Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Peugeot 308 1.2 PureTech 130 KM – indywidualista

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 KM – indywidualista

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Dobrze nam znany francuski kompakt to auto o dwóch obliczach. Z jednej strony Peugeot 308 przekonuje dynamicznym, trwałym silnikiem, sprawiającym dużo frajdy podczas jazdy, z drugiej – drażni wymagającą przyzwyczajenia obsługą kokpitu.

 Peugeot 308 z silnikiem 1.2 PureTech przekonał nas dynamiką i komfortem
Zobacz galerię (7)
Auto Świat / Adam Mikuła
Peugeot 308 z silnikiem 1.2 PureTech przekonał nas dynamiką i komfortem

Do Peugeota 308 mamy szczególny sentyment. Kompaktową „308-ką” z silnikiem 1.2 o mocy 130 KM przejechaliśmy w teście długodystansowym 100 tys. km, z czego 25 tys. km w trybie ciągłym – zmienialiśmy się za kierownicą i nie daliśmy autu ostygnąć. Film z tej próby można obejrzeć u nas i na kanale youtube’owym „Auto Świata”. Dziś w naszym teście model po liftingu w wersji wyposażeniowej Allure.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Peugeot 308 – nadwozie

We wnętrzu znajdziecie dużo miejsca dla kierowcy i siedzącego obok niego pasażera, w dodatku fotele są wygodne i przyjazne kręgosłupom. Z tyłu wysocy na długich trasach będą narzekać na skąpą przestrzeń na nogi. Na bagażnik nikt nie powinien się skarżyć: blisko 400 l w klasycznym hatchbacku to przyzwoity wynik. Niewiele zmieniło się także w kokpicie – tu Peugeot ukazuje swoje oblicze indywidualisty. Mała (skądinąd poręczna) kierownica i umiejscowienie panelu zegarów sprawiają, że trudno znaleźć pozycję, w której wskaźniki byłyby dobrze widoczne. W dodatku wskazówka na obrotomierzu porusza się w przeciwnym kierunku niż ta na prędkościomierzu, co na początku wydaje się dziwne. Innym elementem, z którym użytkownicy klasycznych kompaktów muszą się zaprzyjaźnić, to obsługa większości funkcji auta, takich jak klimatyzacja i systemy asystenckie, za pośrednictwem ekranu dotykowego. Jednak zastępowanie pokręteł i guzików wyświetlaczami i gładzikami staje się coraz powszechniejsze, więc Peugeot po prostu wyprzedził trend. Systemy wspomagające: wykrywania zmęczenia kierowcy, monitorowania ograniczeń prędkości i monitorowania pasa ruchu są w Allure seryjne. Czujnik martwego pola w pakiecie z systemem automatycznego parkowania wymaga dopłaty 2800 zł.

Peugeot 308 – silnik

Turbodoładowany motor 1.2 to mocna strona tego modelu. Trzycylindrowiec, który po liftingu otrzymał filtr cząstek stałych, pracuje zdumiewająco harmonijnie i niezbyt głośno, świetnie współgra z 6-biegową przekładnią, spontanicznie reaguje na dodanie gazu od niskich obrotów i daje autu niezłego kopa, co jest nie tylko przyjemne, lecz także zwiększa poczucie bezpieczeństwa kierowcy. Nie ma obawy, że autu zabraknie dynamiki podczas wyprzedzania ciężarówki poza miastem ani w mieście, gdy trzeba szybciej zjechać ze skrzyżowania, żeby nie blokować drogi innym. Spalanie na umiarkowanym poziomie.

Peugeot 308 – prowadzenie

Mała średnica koła kierownicy wzmaga czułość reakcji, co wymaga przyzwyczajenia. Generalnie auto prowadzi się pewnie, łatwo się nim manewruje, a działanie hamulców jest bez zarzutu, o czym świadczą wyniki wykonanego przez nas testu. Komfortowi jazdy sprzyjają dodatkowo dobrze wyprofilowane fotele. 

Peugeot 308 – koszty

Ceny „308-ki” zaczynają się od ok. 70 000 zł za auto ze 110-konnym silnikiem, nasza dobrze wyposażona 130-konna wersja Allure jest o 15 000 zł droższa. Ledowe reflektory auta testowego kosztują 4000 zł, kamera cofania z widokiem z góry – 1300 zł.

Peugeot 308 – naszym zdaniem

Polubiliśmy tego Peugeota, bo jeżdżąc nim, czuliśmy się bezpiecznie i komfortowo. Możliwość dynamicznego przyspieszenia od dowolnej prędkości przydaje się nie tylko podczas wyprzedzania tirów na trasie, lecz także w mieście, gdzie dodatkową zaletę stanowi łatwość manewrowania na parkingu. Krytykowana jeszcze przez wielu użytkowników dotykowa obsługa funkcji samochodu staje się codziennością.

Peugeot 308 – to nam się podoba

Dynamika i komfort jazdy, kultura pracy silnika, systemy asystenckie, duży bagażnik.

Peugeot 308 – to nam się nie podoba

Mała przestrzeń z tyłu na nogi, słabo czytelne wskaźniki, budząca zastrzeżenia ergonomia.

Dane techniczne

Dane techniczne308 1.2 PureTech
Silnikt.benz./R3/12
Pojemność skokowa (cm3)1199
Moc maks. (KM/obr./min)130/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)230/1750
Napęd/skrzynia biegówprzedni/man. 6
Dł./szer./wysokość (mm)4253/1804/1457
Rozstaw osi (mm)2620
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l)398-1206/53
Masa własna/ładowność (kg)1164/586
Cena 1.2 PureTech Allure (zł)od 85 500

Wyniki testu Peugeota 308

Wyniki testuPeugeot 308 1.2 PureTech
0-50 km/h (s)3,1
0-100 km/h (s)9,9
0-130 km/h (s)12,6
60-100 km/h (s)7,3 (4. bieg)
80-120 km/h (s)10,6/13,1 (5./6. b.)
Masa własna (kg)1270
Rozdział masy przód/tył (proc.)62/38
Średnie spalanie (l/100 km)7,1
Dr. ham. 100-0 km/h (m) z/r37,3/36,2
Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska
Powiązane tematy: