innym elementem, z którym użytkownicy klasycznych kompaktów muszą się zaprzyjaźnić, to obsługa większości funkcji auta, takich jak klimatyzacja i systemy asystenckie, za pośrednictwem ekranu dotykowego. Jednak zastępowanie pokręteł i guzików wyświetlaczami i gładzikami staje się coraz powszechniejsze, więc Peugeot po prostu wyprzedził trend. Systemy wspomagające: wykrywania zmęczenia kierowcy, monitorowania ograniczeń prędkości i monitorowania pasa ruchu są w Allure seryjne. Czujnik martwego pola w pakiecie z systemem automatycznego parkowania wymaga dopłaty 2800 zł.

Peugeot 308 – silnik

Turbodoładowany motor 1.2 to mocna strona tego modelu. Trzycylindrowiec, który po liftingu otrzymał filtr cząstek stałych, pracuje zdumiewająco harmonijnie i niezbyt głośno, świetnie współgra z 6-biegową przekładnią, spontanicznie reaguje na dodanie gazu od niskich obrotów i daje autu niezłego kopa, co jest nie tylko przyjemne, lecz także zwiększa poczucie bezpieczeństwa kierowcy. Nie ma obawy, że autu zabraknie dynamiki podczas wyprzedzania ciężarówki poza miastem ani w mieście, gdy trzeba szybciej zjechać ze skrzyżowania, żeby nie blokować drogi innym. Spalanie na umiarkowanym poziomie.

Peugeot 308 – prowadzenie

Mała średnica koła kierownicy wzmaga czułość reakcji, co wymaga przyzwyczajenia. Generalnie auto prowadzi się pewnie, łatwo się nim manewruje, a działanie hamulców jest bez zarzutu, o czym świadczą wyniki wykonanego przez nas testu. Komfortowi jazdy sprzyjają dodatkowo dobrze wyprofilowane fotele. 

Peugeot 308 – koszty

Ceny „308-ki” zaczynają się od ok. 70 000 zł za auto ze 110-konnym silnikiem, nasza dobrze wyposażona 130-konna wersja Allure jest o 15 000 zł droższa. Ledowe reflektory auta testowego kosztują 4000 zł, kamera cofania z widokiem z góry – 1300 zł.

Peugeot 308 – naszym zdaniem

Polubiliśmy tego Peugeota, bo jeżdżąc nim, czuliśmy się bezpiecznie i komfortowo. Możliwość dynamicznego przyspieszenia od dowolnej prędkości przydaje się nie tylko podczas wyprzedzania tirów na trasie, lecz także w mieście, gdzie dodatkową zaletę stanowi łatwość manewrowania na parkingu. Krytykowana jeszcze przez wielu użytkowników dotykowa obsługa funkcji samochodu staje się codziennością.

Peugeot 308 – to nam się podoba

Dynamika i komfort jazdy, kultura pracy silnika, systemy asystenckie, duży bagażnik.

Peugeot 308 – to nam się nie podoba

Mała przestrzeń z tyłu na nogi, słabo czytelne wskaźniki, budząca zastrzeżenia ergonomia.

Dane techniczne

Dane techniczne 308 1.2 PureTech
Silnik t.benz./R3/12
Pojemność skokowa (cm3) 1199
Moc maks. (KM/obr./min) 130/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 230/1750
Napęd/skrzynia biegów przedni/man. 6
Dł./szer./wysokość (mm) 4253/1804/1457
Rozstaw osi (mm) 2620
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 398-1206/53
Masa własna/ładowność (kg) 1164/586
Cena 1.2 PureTech Allure (zł) od 85 500

Wyniki testu Peugeota 308

Wyniki testu Peugeot 308 1.2 PureTech
0-50 km/h (s) 3,1
0-100 km/h (s) 9,9
0-130 km/h (s) 12,6
60-100 km/h (s) 7,3 (4. bieg)
80-120 km/h (s) 10,6/13,1 (5./6. b.)
Masa własna (kg) 1270
Rozdział masy przód/tył (proc.) 62/38
Średnie spalanie (l/100 km) 7,1
Dr. ham. 100-0 km/h (m) z/r 37,3/36,2